Intensive Care Nursing (5cr)
Code: TH00BW00-3006
General information
- Enrollment
- 01.05.2025 - 07.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2025 - 12.10.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Jari Säämänen
- Scheduling groups
- LAB A (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- LAB B (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- LAB A
- LAB B
- Course
- TH00BW00
Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Wed 03.09.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Thu 04.09.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Tue 09.09.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Thu 11.09.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
LAB A, Prekliininen harjoittelu 1, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3033
Tehohoitotyö
|
Fri 12.09.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
LAB B, Prekliininen harjoittelu 1, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3033
Tehohoitotyö
|
Tue 16.09.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Wed 17.09.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
etänä
|
Thu 18.09.2025 time 08:15 - 11:15 (3 h 0 min) |
LAB B, Prekliininen harjoittelu 2, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3033 Tehohoitotyö |
Thu 18.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
LAB A, Prekliininen harjoittelu 2, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3033 Tehohoitotyö |
Wed 24.09.2025 time 14:00 - 17:00 (3 h 0 min) |
Tehopäivä VARHA |
|
Thu 25.09.2025 time 12:30 - 14:45 (2 h 15 min) |
LAB A, Prekliininen harjoittelu 3, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3033
Tehohoitotyö
|
Thu 25.09.2025 time 15:00 - 17:15 (2 h 15 min) |
LAB B, Prekliininen harjoittelu 3, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3033
Tehohoitotyö
|
Tue 30.09.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Simulaatioharjoitus, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3033 Tehohoitotyö |
Thu 02.10.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Simulaatioharjoitus, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3033 Tehohoitotyö |
Mon 06.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Simulaatioharjoitus, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3033 Tehohoitotyö |
Fri 10.10.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Tentti, Tehohoitotyö TH00BW00-3006 |
LEM_A177
IT-tila Saccharomyces - koneilla
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisällöt 1.9.-31.12.2023
• tehohoitotyön määritelmä ja tehohoitajan kompetenssi.
• Ihon ja limakalvojen kunnon tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla
• sydän- ja verenkiertoelimistön tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla
• kallonsisäisen paineen tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla
• hengityksen tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla
• munuaisten toiminnan tarkkailu ja hoito tehohoitopotilaalla
• lääkehoito tehohoitopotilaalla
• tehohoitopotilaan neste- ja ravitsemustarpeen arviointi, suunnittelu ja toteutus
Objective
Objectives
• Students will know the safety risks of an intensive care environment and how to use patient examination, monitoring and care instruments safely for the purpose of intensive care.
• Students will know how to assess an intensive care customer’s need for treatment and urgency and will be able to make independent decisions, while identifying their limits and using consultation for support
• Students will know how to actively participate in multiprofessional working groups according to ethical principles
• Students will know the special features of intensive care and the treatment and examination methods used
• Students will understand the special features of pharmacotherapy and fluid therapy of intensive care patients and will gain more in-depth understanding of the medical therapy of an intensive care patient
• Students will be able to acknowledge the needs of the people close to the patient in intensive care and support them using various applicable methods
• Will know how to apply the principles of sustainable development in their tasks
Content
Contents
• Definition of intensive care and the competence of an intensive care nurse, multiprofessional working group, ICUnurse
• Observation and treatment of the circulatory system of an intensive care patient
• Observation and treatment of the respiration of an intensive care patient (ventilation patient care)
• Observation and treatment of the neurological condition of critically ill patients
• Observation and care of gastroenterological patients
• Observation and treatment of the kidneys of an intensive care patient
• Assessment, planning and provision of pharmacotherapy and fluid therapy and nutritional care for an intensive care patient
• The key effects, indications, contraindications, side and adverse effects of medication used in intensive care
• Basic treatment and rehabilitation of intensive care patients
• Paying attention to the special needs of and support for family members in the treatment of critically ill patients
• Ethics of intensive care nursing
Materials
ARTIKKELIT:
• Karlsson S et al. 2013. Hengityslaitehoidossa olevan aikuispotilaan sedaation toteutus. Tehohoito 31 (1), 27 - 30
• Olsbo-Nurminen M et al. 2013. Vap:n ehkäisyä tukeva suunhoito. Tehohoito 31 (1), 49 - 52
• Pedersena CM et al. 2009. Endotracheal suctioning of the adult intubatedpatient - What is the evidence? Intensive and Critical Care Nursing 25, 21 - 30
• Ritmala-Catsrén, M 2015 et al.Evaluation of patients' sleep by nurses in an ICU. 4 osajulkaisu teoksesta: Asleep or not asleep? Evaluation of the quality of patients' sleep in critical care nursing. Akateeminen väitöstutkimus. Turun yliopisto. Lääketietellinen tiedekunta. Hoitotieteen laitos.
