Molecular Genetics (4 cr)
Code: TH00CO71-3002
General information
- Enrollment
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Krista Salo-Tuominen
- Anniina Friman
- Course
- TH00CO71
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 23.09.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Wed 01.10.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Tue 07.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Tue 14.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Mon 20.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Tue 28.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Mon 03.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Mon 10.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Fri 14.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Thu 20.11.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
|
Fri 28.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tentti_Molekyyligenetiikka TH00CO71-3002 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö:
- Genetiikan peruskäsitteet
- Molekyyligenetiikan laboratoriotyöskentely- ja toimintavat sekä kontaminaatioden välttämisen merkitys
- Molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet
- DNA:n ja RNA:n eristäminen ja eristämiseen vaikuttavat tekijät
- Periytymiseen liittyvät häiriötekijät
- Opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä.
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää keskeisimpien molekyylibiologiassa käytettävien menetelmien periaatteet sekä yhdistelmä-DNA-tekniikan perusteet ja keskeisimmät asiat sekä tietää näiden merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien syyn selvittämisessä. Opiskelija tietää työskentelytavat ja kontaminaatioiden välttämisen merkityksen molekyyligenetiikan laboratoriossa.
Opiskelija osaa selvittää genetiikan peruskäsitteet ja on selvillä genetiikan tutkimusmenetelmistä genetiikan kliinisissä tutkimuksissa. Opiskelija tietää DNA:n ja RNA:n erojen ilmenemisen, kromosomiston muodostumisen ja geneettisen periytymisen sekä yleisimmät mutaatiotyypit.
Objective
Student understands the principles of the most important molecular biology methods as well as the basics and the most important applications of recombinant DNA technology and knows the importance of the applications in health promotion and the cause of diseases.
Student knows the basic concepts of genetics and is familiar with genetics research methods in clinical applications of genetics. The student knows the expression of DNA and RNA differences, the formation of chromosomes and genetic inheritance as well as the most common types of mutations.
Content
- Recombinant DNA technology
- Isolation of DNA and RNA and factors affecting its isolation
- Hereditary distress factors and underlying factors
- The main methods of gene and chromosome research
- VNTR analysis, deletion, insertion, point mutation (SNP), duplication, chromosome studies, G-lanes, FISH technique, cell culture
- Cancer genetics and research methods
Materials
Oppimateriaali löytyy opintojaksolla käytettävältä oppimisalustalta (Itslearning) ja muu kirjallisuus osoitetaan opintojakson alussa
Teaching methods
Aloitusluento, E-learning (verkkoluennot), työpajat(käytännön harjoitukset) sekä itsenäisten kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Exam schedules
tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka ovat pääsääntöisesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on koe hylättynä/suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisesti toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Completion alternatives
Mahdollisesta AHOToinnista tulee keskustella vastuuopettajan kanssa
Student workload
Yhteensä 4 op, eli opiskelijan työn mitoitus opintojaksolla on 108 h (1 op = 27h).
Evaluation methods and criteria
-Arviointi kohdistuu tenttiin, oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen työpajoissa. Työpajoissa on läsnäolovelvollisuus. Korvaamisesta tulee sopia opettajan kanssa.
- Opiskelija osoittaa arvioinnissa osaavansa lukea ammattitekstiä ja käyttää ammattikäsitteitä.
- Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti annetun ajan puitteissa sekä kaikkien työpajojen hyväksyttyä suoritusta.
- Itsenäisten oppimistehtävien palauttamatta jättäminen annettujen ajankohtien puitteissa alentaa tentin kokonaispistemäärää 0.5p. / palauttamaton tehtävä
- Arviointi kohdistuu tenttiin, oppimistehtäviin sekä aktiiviseen opetukseen osallistumiseen
- Tentissä tulee saada 50% oikein, jotta tentti on hyväksytysti suoritettu.
Opintojaksopalaute
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä. Opintojakson opettaja käsittelee opintojaksopalautteet ja ne näkyvät myös opettajan esihenkilölle.
Kaikenlainen vilppi tenteissä, näytöissä ja itsenäisten tehtävien suorittamisessa on kielletty. Vilpiksi katsotaan myös lähde-, tai muun aineiston plagiointi opintosuorituksissa.
Vilppiin syyllistynyt opiskelija voidaan poistaa tentti- tai muusta suoritustilanteesta välittömästi, ja hänen suorituksensa voidaan hylätä. Opintosuoritus voidaan hylätä myös silloin, kun vilppi tai plagiointi havaitaan vasta suorituksen luovuttamisen jälkeen.
Opettajan on vilppi- tai plagiointiepäilyn johdosta kuultava opiskelijaa ja ilmoitettava tapahtuneesta KT-päällikölle.
Hylkäämisen lisäksi vilppi tai plagiointi voi johtaa myös ammattikorkeakoululain mukaisiin kurinpidollisiin toimenpiteisiin.
Failed (0)
Vähintään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijalla on tehtävät tekemättä, tentti ei mene läpi,
- Opiskelijalla on suorittamattomia ja selvittämättömiä työpajoja.
- Opiskelijalla on vakavia puutteita aseptisessa tai potilasturvallisuuteen ym. liittyvässä toiminnassaan
- Opiskelijalla on vakavia puutteita toiminnassaan/kädentaidoissaan, jotka vaikuttavat potilasturvallisuuteen.
- Opiskelijalla on vakavia puutteita oman toimintansa arvioinnissa
Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Assessment criteria, good (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Further information
Tämän opintojakson edeltävyysehtona on solu- ja molekyylibiologian opntojakson hyväksytty suoritus.
Tämä opintojakso kuuluu ammattiaineisiin, joka on suoritettava hyväksytysti ennen toista työelämäharjoittelua.