Skip to main content

Patient Guidance in Various Operational Environments (3 cr)

Code: TH00BW01-3004

General information


Enrollment
01.05.2025 - 01.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 12.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Saimi Ristimäki
Sanna Ojala
Course
TH00BW01

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
info, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
etänä
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
OPINTOKÄYNTI
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Potilasskenaariot, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
Tue 23.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Näkövammaisen ja kuurosokean kohtaaminen, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Fri 26.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Potilasohjaus Simulaatio, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Viestintäteknologian esitykset, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
ICT_C2025 Kieliluokka
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
Varha koulutus - Väkivallan vastainen päivä Varhassa
Thu 09.10.2025 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Järjestöesitykset, Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä TH00BW01-3004
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista
Hoidon tarpeen arviointi
Erilaiset ohjausmenetelmät (puhelin, video, chat yms.)
Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena
Erilaiset asiakkaat ja potilasohjaus
Eettisyys potilasohjauksessa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys

Objective

Objectives:
• Know how to assess the need for care and help customers to seek appropriate social and health services in different operational environments
• Learn to work in a customer-driven manner and support customers’ systematic self-care and commitment to care
• Know how to use electronic services and communication technologies to guide and treat customers
• Know how to select the most appropriate customer-driven training and guidance methods
• Know how to ensure occupational and patient safety
• Know how to plan, provide and assess nursing in a various operational environments
• Know how to work independently as a emergency care and nursing professional to promote health and occupational and functional capacity
• Know how to work in a multiprofessional and multicultural work community in emergency care and nursing
• Students will be familiar with the national vaccination programme of adults and the vaccination of different demographic groups
• Students will know how to administer vaccines safely and correctly

Content

Contents
• Interviewing patients and surveying their overall condition
• Customer-driven approach in interacting with patients and their family members
• Telephone conversations, chats, video meetings and digital services as modes of support
• Home services
• Empowering patient counselling and training and self-care support
• The principles and societal significance of vaccination
• Diseases that are prevented by vaccination and the principles of immunity formation
• National vaccination programme and legislation
• Counselling patients according to latest evidence-based data

Materials

Löytyy ITsistä tehtäväkohtaisesti

Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.

http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.

Erilaiset ajankohtaiset artikkelit potilasohjauksesta

Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet

Teaching methods

Lähitunnit
Ryhmä- / tiimityö
Vertaisarviointi
Simulaatio
Itsenäinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Tiimi- ja ryhmäoppiminen
Moniammatillinen yhteistyö
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävä kehitys

Completion alternatives

Vastaava opintojakso toisen ryhmän kanssa

Student workload

1 op = 27h
3 op = 81h

Lähiopetus 15 h
Simulaatiot 5 h
Järjestötapaaminen ja esittely 15 h
Kirjalliset tehtävät ja itsenäinen työskentely 45 h

Assessment criteria, approved/failed

HYVÄKSYTTY
Osaa toteuttaa potilasohjausta
Osaa tukea potilaan hoitoon sitoutumista.
Osaa toimia moniammatillisesti.
Osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä kykenee yhteistyöhön. Ryhmädynamiikka ja yhteistyö sujuvaa
Opiskelija suhtautuu positiivisesti potilasohjauksen erilaisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan.

HYLÄTTY
Ei osaa toteuttaa potilasohjausta
Ei osaa tukea potilaan hoitoon sitoutumista.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti potilasohjauksen erilaisissa tilanteissa ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä
Opiskelija ei osaa reflektoida omaa oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Evaluation methods and criteria

Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestintäteknologia: essee, posteri ja esitys hyväksytty / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava

Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointisektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestöön tutustuminen hyväksytty / korvattava
Järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvattava
Päiväkirja potilasohjausosaamisesta hyväksytty - hylätty

Further information

ItsLearning

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna 140 op osallistuakseen opintojaksolle.

Go back to top of page