Development work methods and design (5 cr)
Code: KU00CH90-3006
General information
- Enrollment
- 02.08.2025 - 30.09.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 01.09.2025 - 14.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Contemporary Contexts of Arts
- Master's Degree Programme in Photographic Art
- Master's Degree Programme in Music Pedagogy
- Teachers
- Ilona Tanskanen
- Timo Korhonen
- Ismo Luukkonen
- Teacher in charge
- Ilona Tanskanen
- Course
- KU00CH90
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen valmistelu ja suunnitelma (2.9.2025 klo 13 - 16 ensimmäinen kontaktijakso ja oppimistehtävät)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (ensimmäisellä kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät tulee olla suoritettuna 15.12.2025)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja aineistonhallinta kehittämishankkeessa (7.10.2025 klo 13 - 17, toinen kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävät)
• Projektinhallinnan työkalut (4.11.2025 klo 13 - 17) kolmas kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävät)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen suunnitelma (2.12.2025, klo 13 - 17 neljäs kontaktijakso ja siihen liittyvät tehtävät)
Objective
After completing this course, the students will be able to
• find and evaluate references, information and data relevant for the development task
• construct relevant conceptual framework for the development project
• apply project management tools in planning the development project
• write a research and data management plan
• consider ethical aspects and GDPR in their research and development work
• communicate of their development project and its results to different target groups through appropriate channels
Content
• Professional, theoretical and research contexts for individual development projects
• Ethical considerations and GDPR in research and development projects
• Planning research data collection and management
• Information and data retrieval and evaluation for the needs of the development project
• Applying project management tools in a development project
• The role of research in a development project
• Writing and communications in research and development projects
Materials
• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2025): https://arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017): Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2023): Hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/, mukaan lukien Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (Itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.
Teaching methods
• Kontaktiopetus kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustavan suunnitelman laatiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuvat useimmiten yksilötöinä, minkä lisäksi kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Student workload
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetukseen osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.
Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op (noin 27 tunnin työpanos)
• Oppimistehtävä: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskussa vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Essee oman tutkimus- ja/tai kehittämishakkeen keskeisistä käsitteistä (noin 30 h työpanos)
• Kontaktiopetus siihen liittyvine ennakko- ja jälkitehtävineen (22 h)
• Kokoava tehtävä: opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustava suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan viimeistään 15.12.2025. Alustavista suunnitelmista annetaan vertaispalautetta hyödynnettäväksi suunnitelman valmistelemisessa. Suunnitelmat esitellään ja niitä kommentoidaan opintojaksolla Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi tammikuun kontaktijaksolla.(Vaatii noin 40 h työpanoksen)
Suunnitelma sisältää tutkimusasetelman, tietoperustan, menetelmät, aineistonhallinnan suunnitelman, hankkeen toteuttajat ja organisoitumisen, työsuunnitelman (projektisuunnitelman), resursoinnin, dokumentoinnin ja tiedottamisen sekä riskien hallinnan samoin kuin toiminnan arvioinnin ja laadun varmistamisen valmistelun sekä alustavan lähdeluettelon.
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osatehtävien hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista kontaktiopetukseen (vähintään 60 % kontaktijaksoista). Mahdollisten poissaolojen osalta edellytetään korvaustehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tehtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty. Koko opintojakson arviointi perustuu opintojakson tehtäviin, niiden hyväksyttyyn suorittamiseen.
Failed (0)
Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla tai poissaoloja on enemmän kuin 40 % kontaktiopetuksesta.
Further information
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla valmistellaan opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttamista. Opintojakson aikana opiskelija valmistelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä laatii tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.
Opintojakso sisältää yhteisiä osioita muiden Taideakatemian Master School -koulutusten kanssa.