Skip to main content

Finnish language and professional communication skills (5 cr)

Code: KH00CZ65-3011

General information


Enrollment
02.06.2025 - 26.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
26.08.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Business
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Aino Ritala
Virtuaalihenkilö JOTY
Course
KH00CZ65

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 26.08.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Lähiopetus, Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3011
LEM_B166 Kullervo
Mon 15.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Lähiopetus, Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3011
LEM_B166 Kullervo
Mon 27.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Lähiopetus, Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3011
LEM_B166 Kullervo
Tue 11.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Lähiopetus, Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3011
LEM_B166 Kullervo
Tue 02.12.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Lähiopetus, Suomen kieli ja työelämäviestintä KH00CZ65-3011
LEM_B166 Kullervo
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course.

The course is compulsory, but if your school education language is not Finnish or Swedish, you can choose an S2 course that corresponds to your language skills level.

Objective

Opintojakson jälkeen osaat

* toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
* ymmärtää asiantuntijan tekstitaidot ja kirjoittaa asiatyylisiä tekstejä tieteellisen kirjoittamisen perusteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
* hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
* suullisen asiantuntijaviestinnän hyvät käytännöt ja soveltaa niitä tilanteen mukaisesti
* esiintyä asiantuntevasti, tavoitteellisesti sekä tilanteen mukaisesti kohderyhmien edellyttämällä tavalla
* hyödyntää kieli- ja viestintätaitojasi ajattelun ja asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen
* arvioida ja kehittää viestintäosaamistasi saamasi palautteen pohjalta

Content

* Asiantuntijan tekstitaidot sekä opiskelu- ja työelämätekstien laadinta
* Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
* Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
* Ammatillinen, vuorovaikutteinen viestintä ja tavoitteellinen ryhmätyöskentely
* Esiintymistaidot, tiedon jakaminen, vaikuttaminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Materials

Verkkomateriaali ja opettajan materiaali Itslearning-oppimisalustalla. Luentomateriaali ja kirjallisuus- ja nettivinkit jaetaan kurssin työtilassa. Lisäksi opiskelija hyödyntää itse etsimäänsä materiaalia.

Teaching methods

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, ryhmä- ja/tai parityö, itsearviointi ja vertaispalaute.

Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla lähiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää ja vaikuttaa opintojakson arvosanaan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla opiskellaan viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja sekä kulttuurista kestävyyttä, joita tarvitaan alan työtehtävissä.
Opiskelija tutustuu ennen tunteja tunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opiskelija tekee annetut ennakkotehtävät ennen aihetta käsittelevää oppituntia.
Opintojaksolla tehdään yksilöharjoituksia sekä ryhmäharjoituksia erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä.

Kestävä tulevaisuus edellyttää viestintätaitoisia työntekijöitä, jotka osaavat vaikuttaa ja toimia vastuullisesti monenlaisissa organisaatioissa. Viestinnän opintojakso tukee tätä tavoitetta. Opintojaksolla opiskelijat oppivat ilmaisemaan näkemyksiään luotettaviin lähteisiin perustuen sekä kirjallisesti että suullisesti. Opiskelijat harjoittelevat esittämään näkemyksiään rakentavasti, kuuntelemaan muita ja viemään osaltaan eteenpäin muutoksia, jotka tukevat kestävän kehityksen tavoitteita. Lisäksi näitä geneerisiä taitoja painotetaan opintojakson toteutuksessa ja menetelmissä, millä vahvistetaan opiskelijoiden kykyä toimia tiimeissä ja yksilöinä vastuullisina viestijöinä.

Student workload

Viiden opintopisteen kurssin laskennallinen kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu luento-opetuskerroista, ennakko- ja luennolla annettujen tehtävien tekemisestä ja itsenäisestä opiskelusta.

Evaluation methods and criteria

Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Arvioinnin kohteena ovat verkossa tehtävät tehtävät, lähituntien itsenäiset ja ryhmätehtävät sekä kurssin puheviestinnälliset osuudet.

Arviointikriteerit esitellään opintojakson alussa.

Arvioitavat tehtävät:
Arvioitava asiatyylinen kirjoitustyö 0 - 3 p.
Kielenhuollon testi 0 - 3 p.
Puhe-esitys 0 - 3 p.

Koti- ja tuntitehtävistä voi saada kokonaisarviointiin pisteitä yhteensä 0 - 3 p.

Opintojakson arvosana perustuu määräajassa palautetuista tehtävistä ansaittuun pistemäärään seuraavasti:

0
0–3 p.

1
4–5 p.

2
6 p.

3
7–8 p.

4
9–10 p.

5
11–12 p.

Failed (0)

Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.

Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimis- ja arviointitehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja/tai tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut pienryhmä- ja parityöskentelyyn jonkin verran.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimis- ja arviointitehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta.
Opiskelija on osallistunut pienryhmä- ja parityöskentelyyn merkittävästi.
Opiskelija on osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on osallistunut ja sitoutunut pienryhmän työskentelyyn ja edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan. Kaikki kurssin tehtävät on tehty ja palautettu määräaikoina.

Qualifications

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa.

Further information

Kurssia koskeva viestintä tapahtuu ItsLearning-alustalla.

Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään taitavaa tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.

Go back to top of page