Palliative Nursing (2cr)
Code: TH00BW43-3004
General information
- Enrollment
- 02.07.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Reino Tissari
- Course
- TH00BW43
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Fri 29.08.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004 |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
|
Mon 01.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
|
Thu 04.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Työpaja, Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004 |
ICT_A3058
Ensihoito
|
|
Fri 19.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004 |
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
|
|
Mon 06.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
TENTTI, Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004 |
LEM_A309
Oppimistila byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ryhmätehtävä
Saattohoidon verkkokurssi
Tentti
Simulaatio kohtaamisesta ja terveyteen liittyvistä haasteista
Työpajaharjoitus
Verkkokeskustelu
Objective
Objectives
Students will
• Acknowledge how they personally view incurable conditions and death
• Students will know how to explain the key concepts of palliative care and end-of-life care, how they are related to each other and how to apply this information in their work
• Students will know how to plan, carry out, assess and document the treatment and management of the symptoms and pain of patients in palliative care and how to counsel the patient and their family members by taking individual needs into account
• Students will know the principles and modes of administering pain medication and how to apply unmedicated pain management methods
• Students will know how to face, support and see to the needs of patients and their family members in a comprehensive manner and how to apply physical presence as a mode of support
• Students will know how to perform end-of-life care and postmortem care in a dignified manner by taking the family members of the deceased into account
Content
Content
• Basics of palliative care, treatment policies and restrictions, predictive treatment plan
• Pain and symptomatic treatment in palliative care: total pain, pain indicators, pain medication, unmedicated treatment, shortness of breath, oral symptoms, constipation, fatigue, anxiety
• Comprehensive support for the patient and their family members: family-oriented approach, mental support, existential support, grief and hope
• Interaction and meetings: meeting patients and their family members, active interaction and communications
• End-of-life care: acknowledging that death is near, supporting the patient and their family members, nursing and symptomatic treatment of a dying patient, postmortem nursing
• Multiprofessional teamwork and self-reflection
Materials
- Palliatiivinen hoito ja saattohoito. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Palliatiivisen Lääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2019. Saatavilla: https://www.kaypahoito.fi/hoi50063#K1
- Saarto, T. & Lehto, J. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestäminen Suomessa – kolmiportainen malli. Saatavilla: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/314503/duo14834.pdf?sequence=1
- Lehto, J., Marjamäki, E. & Saarto, T. 2019. Elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma. Saatavilla: https://www.duodecimlehti.fi/duo14788
- Tunneilla käydyt asiat
- Muu opettajan jakama materiaali
Teaching methods
Lähi- ja verkko-opetusta, tehtäviä, pienryhmätyöskentelyä, tentti
Kurssi käydään rinnakkain Syöpäpotilaan hoitotyö -kurssin kanssa muodostaen opintokokonaisuuden
Exam schedules
Läsnäolotentti luokassa
Uusintakoe ja korotusmahdollisuus 2 kertaa, ajankohta katsotaan erikseen opettajan kanssa.
Opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan puolen vuoden sisällä laskettuna opintojakson päättymispäivästä. (Ammattikorkeakoulun tutkintosääntö)
Pedagogic approaches and sustainable development
Simulaatiopedagogiikka: oppiminen tapahtuu autenttista tilannetta simuloivassa oppimisen ympäristössä, jossa opiskelija saa turvallisen kokemuksen oppimisen tilanteesta.
Verkkopedagogiikka: digitaalisten välineiden hyödyntäminen pedagogiikan tukena siten, että opiskelija pääsee vaikuttaviin oppimiskokemuksiin ja tuloksiin mielekkäällä tavalla.
Osallistava pedagogiikka: tarkoituksena antaa mahdollisuus ja välineitä esimerkiksi muutosalttiuden kehittämiseen, kuten haastavat vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteet rajataan keskustelun ja oppimisen kohteeksi. Yhteistyötaitoja harjoitellaan osallistujien erilaisuutta hyödyntävissä ryhmissä. Moniäänistä dialogia käynnistetään verkkokeskusteluilla.
