Mental Health Patients’ and Intoxicant Abusers’ Care (7 cr)
Code: TH00BY26-3004
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 25.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 10.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Sonja Sahla
- Course
- TH00BY26
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 25.08.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson info+aloitus, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
etänä
|
Wed 03.09.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Teemapäivä - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3019 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Thu 04.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Mon 08.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Fri 19.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Wed 24.09.2025 time 08:00 - 13:00 (5 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Harjoitukset, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Thu 25.09.2025 time 08:00 - 13:00 (5 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Harjoitukset, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 13:00 (5 h 0 min) |
Pienryhmä 1, Harjoitukset, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Wed 01.10.2025 time 08:00 - 13:00 (5 h 0 min) |
Pienryhmä 2, Harjoitukset, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Fri 10.10.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Tentti, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BY26-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h)
Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)
Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)
Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h)
Kriisit ja traumat (2h)
Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty (2h)
Perheen mielenterveys (2h)
Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi (2h)
Yllä mainitusta 6h toteutuu mt-teemapäivän sisällöistä.
TENTTI (2h)
Objective
The student:
· Masters mental health promotion as the starting point for all mental health work
· Knows the mental health and substance abuser care service system and can work in multi-professional networks
· Can identify the needs of mental health and substance abuse patients, address problems and guide the patients to appropriate care, record the treatment needs, plan and implement treatment, assess its effects and draw the necessary conclusions.
· Identifies key mental disorders and knows the starting points for their treatment
· Identifies the treatment needs and starting points of patients of different ages
· Can operate in the nursing of mental health care and substance abuser patients by promoting occupational and patient safety
· Understands the importance of ethical guidelines, values, principles and laws as guiding factors in the treatment of mental health and substance abuse patients
· Can use mental health and substance abuse treatment methods in accordance with the principles of recovery orientation
· Understands the importance of treatment relationships and work guidance, and can support and guide the patient and their family members
· Know how to administer different modes of biological treatment safely and effectively, including pharmacotherapy, and how to provide psychosocial care in the treatment of mental health and substance abuse patients
· Understands that a crisis is part of a person’s normal development, and can define the needs of trauma-focused care
· Understand the importance of expertise by experience in the development of comprehensive treatment
Content
Contents
Basics of mental health nursing
· Concept of positive mental health
· Mental health in society and components of mental health
· Care-related interaction (attitudes, ethics, professional interaction)
· Service system expertise
· National and international projects that aim to promote mental health
· Process of involuntary treatment, seeking treatment voluntarily
· An empowering approach to work
· Facing a psychotic patient
· Crisis work
· Motivational interview and mini-intervention
· Referring patients to treatment
· Psychoactive medications
· Common mental disorders and how to diagnose and treat them
· Addictions
· The health effects and excessive use of alcohol
· Common narcotic substances, how to identify their usage
Post-pregnancy and postpartum period
· Promoting mental health during maternity
· Mental health assessment during pregnancy and after childbirth
· Identifying and treating postpartum depression
· Building an attachment relationship between mother and child
Children, adolescents and their families
· Childhood development and mental health
· Common mental health problems of children and adolescents
· Family support
The elderly
· Common mental health challenges and disorders of the elderly
· Substance abuse problems of the elderly
Materials
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Teaching methods
Aktivoiva luento, itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, tentti
Exam schedules
Tentti opintojakson viimeisenä päivänä. Uusintatentin ajankohdasta sovitaan erikseen.
Completion alternatives
Keskusteltava opettajan kanssa
Student workload
14h aktivoivaa luentoa
10h prekliinistä harjoittelua (100 % läsnäolo)
6h Mielenterveyden teemapäivä
2h tentti
27h TKI -tehtävä (itsenäinen)
40h Itsenäisesti suoritettavat tehtävät opintojakson aiheisiin liittyen
88h tenttiin lukeminen
Evaluation methods and criteria
Tentti 0-5
Tehtävät HyV-Täydennettävä-Hylätty
Prekliinisillä tunneilla 100% paikalla olo, poissaolo korvattava tai osallistuttava toisen ryhmän prekliinisiin.
Failed (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Assessment criteria, good (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Assessment criteria, excellent (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.
Further information
Itslearning ja sähköposti.