Management accounting in social and healthcare (5 cr)
Code: MS00CH72-3002
General information
- Enrollment
-
08.12.2023 - 08.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Management of Social and Health Services and Business
- Teachers
- Heli Aramo-Immonen
- Eeva Lehtinen
- Course
- MS00CH72
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
After completing the course, the student:
- is able to evaluate the situation and development needs of the management
- can apply the financial ratios into the management needs of social and healthcare sector
- can reform the financial key figures into measures in service provision
Contents:
- management accounting
- measures and key figures
Objective
After completing the course, the student:
- is able to evaluate the situation and development needs of the management
- can apply the financial ratios into the management needs of social and healthcare sector
- can reform the financial key figures into measures in service provision
Content
Contents:
- management accounting
- measures and key figures
Materials
Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen). Kirjallisuus täsmennetään ITSissä.
Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin. Tehtävät täsmennetään ITSissä.
Kurssille on suunnitteilla yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alussa.
Teaching methods
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta ja kustannusten kohdentaminen
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Kurssilla voidaan toteuttaa yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alkaessa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kurssin pedagogisia menetelmiä ovat tutkiva oppimminen ja ongelmanratkaisuperustainen oppiminen (PBL).
Kurssin kontaktipäivissä (verkossa tai luokkahuoneessa) pääosassa ovat opiskelijat itse ns. käänteinen luokkahuone -menetelmä. Opiskelijat ratkovat ongelmia ryhmissä ja ratkovat soveltaen itsenäisesti kurssiaineiston avulla tehtäviä. Opettajat tukevat omaehtoista oppimista, neuvoen ja valmentaen opiskelijoita itsenäisessä työskentelytavassa.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Kurssilla on kaksi kontaktipäivää, joko verkossa tai kampuksella.
2 kontaktiopetuspäivää 16h
Ryhmätyöt 45h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 74h
Lähiopetuspäivinä on tarkoitus työskennellä pienryhmissä. Opettaja esittelee aiheen.
Kirjallisuuden lukemiseen on varattu 74h. Tämä tarkoittaa sitä, että oppikirjat (sivut), artikkelit ja muu lukumateriaali, jotka opettaja määrittelee, luetaan itsenäisesti. Mikään ei estä muodostamasta lukupiirejä ja lukea dialogisesti keskustellen ryhmissä. Kirjallisuudesta on hyvä rakentaa omat muistiinpanot ja opetella avainkäsitteistö ulkoa. Oppimateriaalia tulee soveltaa annettuihin tehtäviin.
Ryhmätöiden tekemiseen on varattu noin 40h/henkilö. Jos ryhmässä on 4 henkilöä tarkoittaa tämä 160h laajuista ryhmätyötä. Sopikaa ryhmissä roolitus ja tehkää yhteistyötä. Muistakaa sopia ryhmän yhteisestä tavoitteesta ja sen saavuttamiseen liittyvät askeleet.
Panostakaa työn laatuun.
Evaluation methods and criteria
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Failed (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.