Neurofysiology (2 cr)
Code: 7073132-3006
General information
- Enrollment
-
01.12.2024 - 17.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
17.03.2025 - 24.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Heidi Kalve
- Course
- 7073132
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 13 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 17.03.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3006 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Thu 27.03.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3006 |
ICT_C1027_Lambda
LAMBDA
|
Wed 09.04.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3006 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Wed 16.04.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Teoria_Neurofysiologia 7073132-3006 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Wed 16.04.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
Demo pienryhmissä, aikataulu itsissä! Neurofysiologia 7073132-3006 |
TYKS
|
Thu 17.04.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
Demo pienryhmissä, aikataulu itsissä! Neurofysiologia 7073132-3006 |
TYKS
|
Thu 24.04.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
TENTTI_Neurofysiologia 7073132-3006 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson tavoitteet:
Kliinisen neurofysiologian opintojaksolla perehdytään yleisimpiin kliinisen neurofysiologian tutkimuksiin ja hoitoihin. Tavoitteena on, että opintojakson käytyään opiskelija tietää opintojaksolla läpikäytyjen tutkimuksien pääperiaatteet ja käyttöindikaatiot sekä tietää tyypillisimmät virhelähteet tuloksissa ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla ymmärtäen bioanalyytikon roolin luotettavien tutkimustulosten oikeellisuuden varmistamisessa.
Sisältö:
Opintojakson sisältö koostuu Kliinisen neurofysiologian mitattavien biosignaalien perusteista, Kliinisen neurofysiologian yleisimmistä tutkimuksista: EEG, uni ja vireystilatutkimuksista, hermo-lihastoimintatutkimuksista, herätevastetutkimuksista, tuntokynnysmittauksista sekä neuromodulaatiohoidoista.
Opintojaksoon kuuluu harjoitusdemot pienryhmissä.
Objective
Students know the most common special examinations in physiology. Students have basic knowledge of the most common clinical physiology examinations, are familiar with the standardization involved and know the quality management procedures. Students know how to interpret the ECG and spirometry results.
Theory and quality management of the commonly used neurophysiology techniques; Electroencephalography (EEG), Nerve conduction study (ENEG), evoked potentials i.e. Visual Evoked Potential (VEP), Brainstem Auditory Evoked Potential (BAEP) and Sensory Evoked Potential (SEP) and nocturnal polygraphy recordings.
Content
Quality management of the commonly used neurophysiology techniques, Electroencephalography (EEG), Nerve conduction study (ENEG), evoked potentials i.e. Visual Evoked Potential (VEP), Brainstem Auditory Evoked Potential (BAEP) and Sensory Evoked Potential (SEP) and nocturnal polygraphy recordings.
Materials
Mervaala, Esa et al. Kliininen neurofysiologia . 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2019.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu ajankohtainen kirjallisuus.
Teaching methods
Luennot, harjoitukset ja itsenäinen työskentely.
Exam schedules
Opintojaksolla on kirjallinen koe viikolla 17, josta muodostuu opintojakson arvosanan pohja. Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi harjoitustehtävät sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta. Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta.
Kirjallisen kokeen uusintakoepäivät ovat ma 13.5.2025 ja ma 2.6.2025. Uusintakokeisiin ei tarvitse ilmoittautua. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on tentti suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana. Turun AMK:n tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on oikeus yrittää korottaa hyväksytyn tentin arvosanaa yhden kerran. Korotusyrityksen tulee tapahtua edellä mainittuina uusintakoepäivinä. Korotuksesta tulee sopia etukäteen opintojakson opettajan kanssa.
Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojakson toteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.
Student workload
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on yhteensä 54 h ja se jakautuu seuraavasti:
• Kontaktitunnit 8 h + harjoitusdemot knf-osastolla 2 h
• Kirjallinen koe 2 h
• Itsenäinen työskentely sisältäen kotitehtävät, luentomateriaaliin perehtyminen, muistiinpanojen täydentäminen ja kertaaminen sekä kirjallisiin
kokeisiin valmistautuminen 42 h
Evaluation methods and criteria
KNF-osastolla pidettävissä harjoitusdemoissa on läsnäolovelvollisuus.
Failed (0)
Tiedot
• Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
• Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
• Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot
• Jättää annetut tehtävät tekemättä.
• Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
• Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet
• Ei vastaanota eikä anna palautetta.
• Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
• Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
• Käyttäytyy epäammatillisesti.
• Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot
• Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
• Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot
• Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
• Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
• Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
• Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
• Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
• Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot
• Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
• Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
• Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot
• Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
• Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
• Ratkaisee ongelmia.
Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
• Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
• Käyttäytyy ammatillisesti.
• Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot
• Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
• Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
• Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot
• Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
• Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
• Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja.
Asenteet
• Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
• Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
• Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
• Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
• Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
• Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
• Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.