Research and Development Methods (5 cr)
Code: MS00BP16-3025
General information
- Enrollment
- 02.05.2025 - 29.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.09.2025 - 21.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 0 - 36
- Teachers
- Matti Kuikka
- Henri Aho
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
- Course
- MS00BP16
Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 29.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP16-3025 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Thu 23.10.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP16-3025 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
This course is in Finnish. Information can be found in Finnish side.
Objective
After completing the course, the student is able to:
· to search and utilize scientific literature
· to identify and describe the main research and development approaches and analysis methods
· to choose and apply an appropriate methodology for his/her work
· to evaluate the validation of the research and development
· to write a scientific report
· to understand the significance of research data
Content
The emphasis on content may vary depending on implementation and field of study:
· Introduction to research including ethics
· Literature search and review
· Developing a research plan
· Research Ethics and Research Integrity
· Survey research methods
· Data analysis, statistical methods
· Research presentation
Materials
Kirjallisuutta (muu oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai itslearning-oppimisalustalla)
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino.
• Hirsijärvi, Sirkka; Remes, Pirjo ja Sajavaara, Paula (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi.
• Heikkilä, Tarja (2014). Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita.
• Holopainen, Martti ja Pulkkinen, Pekka (2013). Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY.
• Vilkki, Hanna (2014). Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, verkko-teos.
Kirjaston tiedonhankinnan perusteet -kurssin opetusmateriaalina on kirjaston oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Teaching methods
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja videoitu opinnäytetyön suunnitelma sekä itse- ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman tallentaminen ja siihen liittyvät vertaisarvioinnit.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Kehittämishanke-tyyppinen opinnäytetyö käsitellään myös.
Tiedonhankinnan perusteisiin liittyvät asiat käsitellään kirjaston toteuttaman erillisen osuuden tehtävien mukaisesti.
Exam schedules
Opintojaksoon ei liity tenttiä, joten sitä ei voi uusia eikä arviointia korottaa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot ja Itslearning-alustalla annetut erilaiset tehtävät sekä vertaisarviointi. Luennoilla on läsnäolovelvollisuus ja poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opiskelijoiden opinnäytetöihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä. Opinnäytetöitä ei enää julkaista painettuina kirjoina.
Completion alternatives
Edellytetään osallistumista lähiopetukseen ja tehtävien tekemistä. Poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Jos opiskelija on suorittanut aiemmin ylemmän korkeakoulun mukaisen koulutuksen mukaisesti 5 op:n kokonaisuuden Tutkimus- ja kehittämismenetelmät opintoja, opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja lataa kohtaan Mahdolliset hyväksiluvut -kohtaan todistukset. Opiskelija tekee kuitenkin opintojaksoon kuuluvan tallennetun opinnäytetyön suunnitelman ja siihen liittyvät vertaisarvioinnit. Arviointi tapahtuu aiemmin suoritettujen opintojen sekä opinnäytetyön suunnitelman arvioinnin keskiarvona.
Student workload
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua sekä ennen muita lähipäiviä yht. 30 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävät
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävät
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 87 h:
- laadullisten menetelmien oppimistehtävä
- tilastomenetelmien oppimistehtävä
- oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi
- kirjaston tiedonhankinnan perusteet -kurssiosuuteen liittyvät tehtävät (27 h / 1 op).
YHTEENSÄ 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Evaluation methods and criteria
Itslearning-alustalla annetut tehtävät. Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti. Tehtävien painotus kerrotaan ItsLearning-alustalla tehtäväkohtaisesti.
Opintojaksoon liittyvä Tiedonhankinnan perusteet -osuus (1 op) arvioidaan erikseen ja sen paino arvosanasta 20 %.
Failed (0)
Opetukseen ei ole osallistuttu (tai korvaavia tehtäviä tehty) ja tehtäviä on jäänyt tekemättä ja palauttamatta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Further information
More information about the course can be obtained from Sirpa Erkkilä-Häkkinen, sirpa.erkkila-hakkinen@turkuamk.fi and Matti Kuikka, matti.kuikka@turkuamk.fi. Education is in Finnish.