Internal Medicine Nursing (7 cr)
Code: TH00BV85-3008
General information
- Enrollment
-
01.08.2025 - 21.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
22.09.2025 - 16.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Jari Säämänen
- Scheduling groups
- LAB A (Size: 18 . Open UAS : 0.)
- LAB B (Size: 18 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- LAB A
- LAB B
- Course
- TH00BV85
Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 05.11.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
HTA CHAT simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoidon tarpeen tunnistaminen, ei- lääkkeelliset ja lääkkeelliset hoitomenetelmät sekä potilaan tarkkailu ja hoidon vasteen arviointi akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- sydän- ja verisuonisairaudet
- hengityselimistön sairaudet
- umpieritysrauhasten sairaudet (haiman langerhansin saarekkeet, munuainen, lisämunuainen, kilpirauhanen, lisäkilpirauhanen)
- nivelreuma
- maksa- ja munuaissairaudet
- neurologiset sairaudet: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
• Hoitoelvytys
• ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
• Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Objective
Objectives
• Students will learn how to describe the underlying mechanisms, symptoms, examinations and medical treatment of common internal diseases
• Students will know the most common internal diseases and the treatment path of internal medicine patients
• Students will be able to identify internal medicine patients’ needs for treatment, to plan, perform and assess the treatment and to make the required evidence-based conclusions
• Students will know how to perform the common treatment and nursing methods applied in the care of an internal medicine patient by observing patient safety
• Students will understand the importance and role of a nurse in the provision of guidance and support related to self-care
• Students will know how to perform the methods required in the provision of guidance and instructions related to self-care
Content
Contents
• Treatment paths of internal medicine patients, acute and long-term patient, non-medical and medical therapy as well as monitoring the patient and assessment of patient response in acute and long-term care
o Cardiovascular diseases
o Respiratory disorders
o Endocrine disorders (islets of Langerhans, kidneys, adrenal gland, thyroid, parathyroid)
o Rheumatoid arthritis
o Kidney and liver diseases
o Neurological diseases: AIS, MS, Parkinson’s disease, epilepsy
• Advanced resuscitation
• How to use the ABCDE, NEWS and ISBAR tools
• Internal medicine patient counselling, self-care support and commitment to treatment
Materials
- Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Ekola, Partamies, Sulosaari, Buure 2016. Kliininen Hoitotyö, Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. SanomaPro.s 185-298,325-329 ,335-381, 368-376, 386-393, 403-409, 448-506 , 586-608, 733-739, 769-776 , 782-806.
- Holmström P, Virtanen S, Björn Marko ja Rissanen Riina (2020) Patofysiologia. Sanoma Pro. Teemakohtaiset sisällöt.
- Saano S. & Taam-Ukkonen M. 2013. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki: Sydän ja verisuonisairauksien lääkehoito s. 340-377; Diabeteslääkkeet s. 378-399; Hengityselinsairauksien lääkehoito s. 472-491; Kortikosteroidit, kilpirauhasen lääkehoito s. 400-409, 587; Vitamiinit ja kivennäisaineet s. 678- 687
- Käypähoito. Elvytys 2016.
- Asiantuntijaluennot ja teemakohtaiset materiaalit
- Oppiportin verkkokurssit: EKG:n perusteet ja systemaattinen tulkinta; EKG ja iskemia; EKG ja nopeat rytmihäiriöt; EKG ja hitaat rytmihäiriöt; Inhaloitavat lääkevalmisteet
- Terveysportti 2014 Sairaanhoitajan käsikirja.
Teaching methods
• vuorovaikutteiset luennot
• tiimi- ja käänteinen oppiminen
• itsenäinen perehtyminen aiheeseen teemoittain (asiantuntija-artikkelit, tieteelliset tutkimukset), yksilö- ja pienryhmätehtävät ja osaamistestit teemoittain verkko-opetuksena ennen prekliinistä harjoittelua
• kirjallinen tentti
Exam schedules
Webropol-tentti 2h
1. Uusintatentti
2. Uusintatentti
Pedagogic approaches and sustainable development
• VSSHP:n koulutuspäivät
• Kokonaistoteutuksessa integroituu sisätaudit ja niihin liittyvä patofysiologia ja lääkehoito, sisätautipotilaan hoitotyö ja luokkaharjoittelu
- Toteutus teemoittain, siten että teoriaosuus käydään läpi ennen teemaan liittyviä prekliinisiä harjoituksia
- Ennen prekliinisen harjoitteluun osallistumista opiskelijat tekevät teemaan liittyvät osaamistestit ja mahdolliset pienryhmätehtävät, jotta prekliinisestä harjoittelusta saadaan irti paras mahdollinen hyöty
Sosiaalinen kestävyys, tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden kehittäminen::
1) Luodaan turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olevansa hyväksytty omana itsenään, rohkaistaan kysymään, kyseenalaistamaan ja tuomaan esiin omia ajatuksiaan. Korostetaan opiskelijan omien käsitysten ja ajatusten esiintuontia sekä virheellisten ja väärien vastausten merkitystä oppimisen näkökulmasta. Kun virheellinen ajatus tulee esiin voidaan se korjata ja sitä kautta kehittää opiskelijan ja koko opiskelijatyhmän oppimista hoidon turvallisuutta.
