Balancing 1a (2 cr)
Code: 2011432-3009
General information
- Enrollment
-
05.08.2024 - 30.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2024 - 18.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
- Course
- 2011432
Realization has 28 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 04.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 04.09.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 11.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 11.09.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 18.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 18.09.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 25.09.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 25.09.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011423-3009 |
|
Wed 02.10.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 02.10.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 09.10.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 09.10.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 23.10.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 23.10.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 30.10.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 30.10.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 06.11.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 06.11.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 13.11.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 13.11.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 20.11.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 20.11.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 27.11.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 27.11.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
|
Wed 04.12.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 04.12.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011423-3009 |
|
Wed 11.12.2024 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Wed 11.12.2024 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Tasapainoilu 1a 2011432-3009 |
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija osaa tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
Opiskelija tuntee tasapainolajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija osaa käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti.
Opiskelija hallitsee tasapainoilutekniikan ammattisanastoa ja ja osaa huoltaa välineistöä.
Oppilas osaa soveltaa tasapainoilun tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä.
Sisällöt
-harjoitellaan tavoitteellisesti tasapainotekniikoita seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysänuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
-tasapainotekniikat sisältävät muun muassa:
tiukka nuora: kävely eteen ja taakse, käännökset, kyykky, istuminen ja makaaminen nuoralla, pieni hyppy
löysä nuora: seisominen yhdellä ja kahdella jalalla, askel eteen ja taakse, istuminen ja makaaminen nuoralla, välineen käyttö nuoralla, kieppi nuoran ympäri
tasapainoilupallo: pallolle nousu, kävely pallolla eri suuntiin, hyppy, välineen käyttö pallon päällä
rola-bola: rola-bolalle nousu, seisominen ja sivuttain seisominen, kyykky, välineen käyttö rola-bolan päällä
yksipyöräinen: nousu pyörälle, hallittu salin ympäri ajaminen eteenpäin
Lisäksi
-tutustutaan tikkaisiin, puujalkoihin ja rulliin tasapainovälineinä
-harjoitellaan käsinseisonnan perusteita
-harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
-opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja opetellaan eri tasapainovälineiden turvalliset kiinnitykset sekä välineiden huolto
-kiinnitetään huomiota ryhtiin ja puhtaaseen harjoitteluun sekä tehdään tasapainoilua tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita
-tehdään mini- demoja, joiden kautta opitaan luomaan taiteellisia kokonaisuuksia yksin, pareina ja ryhmässä
Objective
Students are able to• balancing professional basic techniques in following disciplines: a tight wire, a loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle• use balancing professional vocabulary•use balancing equipments safely and maintain equipments• develop and variate balancing techniques, as well as apply their skills ias a tool of artistic communication
Content
The course is to build physical skills to set up circus artist together with the other circus technique studies. Aim of the module is the development of the physical potential of the student in balancing skills. The students will learn to balance with the following instruments: tight wire, loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle. Studies are carried out in group teaching, they include practical exercises, assignments and demos.
Teaching methods
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee myös valmistaa demo- esitys yksin ja parin kanssa. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Exam schedules
pari-demo 20.11
soolo-demo 4.12
uusintamahdollisuus 11.12
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviointikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo vapaasti valitsemasta tasapainolajista
5) pari- demo vapaasti valitusta tasapainolajista
Failed (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa välinekohtaiset perustekniikat. Oppilas käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä kuten apukättä ja spottausta. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Oppilas on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat hyvin, apuvälineen käyttö sallittua vain kolmessa liikkeessä. Oppilas osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti soolo- ja paridemossa. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti ja monipuolisesti soolo- ja paridemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.