Skip to main content

Advanced Studies in Nursing for Children and Young People (5 cr)

Code: TH00CL05-3003

General information


Enrollment
12.05.2025 - 29.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
29.09.2025 - 31.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 16
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Päivi Matikainen
Annika Luomala
Course
TH00CL05
No reservations found for realization TH00CL05-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
- syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
- syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
- osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
- syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
- tunnistaa tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
- syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
- osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
- Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
- lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
- sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
- sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
- lasten ja nuorten tehohoitotyö
- lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja hoitopolku
- kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
- lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
- Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
- Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
- Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Objective

ADVANCED STUDIES IN NURSING FOR CHILDREN AND YOUNG PEOPLE 5 ETCS LAPSY

The course includes 2 ETCS of studies in English

Objectives

Student
· knows how to utilise evidence-based knowledge in their own activities in demanding nursing of children and young people
· advances their skills in clinical examination of a child patient
· advances their vocational competence in acute care of children and young people and in the care of a child with a long-term illness
· knows how to guide and support children and families in the nursing of critically sick and dying children
· knows how to recognise the special features of nursing a sick newborn and a premature child
· deepens their competence in the nursing of a paediatric surgical patient
· advances their competence in mental health care of children and young people and is able to support children and families by using the help methods of nursing
· advances their competence in pharmacotherapy and infusion treatment for children and young people
· can assess their own activities as part of the working life community and their professional development in the context of nursing for children and young people

Content

Contents
· Clinical examination, monitoring and research results of a paediatric patient to support treatment-related decision-making
· Severe health problems and illnesses in children and young people
· Nursing a critically ill and dying child
· Nursing of mental health disorders of children and young people
· Family care in demanding nursing of a sick child
· Demanding pharmacotherapy, infusion treatment and pharmacology of children and young people
· Assessment of your activities and professional development in the context of nursing for children and young people

Materials

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Teaching methods

- Vuorovaikutukselliset luennot
- Ennakkotehtävät
- Ryhmätehtävät etäluentojen aikana
- Yksilötehtävät

Exam schedules

Kokoava koe, jossa lääkelaskukoe klo 8-20 verkkokokeena itsenäisesti
1.uusintakoe toukokuun lopussa, aika ilmoitetaan myöhemmin
2. uusintakoe järjestetään tarvittaessa

Pedagogic approaches and sustainable development

Jakso toteutuu lähiopetuksena viikoilla 40-44 (29.9.-21.10) ma ja ke klo 15.30-18.00
-Toteutus tehdään yhdessä Varhan Majakkasairaalan henkilökunnan kanssa. Osa jakson opetuksesta toteutetaan Majakkasairaalan tiloissa ja silloin on mahdollisuus tutustua lastenosastojen tiloihin ja käytännön hoitoihin sairaanhoitajien opastuksella.
-Tämän toteutuksen tarkoituksena on rekrytoida ko. jaksoon osallistuvia opiskelijoita seuraaviin harjoittelujaksoihin ja työhön sairaanhoitajana Lasten ja nuorten klinikan osastoille.
- Tämä LAPSY-jakso on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita ja motivoituneita lasten ja nuorten hoitotyöhön.
- Kurssin ennakkotehtävänä motivaatiokirjeen kirjoittaminen, joka tulisi sisältää motivaatiosi ja kiinnostuksesi lasten ja nuorten hoitotyöhön. Kerro ja kuvaile myös kokemustasi lasten parissa. Lähetä vapaamuotoinen motivaatiokirje jakson opettajille sähköpostitse 22.9. 2025 mennessä.

Student workload

-lähiopetus ja sairaalassa tapahtuva opetus 30h
-yksilölliset tehtävät 60h
-muu kurssin materiaalin itsenäinen opiskelu 45h

Evaluation methods and criteria

-Kurssilla 75% läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä)
-Ennakkotehtävät kurssilla arviointi (hyväksytty -täydennettävä) kriteerit Its oppimisalustalla
-Lääkelaskut (hyväksytty -hylätty)
-Yksilötehtävät (Hyväksytty- täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Kokoava koe, johon osallistuminen edellyttää kaikkien tehtävien palautusta ajallaan ennen koetta. Arviointi asteikolla 1-5, 50% vastauksista oltava oikein
- Uusintakokeet (lääkelaskut ja kokoava koe) mahdollisuus kolme viikkoa ensimmäisen kokeen jälkeen. Toinen uusintakoe tarvittaessa.

Failed (0)

Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa

Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin

Assessment criteria, excellent (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla

Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Edeltävyysehdot:
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
-Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa

Go back to top of page