• Uotinen J 2011. Senses, Bodily Knowledge, and Autoethnography: Unbeknown Knowledge From an ICU Experience. Qualitative Health Research 21 (10), 1307 - 1315
Akuuttihoitotyön opas
• Hoidon tarpeen arviointi, tarkkailu ja seuranta
• Hengitysvajauspotilaan hoitotyö
• Verenkiertohäiriöpotilaan hoitotyö
• Neurologia ja neurokirurgia
• Ruuansulatuselimistön häiriöiden hoitotyö
• Lääkehoito
• Kivun hoito, sedaatio ja uni
• Sekavuuden tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
• Hygienian tarkkailu ja hoito
• Painehaavojen ehkäisy ja hoito
• Vuorovaikutus potilaan ja läheisten kanssa akuuttihoidossa
Akuuttihoito-opas
Nestehoito
KÄYPÄ HOITO -SUOSITUKSET:
• Äkillinen hengitysvajaus
• Aivovammat
• Selkäydinvamma
• Aivoinfarkti
• Sepelvaltimotautikohtaus
• Eteisvärinä
• ST-nousuinfarkti
Muu kirjallisuus ja oheismateriaali:
• Ala-Kokko, T, Perttilä, J, Pettilä, V, Ruokonen, E. (toim). TEHOHOITO-OPAS. Duodecim.
• Luennoilla osoitetut ja käsiteltävät artikkelit.
Teaching methods
- Työelämän järjestämä Tehohoitotyön koulutusiltapäivä
- vuorovaikutteiset asiantuntijaluennot kytkettyinä harjoituksia edeltäviin etukäteistehtäviin ja osaamistesteihin
- Prekliiniset harjoitukset ja simulaatioharjoitukset
-Tentti
Pedagogic approaches and sustainable development
- Etukäteismateriaalina simulaatioihin kansainvälisiä ja kotimaisia opetusvideoita ja tieteellisiä artikkeleita
- Toteutus teemoittain, siten että teoriaosuus käydään läpi ennen teemaan liittyviä prekliinisiä harjoituksia
- Ennen prekliinisen harjoitteluun ja simulaatioharjoitteluun osallistumista opiskelijat tekevät teemaan liittyvät osaamistestit ja mahdolliset pienryhmätehtävät, jotta harjoittelusta saadaan irti paras mahdollinen hyöty
Sosiaalinen kestävyys, tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden kehittäminen::
1) Luodaan turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olevansa hyväksytty omana itsenään, rohkaistaan kysymään, kyseenalaistamaan ja tuomaan esiin omia ajatuksiaan. Korostetaan opiskelijan omien käsitysten ja ajatusten esiintuontia sekä virheellisten ja väärien vastausten merkitystä oppimisen näkökulmasta. Kun virheellinen ajatus tulee esiin voidaan se korjata ja sitä kautta kehittää opiskelijan ja koko opiskelijatyhmän oppimista hoidon turvallisuutta.
2) Pienryhmätehtävissä, prekliinisissä harjoituksissa ja simulaatioharjoituksissa pienryhmäjaot luodaan niin, että kaikki oppivat tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa.
3) Pienryhmätehtävissä ja harjoituksissa korostetaan vastuun kantamista, tiedon ja osaamisen jakamista pienryhmän sisällä, toinen toisensa arvostamista, halua parantaa ryhmän sisäistä vuorovaikutusta, sekä rehellistä ja avointa keskustelua. Kohtelu ryhmän sisällä tulee olla toinen toistaan kunnioittavaa ja viestinä tulee olla hyvien tapojen mukaista.
4) Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
Taloudellinen kestävyys:
1) Opetuksessa korostetaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämisen tärkeyttä hoitotoimenpiteitä ja hoitoja suunniteltaessa ja toteutettaessa, päämääränä potilaan paras. Tällä pyritään estämään sairaalainfektioiden leviämistä, edistämään potilaan tilassa tapahtuvien muutosten ymmärtämistä ja ajoissa havaitsemista, potilaslähtöistä potilaan ohjausta siten, että potilas ymmärtää mitä hänen tulee tehdä, miksi ja mitä siitä seuraa, jos poikkeaa ohjeistuksesta. Näin vähennetään hoitokomplikaatioiden ilmaantumista, sairaalahoitopäiviä ja hoidon tarpeen uusiutumista.
