Skip to main content

Tutoring Skills in Library Work (5 cr)

Code: KH00DG62-3001

General information


Enrollment
02.06.2025 - 02.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
02.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 22
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Kati Haanpää
Course
KH00DG62

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
EDU_2042 Oppimistila avo muunto byod
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
Verkkotapaaminen
Wed 19.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ohjaustaidot kirjastotyössä KH00DG62-3001
Verkkotapaaminen
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson aiheet:
- minä ohjaajana
- oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito ja jännittäminen
- kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Lähiopetus:
2.9.. klo 9-12

Verkkotapaamiset:
17.9. klo 9-12
19.11. klo 9-12

Objective

After completing the course, the student will be able to
• describe pedagogical theories
• stages of the guidance process
• basics of presentation skills
• identify different client groups in a guidance situation
• plan, implement and evaluate a guidance situation

Content

• pedagogical theories, learning concepts and methods styles
• presentation skills
• client groups
• principles of guidance

Materials

Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena)
- Kupias, P, Koski, M 2012: Hyvä kouluttaja. SanomaPro. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä ja e-kirjana)
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Jyväskylä: PS-kustannus. (löytyy mm. Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä sekä Ellibsistä e-kirjana)
- Martin, M 2021: Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja, Helsinki. Kirjaa on saatavissa Turun AMK:n kirjastosta fyysisenä kappaleena sekä äänitteenä. (sivut: 13-20, 43-57, 138-219)

Teaching methods

tsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset., työelämäyhteistyö

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Student workload

Opintojakson sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Evaluation methods and criteria

H-5
Arvioinnissa kerätään pisteitä eri tehtävistä. Maksimi pistemäärä = 11.
HUOM! Tehtävien pisteytys tarkentuu vielä ennen opetuksen alkua!

Kurssi sisältää kaksi pakollista tehtävää, joiden puuttuessa opintojakso on hylätty. Pakolliset tehtävät ovat: Itsenäisen / parityönä tehdyn ohjaustilanteen suunnitelma ja ohjaustilanteen raportointi.

Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan

Failed (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Kerättyjä pisteitä 0-4 p ja / tai pakollisia tehtäviä puuttuu.
Englanniksi

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = 5 p
2 = 6 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu.
Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä

Assessment criteria, good (3-4)

3 = 7-8 p
4 = 9-10 p

Pakolliset tehtävät ja osa muista annetuista tehtäväistä on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen

Assessment criteria, excellent (5)

5 = 11 p

Kaikki tehtävät on palautettu. Arvioitavissa tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Further information

Opetusmateriaalit ja tehtävät löytyvät Its Learning -kurssipohjalta

Go back to top of page