Kestävän kehityksen pedagogiikassa: oppilaita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Student workload
Kurssin toteutus ja tehtävät, kaikki ovat pakollisia:
Työpaja, simulaatiokerta ja tentti ovat läsnäolopakollisia. Perustellusta syystä mahdollisuus korvata toisen ryhmän kanssa.
Perehdy Info-sivun materiaaleihin ja aloita verkkokeskustelu opettajan tekemän keskustelunavauksen perusteella. Verkkokeskustelu päättyy 2 vrk ennen tenttiä.
Tee saattohoidon verkkokurssi, kuitenkin viimeistään 2 vrk ennen tenttiä. Kurssin suorittamisesta palautetaan todistus ITSlearning -alustalle.
2 op vastaa 54 tuntia opiskelijan työtä.
Teoriatunnit 3+3t = 6h
Työpaja 4t
Simulaatio 8 t
Tenttiaika 2 t
Verkkokurssi 2 t
Kurssitehtävä, simulaatioon valmistautuminen sekä tenttiin valmistautuminen yht 32 t
Evaluation methods and criteria
Kurssitehtävä (0 – K5). 50% arvosanasta. Arviointikriteerit jaetaan kaikille opiskelijoille opintojakson alussa.
Tentti (0 – K5) 50% arvosanasta.
Verkkokesteluun osallistuminen (hylätty / hyväksytty).
Saattohoidon verkkokurssi hylätty / hyväksytty
Pienryhmätyöskentely (hyl / hyv).
Opintojakson ajoitus Peppi/Lukujärjestys
Failed (0)
Palliatiivisen hoidon seminaari Hylätty: Ei osallistumista tai suoritettu työ ei täytä hyväksyttävän suorituksen minimikriteerejä.
Saattohoidon verkkokurssi Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut verkkokurssin vaadittavia tehtäviä tai osoita riittävää ymmärrystä saattohoidosta. Tehtävät ovat puutteellisia tai liian pinnallisia.
ITS-tentti (50%=1) Hylätty: Alle 50 % oikeita vastauksia tentissä, mikä osoittaa puutteita tentin aihealueen hallinnassa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana T1: Perustason suoritus – opiskelija osoittaa alkeellista ymmärrystä palliatiivisesta hoidosta ja siihen liittyvistä käsitteistä, mutta käsittelee aihetta kapeasti tai epätarkasti.
Arvosana T2: Kohtuullinen suoritus – opiskelijalla on perustiedot palliatiivisen hoidon keskeisistä periaatteista ja hän osaa soveltaa niitä osittain oikein, mutta esitys tai analyysi on pinnallinen.
ITS-tentti (70%=1) Hyväksytty: Vähintään 70 % oikein – opiskelija hallitsee perusasiat ITS-tentin sisältöalueelta ja osoittaa riittävää tietämystä jatko-opiskelua tai käytännön työtä varten.
Saattohoidon verkkokurssi Hyväksytty: Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin vaatimukset ja osoittaa perustiedot saattohoidon keskeisistä käsitteistä ja hoitoperiaatteista. Opiskelija kykenee kuvaamaan saattohoidon vaiheet ja roolinsa hoidon toteuttamisessa.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana H3: Hyvä suoritus – opiskelija osoittaa laajempaa ymmärrystä ja kykyä soveltaa palliatiivisen hoidon periaatteita ja pystyy analysoimaan aiheen eri näkökulmia tyydyttävällä tasolla.
Arvosana H4: Erittäin hyvä suoritus – opiskelija esittää syvällistä tietoa ja analyysia palliatiivisesta hoidosta ja osoittaa osaamista soveltaa tietoa monipuolisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana K5: Erinomainen suoritus – opiskelijalla on laaja ja syvällinen käsitys palliatiivisesta hoidosta, ja hän osaa soveltaa ja analysoida tietoa itsenäisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä käyttää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti.
Further information
Sisätautipotilaan tai kirurgisen potilaan hoitotyön opinnot on pitänyt suorittaa hyväksytyksi ennen opintojaksoa, samoin kliininen harjoittelu.