2) opiskelijoita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan
3) Potilasskenaariot luodaan ja niiden oikeellisuus varmistetaan yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden, kuten teho-osaston sairaanhoitajien ja lääkäreiden, kanssa. Näin vahvistetaan tiedon oikeellisuus ja ajantasaisuus.,
4) Hoitotarvikkeita opetellaan käyttämään tarkoituksenmukaisesti, jolloin säästetään hankintakustannuksissa ja vältetään turhaa jätettä.
5) Luennot toteutetaan etänä ja tallennetaan, jotta opiskelijoiden ei tarvitse matkustaa niiden takia kampukselle ja voivat katsoa ne itselleen sopivana ajankohtana, joustavuuden lisääminen
Student workload
• Asiantuntijaluennoille osallistuminen (14 h)
• Itsenäiset tehtävät ja työpajoja ja simulaatioita edeltävät etukäteistehtävät sekä niihin liittyvät tietotestit
• Työpajoihin (3x4h puoliryhmissä) ja simulaatioharjoituksiin osallistuminen (3 x 4 h)
• Kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen
Yhteensä 135 h opiskelijan työtä
Evaluation methods and criteria
Teoriaosuuteen liittyvät osaamistestit: Osaamistesteissä tulee olla oikein 50 % / osaamistesti ja ne tulisi tehdä sen teeman aikana, johon ne liittyvät. Tehtävien ja osaamistestien suorittaminen on osa opintojakson hyväksymiskriteereitä. Osaamistestin voi tehdä halutessaan uudelleen. Jos kaikista osaamistesteistä 70 % tai enemmän on oikein, nostaa se numerolla tentistä saatavaa arvosanaa. Jotta osaamistestit voivat korottaa tenttinumeroa, tulee tentistä saada vähintään T1.
Prekliininen harjoittelu ja simulaatioharjoittelu: Hyl/Hks
Hyväksytty prekliininen harjoittelu: Edellyttää harjoitteluun osallistumista ja harjoitteluun liityvät osaamistestit tulee olla tehtynä ennen simulaatioita, oikein tulee olla yli 69 % / osaamistesti. Opiskelija osoittaa tarvittavaa kliinistä osaamista, turvallisuutta ja itsenäisyyttä harjoiteltavissa hoitotyön tehtävissä. Osaa soveltaa ohjeita käytäntöön ja noudattaa harjoittelun tavoitteita.
Hylätty prekliinien harjoittelu: Opiskelija ei osallistu harjoitteluun tai harjoittelun etukäteistehtävät ovat tekemättä. Opiskelija ei osoita riittäviä perustaitoja tai turvallisuutta toimenpiteissä, ei kykene toimimaan itsenäisesti tai tarvitsee jatkuvaa ohjausta. Tavoitteita ei saavuteta riittävästi.
Hyväksytty simulaatioharjoitus: Edellyttää harjoitteluun osallistumista ja harjoitteluun liittyvät osaamistestit tulee olla tehtynä ennen simulaatioita, oikein tulee olla yli 69 % / osaamistesti. Opiskelija osoittaa harjoituksessa (simulaatio ja sen jälkipuinti) vastuullisuutta ja yhteistyökykyä tiimin muiden jäsenten kanssa, kyseenalaistaa asioita tarvittaessa ja tuo esiin omia näkemyksiään potilaan parasta ajatellen.
Hylätty simulaatioharjoitus: Opiskelija ei osallistu harjoitteluun tai harjoittelun etukäteistehtävät ovat tekemättä. Opiskelija ei osoita harjoituksessa (simulaatioharjoitus ja sen jälkipuinti) vastuullisuutta eikä yhteistyökykyä tiimin muiden jäsenten kanssa, ei kyseenalaistaa asioita tarvittaessa eikä tuo esiin omia näkemyksiään vaikka niiden kertomatta jättäminen vaarantaisi potilashoidon turvallisuuden.
Arvosana
Osaamistestit, jos 70 % tai enemmän oikein, niin arvosana Tenttinumero+1
TSIHO-tentti: Hyl/1-5
Arvosanat määräytyvät seuraavasti saadun pistemäärän perusteella
Hyl alle 50 % oikein
T1 40/50-51 % oikein (T1 edellyttää että vähintään puolet on oikein)
T2 52-63 % oikein
H3 64-75 % oikein
H4 76-87 % oikein
K5 88-100 % oikein
Further information
• Käytetään avuksi Terveysportti-portaalia.
• Itsin alustaa käytetään luentojen, tehtävien, simulaatioiden ja potilastapausten työstössä.