Advanced Studies in Gerontological Nursing (5 cr)
Code: TH00CL02-3002
General information
- Enrollment
- 15.06.2025 - 24.08.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 25.08.2025 - 28.09.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Milka Laaja
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00CL02
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 26.08.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Info - Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Thu 28.08.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Tue 02.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Thu 04.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Tue 09.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Thu 11.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Tue 16.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Thu 18.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Tue 23.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Thu 25.09.2025 time 15:30 - 18:00 (2 h 30 min) |
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00CL02-3002 |
etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Pääsisältöjä ovat
- Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
- Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
- Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
- Geroteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
- Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
- Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
- Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset
- Muistisairaan hoitotyö
Objective
ADVANCED STUDIES IN GERONTOLOGICAL NURSING 5 ETCS GEHO
The course includes 2 ETCS of studies in English
Objectives
Student
• Deepens their knowledge of age policy and nursing of older people
• Knows how to apply ethical principles in the nursing of older people
• Is familiar with the links between the physiology and changes of ageing and the manifestations of illnesses and treatment problems
• Learns about the special issues to be taken into account in the care of older people
• Advances their capabilities in safe pharmacotherapy for older people
• Knows the possibilities of digital services to support an older person's independence and functional capacity
• Is able to plan, implement and evaluate guidance and teaching to achieve and maintain the well-being, health and functional capacity of an older person while utilising a multidisciplinary network
• Is able to carry out an assessment of the need for comprehensive care and the mapping of functional capacity and, on the basis of this, take care of the planning, coordination, implementation and evaluation of care and services
• can assess the care needs of an older patient in need of urgent care and are able to make decisions on the necessary measures independently
Content
Contents
• Diseases and changes in functional capacity related to ageing
• Ethical questions related to the nursing of older people
• Special questions related to the nursing of older people
• Special features of pharmacotherapy for the elderly
• Gerotechnology and digital services in supporting an older person's independence and functional capacity
• Comprehensive assessment and promotion of the functional capacity and health of older persons
• Assessment of the need for care and treatment of an older person with an acute illness
Materials
Kirja: Gerontologia (Rantanen ym. 2022) saatavilla sähköisesti Duodecim Oppiportti
Kirja: Muistisairaan potilaan hoito (Rosenvall & Koivisto, Duodecim Oppiportti)
Oppimisalustan materiaali
Gerontologia-lehti
Opiskelijan tuottama materiaali
Muu ajankohtainen materiaali
Tekoälyä saa hyödyntää lähteenä kirjallisissa töissä, mutta sen käyttö tulee selkeästi merkata lähdeviittauksessa ja lähdeluettelossa.
Teaching methods
Ryhmätyöt
Tutkimuspiiri
Oppimispäiväkirja
Luento-opetus
Etäopetus toteutetaan viikoilla 35-39, tiistaisin ja torstaisin klo 15.30-18.
Exam schedules
Kokonaiskurssiarvosana 0- 5
- aktiivinen osallistuminen etätunneille
- opintojakson tehtävien tekeminen hyväksytysti
- osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
Elämänkaari tehtävä = numeerinen arviointi 0-5
Oppimispäiväkirja = numeerinen arviointi 0-5
Tutkimuspiiri = hyväksytty/hylätty
Verkkokurssit ja teoriaopetus = hyväksytty/hylätty
Kurssin kokonaisarvosana on numeeristen arviointien keskiarvo.
Kurssin ja siihen sisältyvien tehtvien arviointikriteerit lueteltu alla.
Student workload
5x27h= 135 h opiskelijan työtä, josta 30 h tapahtuu etäyhteydellä toteutettavana opetuksena.
Elämänkaari tehtävä 2op. (2x27h)
Oppimispäiväkirja 2op. (2x27h)
Tutkimuspiiri 0,5op. (13,5h)
Verkkokurssit ja teoriaopetus 0,5op. (13,5h)
Failed (0)
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
ITS-tehtävät:
- Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
- Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
- Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
- Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
- Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää . Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen,mutta selvitys on niukkaa tai siinä on
kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
-Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia
-Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä,
eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.
Assessment criteria, good (3-4)
Suomeksi
-Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta
osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perustelut: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan
eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.
Assessment criteria, excellent (5)
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
-Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu
tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen
ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on
viimeistelty ja lähes virheetön.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.