Skip to main content

Starting up a Business (10 cr)

Code: 3011668-3010

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 20.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Marita Nummi-Wikström
Jenni Tuominen
Course
3011668
No reservations found for realization 3011668-3010!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta
Osuuskunta/osakeyhtiölakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen
Osuuskuntatoiminnan/yritystoiminnan käynnistäminen ja harjoittaminen
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Ohjattu pienryhmätyöskentely.

Objective

Having completed the course the student
- acknowldges the strengths and development areas as individual and as team member and can use these resources in business
- can act in a productive way in different roles
- knows ad can take care of the practical issues about business
- can act in the proper business environment according to legal restrictions and common practices
- makes contacts and builds a network.
Making the company brand.

Content

Adapting the role of an entrepreneur and the adaptive business. Getting familiar with Co-operative legislation and other relevant documentation as well as the interest groups. Starting and running Co-operative operations. Drafting a personal learning portfolio. Development discussions with the coach. Instructed group working.

Materials

Yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
Hallitustyön materiaalit
Osuuskuntalaki/osakeyhtiölaki
Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheita keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä. Treeniaiheita syntyy myös toimintaympäristöä seuraamalla.
Yritystoiminnan käynnistämisessä opiskelija osallistuu kokouksiin, hyödyntää yrityksen perustamistyökaluja ja aloittavan yrittäjän oppaita, sekä käyttää viestinnän ja tiimityön työkaluja. Opiskelija on aktiivisesti käynnistämässä liiketoimintaa ja tekee asiakastyötä.

Exam schedules

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Osuuskuntien/osakeyhtiöiden tarjoamat tuotteet ja palvelut perustuvat asiakkaan tarpeeseen eivätkä kuormita ympäristöä kohtuuttomasti.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Yritystoiminta ja oppisen työkalut nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostakin syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa ja tehdyn työn sisällön tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. Tehdyt tuotokset esitetään portfoliossa.



Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin.

Liiketoiminta: Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita. Opiskelija huolehtii omalta osaltaan positiivisen tiimihengen luomisesta ja säilymisestä.

Oppimissopimus: Opiskelija laatii oppimissopimuksen ja käy valmentajan kanssa kehityskeskusteluja. Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.

Treenit & lukupiirit: Opiskelija osallistuu treeneihin/lukupiireihin kahdesti viikossa. Treenit/lukupiiri ovat aktiivista tiedonrakentamista, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Lukupiiriin opiskelija valmistautuu lukemalla sovitun kirjan tai muun materiaalin. Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetämisestä. Treenit voidaan järjestää myös BA:n ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Poissaolo korvataan osallistumalla toisen tiimin treeneihin.

Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään ja lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa. Opiskelija lukee ja reflektoi portfolioonsa vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden esseen (lähdeviitteineen), jossa hän hyödyntää syksyn aikana lukemiaan aineistoja. Esseen pituus noin kaksi sivua.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolion laadukkuus vaikuttaa arviointiin. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Failed (0)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty. Opintojaksossa vaadittava asiat ja työmäärä ei täyty tai tuntikirjanpito/ portfolio on puutteellinen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija toimii jokseenkin itsenäisesti. Opiskelija tekee töitä projektien ja oppimisen eteen ohjatusti ja muiden apuun tukeutuen.
Edistyminen oppimisen ja tekemisen suhteen on tyydyttävää tasoa.
Työssä ja tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista soveltamista.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Opiskelija edistyy oppimisessa ja tekemisessä ja osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Työssä ja tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä ja tukee yhteistä tiedon rakentamista.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Opiskelija osallistuu ryhmän dialogiseen toimintatapaan, tukee muiden osaamisen kehittymistä ja tavoitteidne saavuttamista.
Opiskelijan työskentely on esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti merkittävissä määrin. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Further information

Jatkuva keskusteluyhteys BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemialaiset kokoontuvat kerran kahdessa viikossa Heimohuutoon vaihtamaan kuulumisia. Sähköisinä viestintäkanavina käytetään Teamsiä, whatsappia, sähköpostia jne..

Go back to top of page