2) Pienryhmätehtävissä ja prekliinisissä harjoituksissa pienryhmäjaot luodaan niin, että kaikki oppivat tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa. Pienryhmätehtävissä ja prekliinisissä harjoituksissa korostetaan vastuun kantamista, tiedon ja osaamisen jakamista pienryhnmän sisällä, toinen toisensa arvostamista, halua parantaa ryhmän sisäistä vuorovaikutusta, sekä rehellistä ja avointa keskustelua. Kohtelu ryhmän sisällä tulee olla toinen toistaan kunnioittavaa ja viestinä tulee olla hyvien tapojen mukaista.
Taloudellinen kestävyys:
1) Opetuksessa korostetaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämisen tärkeyttä hoitotoimenpiteitä ja hoitoja suunniteltaessa ja toteutettaessa, päämääränä potilaan paras. Tällä pyritään estämään sairaalainfektioiden leviämistä, edistämään potilaan tilassa tapahtuvien muutosten ymmärtämistä ja ajoissa havaitsemista, potilaslähtöistä potilaan ohjausta siten, että potilas ymmärtää mitä hänen tulee tehdä, miksi ja mitä siitä seuraa, jos poikkeaa ohjeistuksesta. Näin vähennetään komplikaatioiden ilmaantumista, sairaalahoitopäiviä ja hoidon tarpeen uusiutumista.
2) Opiskelijoita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.
3) Luennot toteutetaan etänä ja tallennetaan, jotta opiskelijoiden ei tarvitse matkustaa niiden takia kampukselle ja voivat katsoa ne itselleen sopivana ajankohtana, joustavuuden lisääminen
4) Hoitotarvikkeita opetellaan käyttämään tarkoituksenmukaisesti, jolloin säästetään hankintakustannuksissa ja vältetään turhaa jätettä.
Student workload
- Luennot 20 h
- Prekliininen harjoittelu 20 h
- Pienryhmätehtävät, osaamistestit ja laboraatioharjoituksiin sekä tenttiin valmistautuminen 147 h
- Tentti 2 h
Opiskelijan työtä yhteensä 189 h
Evaluation methods and criteria
Prekliiniset harjoittelut, pienryhmätehtävät, osaamistestit ja kirjallinen koe + lääkelasku ovat pakollisia.
Mahdollisista poissaoloista opiskelija on yhteydessä omaan opettajaansa.
Kirjalliset tehtävät
Kirjallisissa tehtävissä Teemaa 2 lukuun ottamatta tulee näkyä lähdeviittaukset tekstissä ja lopussa lähdeluettelo.
Pienryhmätehtävät arvioidaan Hyl / Hks. Hyväksytty kirjallinen työ edellyttää, että teksti on koostettu useammasta eri lähteestä, lähteet tulee olla oikein merkittyjä ja asiasisältöä tulee avata lukijalle ymmärrettävään muotoon. Ei voi olla pelkkää toisen tekstin kopiointia ja toteavaa, tulee olla synteesi useammasta lähteestä ja antaa vastauksia myös kysymykseen miksi. Hyväksymismerkinnän edellytyksenä on aktiivinen osallistumisesi tehtävän tekoon. Jos vastuualueet työstämisestä on jaettu ryhmän jäsenten kesken, tulee kunkin osuus käydä ilmi tekijäviittauksena. Pienryhmätehtävät tulee tehdä määräaikaan mennessä. Lähdeviitteet tulee olla merkittynä tekstiin ja lähdeluetteloon Turun AMK:n oman ohjeen mukaisesti.
Osaamistestit
Osaamistesteissä tulee olla puolet oikein ja ne tulisi tehdä teeman aikana. Tehtävien ja osaamistestien suorittaminen on osa opintojakson hyväksymiskriteereitä. Osaamistestin voi tehdä halutessaan uudelleen.
Jos kaikista osaamistesteistä 70 % tai enemmän on oikein, nostaa se numerolla tentistä saatavaa arvosanaa. Jotta osaamistestit voivat korottaa tenttinumeroa, tulee tentistä saada vähintään T1.
Arvosana
Osaamistestit, jos yli 70 % oikein, niin arvosana Tenttinumero+1
TSIHO-tentti: Hyl/1-5
Arvosanat määräytyvät seuraavasti saadun pistemäärän perusteella
T1 40/50-51 % oikein (T1 edellyttää että vähintään puolet on oikein)
T2 52-63 % oikein
H3 64-75 % oikein
H4 76-87 % oikein
K5 88-100 % oikein
Prekliininen harjoittelu: Hyl/Hks
Hyväksytty suoritus: edellyttää prekliiniseen harjoitteluun osallistumista. Opiskelija osoittaa tarvittavaa kliinistä osaamista, turvallisuutta ja itsenäisyyttä harjoiteltavissa hoitotyön tehtävissä. Osaa soveltaa ohjeita käytäntöön ja noudattaa harjoittelun tavoitteita.
Hylätty suoritus: Opiskelija ei osoita riittäviä perustaitoja tai turvallisuutta toimenpiteissä, ei kykene toimimaan itsenäisesti tai tarvitsee jatkuvaa ohjausta. Tavoitteita ei saavuteta riittävästi.