Enabling Occupation of Persons with Neurological Disorders and Disablities (7 cr)
Code: TH00CL70-3003
General information
- Enrollment
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 28
- Degree programmes
- Degree Programme in Occupational Therapy
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 28.08.2025 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
Info_Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3003 |
etänä
|
Fri 29.08.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Etänä_Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3003 |
etänä
|
Mon 01.09.2025 time 08:15 - 16:00 (7 h 45 min) |
Asentohoito ja ADL_Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3003 |
Kunnonkoti
|
Wed 24.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3003 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Fri 24.10.2025 time 08:15 - 16:00 (7 h 45 min) |
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3003 |
Kunnonkoti
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Aiheina mm.:
Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toimintakykyyn
Neuropsykologisten oireiden vaikutus toimintakykyyn
Aivojen plastisuus ja kuntoutuksen edellytykset
Asentohoito ja siirtymiset
Arviointi (kognitio, yläraaja)
Yläraajan huomiointi
ADL
28.8 Etäinfo
29.8 Etäopetus
1.9
24.9
24.10
Verkkotentti, ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Objective
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.
Content
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Materials
Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
Terveyskylä
Neuropsychology for Occupational Therapist
TOIMIA
Käypä hoito
Hoito-ohjeet.fi
Luentomateriaalit
Tiimien tekemät tiedonhaut.
Teaching methods
Opetusmenetelminä:
•Luennot
•Ryhmätyöt tiimissä
•Case-videot
•Itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Verkkotentti, ajankohta selviää myöhemmin.
Tentin materiaalina luentomateriaalit ja yhteisesti tuotetut materiaalit.
Uusintatentistä sovitaan tarpeen mukaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Neurologisen kuntoutujan kohtaamiseen liittyvien ammatillisten valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä käytäntöjen harjoitteleminen. Tunneilla opitun siirtäminen tiimin tekemään kuntoutuja-case kertomukseen.
Completion alternatives
-
Student workload
Ennakkotehtävät.
Tunneilla tapahtuvat ryhmätyöt.
Tiimin tekemä kuntoutuja-case kertomus.
Tentti.
1op=27t
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteina tiimityönä tehty case-toimintaterapiakertomus, verkkotentti ja tuntiaktiivisuus sekä tehtävien tekeminen sovitussa ajassa.
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot.
TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
Failed (0)
HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Assessment criteria, good (3-4)
H3
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Assessment criteria, excellent (5)
K5
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Qualifications
Opitnojaksot:
Neuroanatomia ja-fysiologia
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Further information
Itslearning.