Skip to main content

Special Features of Care of the Elderly (5 cr)

Code: TH00CK61-3011

General information


Enrollment
02.12.2024 - 21.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.03.2025 - 20.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Johanna Kurtti
Katri Mattsson
Jaana Lumme
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CK61

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 36 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 21.03.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B1033 Teoriatila
Mon 24.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
Kunnonkoti
Mon 24.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
Kunnonkoti
Mon 24.03.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B1033 Teoriatila
Tue 25.03.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
RAV - Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
Mon 31.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Prekliiniset tunnit. Pienryhmä 1+ 2. Toimintakyvyn arviointi. Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Mon 31.03.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Pienryhmä 2. Kotihoito + VR -pelaaminen. Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Tue 01.04.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Lääkehoidon ryhmätyöesitykset. Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B1033 Teoriatila
Tue 01.04.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Pienryhmä 1. Kotihoito + VR- pelaaminen. Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Mon 07.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033,Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Mon 07.04.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_B1033 Teoriatila
Thu 17.04.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Mon 26.05.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Uusintatentti. Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3011
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Objective

SPECIAL FEATURES OF CARE OF THE ELDERLY 5 ETCS IKHO

The course includes 1 ETCS of studies in English

Objectives
• knows the ethical principles of the care of older people and understands old age as a life stage.
• knows and recognises changes related to ageing.
• is familiar with and able to use methods of nursing to assess and maintain the health, functional capacity and resources of an older person as well as digital devices and applications.
• can assess the need for care of elderly patients who have suddenly become ill.
• is familiar with the most usual memory disorders, their care and service chain, and the principles of encountering and directing people with memory disorders.
• is familiar with the significance of nutrition in the care of an elderly person and is able to plan, implement and assess the nutrition of older people in different situations in cooperation with a multprofessional network of experts.
• knows how to plan, implement and assess safe and effective pharmacotherapy for older people.
• can guide older people as users of different services, including digital services.
• is able to assume responsibility for coordinating the overall care of an older person in the care team.

Content

Contents
• Old age as a life stage and changes related to ageing
• Assessing the functional capacity and resources of older persons and supporting them in different environments
• Nursing of an elderly person with sudden illness
• Nutrition of the elderly, its implementation and guidance in different situations
• Memory disorders and nursing for people with memory disorders
• Legislation related to the care of older people and services for the elderly
• Safe and effective implementation of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the inclusion of the elderly person's family and friends in care
• Assessment of functional capacity
• Gerotechnology and digital services in the care and services of older people
• Coordination of the overall care of the elderly in the care team

Materials

Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)

Pedagogic approaches and sustainable development

-itsenäinen työskentely
-ryhmätyöskentely
-käänteinen oppiminen
-simulaatio-oppiminen mukaanlukien virtuaalisimulaatio-oppiminen
-työpajatyöskentely

Student workload

-ennakkotehtävät
-ryhmätyöt
-oppiportin verkkokurssit

Evaluation methods and criteria

Tehtävät sis. oppiportin verkkokurssit, lääkehoitoryhmätyö, muistitehtävä 1,75 op, HYV/HYL
Geroteknologiaryhmätyö, 1 op, HYL-5
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Työpajat : pakollinen osallistuminen/ korvaava tehtävä 0,5 op, HYV/HYL
Simulaatio: pakollinen osallistuminen 0,5 op, HYV/HYL
Tentti 1op : numeerinen arviointi 0-5

Failed (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet: Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän
työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja
peruskäsitteistön. Hyödyntää
ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja,
muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja
hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee
ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset
periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman
toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen
kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä
ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun
välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida
aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti
soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan
vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen
käyttäytymiseen.Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään
kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa
toimia myös näitä ennakoiden.

Go back to top of page