Fluid Therapy (3 cr)
Code: TH00BV83-3007
General information
- Enrollment
-
01.05.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.06.2024 - 30.09.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Reino Tissari
- Sanna Ojala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BV83
Realization has 23 reservations. Total duration of reservations is 58 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 27.08.2024 time 08:30 - 09:00 (0 h 30 min) |
Info, Nestehoito TH00BV83-3007 |
etänä
|
Tue 27.08.2024 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Nestehoito 1, Nestehoito TH00BV83-3007 |
etänä
|
Wed 28.08.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
etänä Nestelaskupaja 1, Nestehoito TH00BV83-3007 |
|
Mon 02.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
nestehoito 2, Nestehoito TH00BV83-3007 |
etänä
|
Wed 04.09.2024 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Vapauttava lääkelasku, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B1047_Alpha
ALPHA
|
Thu 05.09.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Nestehoidon teemapäivä |
etänä
|
Fri 06.09.2024 time 10:00 - 13:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 1, LABRA 1, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 06.09.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 2, LABRA 1, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 10.09.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
LABRA 2 (rastit), Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
ICT_B3028 Lääkehoito 1 ICT_B3036 Vastaanotto |
Wed 11.09.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 2, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Fri 13.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
TUUTOROINTI-PIKNIK, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Mon 16.09.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 1, LABRA 3, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Tue 17.09.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 3, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Tue 17.09.2024 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Luento-opetus / parenteraalinen ravitsemus, Nestehoito TH00BV83-3007 |
etänä
|
Wed 18.09.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 2, LABRA 3, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Wed 18.09.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Luento-opetus/ parenteraalinen ravitsemus, Nestehoito TH00BV83-3007 |
EDU_1001
Dromberg Esitystila byod
|
Mon 23.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Ryhmätentti, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Wed 25.09.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
veriryhmämääritys Nestehoito TH00BV83-3007 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
|
Wed 25.09.2024 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
veriryhmääritys Nestehoito TH00BV83-3007 |
MED_D2092
Aureus / opetuslaboratorio 2
|
Fri 27.09.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Aloitus klo 12.00!! Pienryhmä 1, Simulaatio, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Mon 30.09.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Wed 02.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Nestelaskupaja 4, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Tue 22.10.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Aloitus klo 12.00 Nestelaskupaja 5, Nestehoito TH00BV83-3007 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
- lääkelaskenta
Objective
Objectives
• Students will learn the physiological basics of intravenous medication, fluid therapy and nutritional care
• Students will learn the responsibilities and roles of nurses as medication administrators at the different phases of intravenous fluid therapy, medication and nutritional care
• Students will identify the need for fluid therapy and parenteral nutrition and plan, perform and evaluate their safe administration
• Students will learn to use reliable pharmacotherapy databases in the planning, provision and evaluation of intravenous pharmacotherapy, fluid therapy and nutritional care
• Students will know how to prepare and dose intravenous medications and how to make the required dose calculations according to the physician’s instructions
• Students will understand the indications for using venous catheters and the operating principle and maintenance of venous catheters and know how to perform intravenous pharmacotherapy and fluid therapy in an aseptic and safe manner
• Students will learn to monitor patients and evaluate the effects and effectiveness of intravenous pharmacotherapy
• Students will know the basics of blood transfusion and how to perform a blood transfusion
Content
Content
• Physiology of fluid therapy
• Infusion fluids, intravenous medications and parenteral fluids
• Operating methods that promote patient and occupational safety and infection prevention in fluid therapy
• Pharmacotherapy plan and the pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and documentation
• Indications for using various venous catheters and their operating principles and maintenance
• Preparing and administering intravenous medications
• Blood products and blood transfusion
• Pharmacotherapy technology
• Key sources of information in pharmacotherapy and fluid therapy
• Dosage calculation
Materials
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit Itsissä
Teaching methods
Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tentit ja tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Lääkelaskupaja
· Itsenäinen oppiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
- Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
· Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
· Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
· Simulaatiot
· Käänteinen oppiminen
Completion alternatives
vastaava opintojakso
Student workload
Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
Lähi- ja verkko-opetus
Ryhmätentti
Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
Lääkelaskut
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Evaluation methods and criteria
Ryhmätentti, HYL/ T1-- K5
Pistarit HYL/ T1-- K5 (toteutetaan harjoittelutunneilla)
Tehtävät, HYV/HYL ( tulee olla hyväksytysti tehtynä kolme vuorokautta ennen ryhmätenttiä)
Lääkelaskut HYV/HYL
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Simulaatio HYV / HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Failed (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä nestehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Jäsentää nestehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Ymmärtää nestehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.