Patient Guidance in Various Operational Environments (3 cr)
Code: TH00BW01-3004
General information
- Enrollment
- 01.05.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.09.2025 - 12.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Saimi Ristimäki
- Sanna Ojala
- Course
- TH00BW01
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
info, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
etänä
|
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
OPINTOKÄYNTI
|
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Potilasskenaariot, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Tue 23.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Näkövammaisen ja kuurosokean kohtaaminen, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Fri 26.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Potilasohjaus Simulaatio, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
|
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Viestintäteknologian esitykset, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
ICT_C2025
Kieliluokka
|
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
Varha koulutus - Väkivallan vastainen päivä Varhassa
|
Thu 09.10.2025 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Järjestöesitykset, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista
Hoidon tarpeen arviointi
Erilaiset ohjausmenetelmät (puhelin, video, chat yms.)
Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena
Erilaiset asiakkaat ja potilasohjaus
Eettisyys potilasohjauksessa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys
Objective
Objectives:
• Know how to assess the need for care and help customers to seek appropriate social and health services in different operational environments
• Learn to work in a customer-driven manner and support customers’ systematic self-care and commitment to care
• Know how to use electronic services and communication technologies to guide and treat customers
• Know how to select the most appropriate customer-driven training and guidance methods
• Know how to ensure occupational and patient safety
• Know how to plan, provide and assess nursing in a various operational environments
• Know how to work independently as a emergency care and nursing professional to promote health and occupational and functional capacity
• Know how to work in a multiprofessional and multicultural work community in emergency care and nursing
• Students will be familiar with the national vaccination programme of adults and the vaccination of different demographic groups
• Students will know how to administer vaccines safely and correctly
Content
Contents
• Interviewing patients and surveying their overall condition
• Customer-driven approach in interacting with patients and their family members
• Telephone conversations, chats, video meetings and digital services as modes of support
• Home services
• Empowering patient counselling and training and self-care support
• The principles and societal significance of vaccination
• Diseases that are prevented by vaccination and the principles of immunity formation
• National vaccination programme and legislation
• Counselling patients according to latest evidence-based data
Materials
Löytyy ITsistä tehtäväkohtaisesti
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.
http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.
Erilaiset ajankohtaiset artikkelit potilasohjauksesta
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet
Teaching methods
Lähitunnit
Ryhmä- / tiimityö
Vertaisarviointi
Simulaatio
Itsenäinen työskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Tiimi- ja ryhmäoppiminen
Moniammatillinen yhteistyö
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys
Completion alternatives
Vastaava opintojakso toisen ryhmän kanssa
Student workload
1 op = 27h
3 op = 81h
Lähiopetus 15 h
Simulaatiot 5 h
Järjestötapaaminen ja esittely 15 h
Kirjalliset tehtävät ja itsenäinen työskentely 45 h
Assessment criteria, approved/failed
HYVÄKSYTTY
Osaa toteuttaa potilasohjausta
Osaa tukea potilaan hoitoon sitoutumista.
Osaa toimia moniammatillisesti.
Osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä kykenee yhteistyöhön. Ryhmädynamiikka ja yhteistyö sujuvaa
Opiskelija suhtautuu positiivisesti potilasohjauksen erilaisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan.
HYLÄTTY
Ei osaa toteuttaa potilasohjausta
Ei osaa tukea potilaan hoitoon sitoutumista.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti potilasohjauksen erilaisissa tilanteissa ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä
Opiskelija ei osaa reflektoida omaa oppimista ja osaamisen kehittymistä.
Evaluation methods and criteria
Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestintäteknologia: essee, posteri ja esitys hyväksytty / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava
Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointisektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestöön tutustuminen hyväksytty / korvattava
Järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvattava
Päiväkirja potilasohjausosaamisesta hyväksytty - hylätty
Further information
ItsLearning
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna 140 op osallistuakseen opintojaksolle.