Skip to main content

Swedish Language, written communication (2 cr)

Code: 1000BH65-3008

General information


Enrollment
01.05.2025 - 08.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
08.09.2025 - 09.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Chemical Industry
Campus
Location-independent
Teaching languages
Swedish
Finnish
Seats
40 - 90
Degree programmes
Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Teachers
Heli Söderlund-Laihinen
Groups
PEYTES24A
PEYTES24A
PEYTES24B
PEYTES24B
Course
1000BH65

Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 29 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 12.09.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Fri 12.09.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Tue 23.09.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Fri 26.09.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Tue 07.10.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Fri 10.10.2025 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Tue 21.10.2025 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Tue 21.10.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Tue 04.11.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Fri 07.11.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Tue 18.11.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
Teams
Tue 25.11.2025 time 08:00 - 13:00
(5 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012
EDU_4025 Bonsdorff (14 hlö)
Fri 28.11.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
Teams
Fri 05.12.2025 time 08:00 - 13:00
(5 h 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013
EDU_4025 Bonsdorff (14 hlö)
Tue 09.12.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3012, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 1000BH63-3013 KOE
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Att berätta om sig själv (familj, hobbier osv.)
Studier
Att söka jobb: platsansökan och CV, anställningsintervju
Att jobba inom energi- och miljöbranschen
Arbets- och företagspresentation

Objective

x

Content

x

Materials

Pietilä Anna-Maija: Kontakt - Energi- och miljöteknik Digikirja (6 kk).

Teaching methods

Kirjalliset etätehtävät ja suulliset keskusteluharjoitukset verkossa

Exam schedules

Kirjallinen tentti kurssin päätteeksi joulukuussa.
Uusinta tammi-helmikuussa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kestävän kehityksen aiheet ovat osa kurssin sisältöä:
- Att studera energi- och miljöteknik
- Att jobba inom energi- och miljöteknik
- Energi- och miljöbranschen (energikällor, återvinning, sortering)

Student workload

2op = 53h

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin (100%)
Etätehtävien hyväksytty suorittaminen
Kirjallinen tentti

Failed (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Kirjoittaa vain irrallisia lauseita ja ajatuksia, joista ei muodostu ymmärrettävää tekstiä.
Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja.
Käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa. Kirjoittaa pääosin yhtenäistä, ymmärrettävää ja sisällöltään sopivaa tekstiä. Tekstin epäjohdonmukaisuudet ja virheet vaikeuttavat osin ymmärtämistä.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein. Muiden kielten vaikutus
selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti eheän tekstin. Tekee eron muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön välillä.
Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin. Satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Kirjoittaa sujuvaa, selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä asianmukaisella tyylillä. Teksti on vivahteikasta ja vaivattomasti ymmärrettävää. Hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti. Harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia. Osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Further information

Teams

Go back to top of page