Skip to main content

Medication (5cr)

Code: TH00CY73-3002

General information


Enrollment
02.12.2024 - 07.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Registered Nurse’s pathway to work in Finland
Teachers
Minna Kummunsalo
Noora Hämäläinen
Sirpa Rajala
Teacher in charge
Minna Kummunsalo
Course
TH00CY73

Unfortunately, no reservations were found for the realization Medication TH00CY73-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2025.

- Sairaanhoitajan rooli, tehtävät ja vastuu lääkehoidossa ja nestehoidossa Suomessa
- Lääkelaskenta
- Lääketietokantojen käyttö
- Lääkkeen anto luonnollista reittiä ja injektiona
- Perifeerinen laskimokanylointi ja lääkkeen anto laskimonsisäisesti
- Nestehoito ja verensiirrot
- Keskuslaskimokatetrin käyttö
- Potilaan ohjaaminen lääke- ja nestehoidossa
- Lääkityspoikkeamien ja vaaratapahtumien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
- Lääkehoidon kirjaaminen
- Sairaanhoitajan ammattikielen kirjallinen osaaminen ja suullinen potilasohjaus

Objective

Objectives:
· The student is able to plan, implement and evaluate safe pharmacotherapy using different routes of administration and technology
· The student masters the medication calculation required for medication and fluid therapy
· The student is able to search for and apply information related to medicines and utilize different databases in information retrieval.
· The student knows how to work aseptically in medical care
· The student is able to implement medication and fluid therapy with different administration forms
· The student understands the risks associated with drug treatment and their reporting procedure
· The student knows the basics of vaccination skills.
· The student is able to guide the patient in pharmacotherapy, adherence to pharmacotherapy and self-care in a health-promoting manner.

Content

Contents:
· The Role, duties and responsibilities of a nurse in medicine and fluid care
· Drug Counting
· Use of pharmaceutical databases
· Administration by natural route and injection
· Peripheral venous cannulation and intravenous administration
· Fluid therapy and blood transfusions
· Patient guidance on medication and fluid therapy
· Identifying, preventing and treating medication abnormalities

Materials

Materiaalit Its Learning -alustalla.
Mahdollisesti muut opettajan osoittamat materiaalit.

Lisämateriaalia haluaville opettaja suosittelee:
- Saano & Taam-Ukkonen (2020), Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
- Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. (2020), Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.

Oppikirjan hankkiminen tälle opintojaksolle ei ole pakollista.

Teaching methods

- Käänteinen oppiminen (flipped learning)
- Itsenäinen opiskelu
- Luokkaharjoittelu, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely
- Simulaatio-opetus
- Tiimioppiminen
- Lääkelaskennan harjoitukset

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ja uusimismahdollisuudet ilmoitetaan Itsissä.

Pedagogic approaches and sustainable development

- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- luokkaharjoittelu
- yhteisopettajuus

Completion alternatives

Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Evaluation methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen työpajoihin. Työpajatyöskentelyn ohessa varmistetaan opiskelijan osaaminen. Arviointi HYV/HYL.
- Itsenäiset tehtävät ja tietotestit Its Learning -alustalla. Arviointi HYV/HYL.
- Lääkelaskukoe (100% oltava oikein). Arviointi HYV/HYL.
- Lääkehoidon lopputentti. Arviointi 0-K5.

Failed (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai
hyvinvoinnin edistämiseen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa
oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailla ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää asioita ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin
edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Viestintä tapahtuu sähköpostitse opettajan kanssa. Myös Its Learning -alustan viestitoimintoa voidaan käyttää.

Go back to top of page