Skip to main content

Introduction to Energy and Environmental Engineering (3 cr)

Code: TE00DG53-3001

General information


Enrollment
01.06.2025 - 01.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 01.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
80 - 90
Degree programmes
Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
Jonna Heikkilä
Raisa Kääriä
Anu Vehmaa
Groups
PEYTES25A
PEYTES25A
PEYTES25B
PEYTES25B
Course
TE00DG53

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 9 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 10.09.2025 time 08:00 - 17:00
(9 h 0 min)
Boost Day

Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys energia- ja ympäristötekniikan koulutusalasta, opintojen rakenteesta ja siitä, mitä ala tarkoittaa työelämässä. Keskeistä kurssin kannalta on se, että opiskelija alkaa hahmottaa, mitä osaamista omalla alalla toimiminen jatkossa vaatii.

Opintojakson tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana oman koulutusalan muita opiskelijoita.

Opintojaksolla opiskelija tutustuu oman alan muihin opiskelijoihin sekä alkaa luoda myös työelämässä tarpeellisia verkostoja. Opintojakson tavoitteena on antaa omaan alaan perehtymisen ohessa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen / -moduulien suorittamista.

Opintojaksolla laaditaan lopputuotoksena pienryhmittäin raportti jostakin ryhmää yhteisesti kiinnostavasta oman alan työtehtävästä ja siinä tarvittavasta osaamisesta. Ryhmä selvittää työssään, miten osaamista voi hankkia omissa opinnoissaan (tutustuu koulutusalan opetussuunnitelmaan) ja mitä kaikkia muita mahdollisuuksia osaamisen hankkimiseen on.

Aikataulua:
X.9 Intro ja toimeksianto sekä työskentelyn aloitus projektiryhmissä
10.9 Boost Day: ryhmäytyminen
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella, A-ryhmällä opintopsykologi
X.9 Projektityöskentelyä kampuksella, B-ryhmällä opintopsykologi
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella ja TIO:n Niko Angervo(?)
X.10 Projektityöskentelyä kampuksella
X.10 Loppuesitykset ja päätöskokous

Objective

After completing the course, the student has an overall understanding of his/her own field of study and the structure of studies, as well as the implementation of the project.

Content

The course consists of a group project in which students:
1.) get acquainted with the education in energy and environmental engineering,
2.) get to know the research groups of Turku University of Applied Sciences engaged in research and development work in their own field
3.) get acquainted with employment options in their own field

Materials

Kaikille yhteinen materiaali jaetaan Itslearningissä.

Teaching methods

Oppimismenetelmät voivat vaihdella ryhmäkohtaisesti, mutta kaikille yhteisiä menetelmiä ovat projektioppiminen ja lähitapaamiset. Opintojaksoon liittyy opettajatuutorien ja vertaistuutorin tuki ja pienryhmäkohtainen ohjaus. Opintojaksoon liittyy myös opettajan tai vierailevan luennoitsijan luentoja.

Exam schedules

Ei lopputenttiä. Suoritus perustuu toimeksiantona saatuun ja pienryhmittäin tehtävään projektitehtävään. Projektiosaamisen tentti iTSissä (hyv/hyl).

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan Turun amk:n oppimisotteen, innovaatiopedagogiikan mukaisesti ja opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektina tehtävän työn toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

Kestävän kehityksen näkökulmia tulee huomioida projektisuunnitelmassa sekä arvioida niiden toteutumista loppuraportissa.

Completion alternatives

AHOT

Student workload

Jokainen projektiryhmä työskentelee oman projektinsa parissa ja tuottaa siihen liittyvät tuotokset. Projektityöskentelyn tukena on tuutoropettajien sekä vertaistuutorin tuki ja toimeksianto kurssin tekemiseksi.

Orientointivaiheessa tehdään sekä henkilökohtainen että ryhmän yhteinen orientaatiotehtävä. Muita ryhmätehtäviä ovat projektisuunnitelma, esitys ja loppuraportti. Opintojakson lopussa jokainen tekee henkilökohtaisen loppureflektoinnin omasta työskentelystään.

Opintojakso sisältää noin 81 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä). Ryhmätyöskentely tapahtuu kampuksella, poissaoloja saa olla maks. 2 kertaa.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista projektityöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 0-5.

Opintojakson arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat.
• Opiskelija hankkii tietoa ja hyödyntää tai jakaa sitä projektissa.
• Opiskelija työskentelee tehokkaasti ja työnlaatu on riittävä.
• Opiskelija saa tehtyä työt/tehtävät aikataulussa tai osaa etsiä niihin vaihtoehtoisia tapoja.
• Opiskelija kehittää ja kokeilee uusia tapoja ongelmien ratkaisemiseen.
• Opiskelija edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän työskentelyä/projektia.
• Opiskelija osallistuu eteenpäin vievällä otteella ryhmän keskusteluihin.
• Opiskelija huomioi muiden mielipiteet ja vastaa tehokkaasti muiden kommentteihin keskustelun aikana.
• Opiskelija pyytää palautetta ja kommentteja.
• Ryhmän loppuraportti
• Ryhmän loppuesitys

Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, projektiryhmän vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointi loppuraportista ja esityksestä. Tarkemmat kuvaukset loppuraportin ja esityksen arvioinnin sisällöstä löytyvät iTSistä. Opintojakso perustuu ryhmätyöskentelyyn ja vuorovaikutukseen, ja poissaoloja sallitaan maks. 2 kertaa.

Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.

Failed (0)

• Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä/tuotoksia.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
• Opiskelijan motivaatio on heikkoa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

• Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp)
• Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
• Opiskelijan motivaatio on tyydyttävää

Assessment criteria, good (3-4)

• Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut hyvin erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on pääsääntöisesti noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut suurimman osan tehtävistä/tuotoksista aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvää.

Assessment criteria, excellent (5)

• Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja pienryhmätyöskentelyyn.
• Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, WhatsApp).
• Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
• Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
• Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
• Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
• Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.

Further information

Opintojakson viestintä tapahtuu kurssin Teams-alustalla, siellä olevan viestityökalun avulla. Jokainen projektiryhmä luo itselleen Teams-ryhmän, johon lisää oman opettajatuutorin sekä vertaistuutorin myös jäseniksi. Projektiin liittyvä viestintä käydään siellä. Tehtävien palautukset tehdään Teams-ryhmään, lukuunottamatta loppuraporttia joka palautetaan iTSiin.Tehtävänannot löytyvät iTSistä.

Go back to top of page