Swedish in working life, oral communication (2 cr)
Code: 100116-3054
General information
- Enrollment
-
01.12.2023 - 29.02.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.02.2024 - 16.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Anniina Teittinen
- Jaana Kaartovuori
- Course
- 100116
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 04.04.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049 |
opetus verkossa
|
Thu 18.04.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049 |
opetus verkossa
|
Thu 16.05.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049 |
opetus verkossa
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Ajoitus keväällä 2024. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.
Objective
The student can communicate orally in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
Opintojakson oppimateriaali koostuu oppimista tukevista materiaaleista, jotka löytyvät opintojakson itslearning-alustalta. Materiaali käydään opintojaksolla tarkemmin läpi.
Halutessaan opiskelija voi käyttää tukimateriaalina oppikirjaa:
Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, 2022
Teaching methods
Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä.
Oppimismenetelmät perustuvat opiskelijan aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen sekä itsenäisesti että ryhmässä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.
Pedagogiset toimintatavat kannustavat opiskelijaa aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen monipuolisten menetelmien ja alakohtaisten tehtävien avulla.
Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.
Student workload
Oppimistehtävät koostuvat palautustehtävistä, tuntitehtävistä ja kotitehtävistä.
Palautustehtävät ovat osa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Tarkemmat ohjeistukset tehtäviin annetaan opintojaksolla.
Evaluation methods and criteria
Arvosana (0-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (75% läsnäolovaatimus) ja opintojakson aikana tehtäviin palautustehtäviin. Tehtävien arviointi asteikolla 0-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).
Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta.
Failed (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun määrän, opiskelija keskeyttää opintojakson.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.
Further information
Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.