Skip to main content

Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation (2 cr)

Code: TE00CS28-3006

General information


Enrollment
01.06.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
30.10.2025 - 05.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Swedish
Finnish
Seats
25 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Groups
PBIOKES24B
PBIOKES24B
Course
TE00CS28

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 18 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 30.10.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Thu 06.11.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Thu 13.11.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Thu 20.11.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Thu 27.11.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Thu 04.12.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3006
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES24 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida ruotsiksi tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työstään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.

Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen!

Opintojakso alkaa viikolla 44 ja päättyy viikolla 49 lukujärjestyksen mukaan. Lisäksi kirjallinen ja suullinen tentti.

Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista.

Objective

The student is able to communicate in writing in typical workplace communication situations.

Content

The student is able to:
- Introduce themselves, their education, work experience, and tasks.
- Describe their work environment and the functions of their field as part of the surrounding society.
- Communicate in a work-oriented manner.
- Use key terminology in their field.

Target level: At least B1.

Materials

Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.

Teaching methods

Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.

Exam schedules

Kirjallinen tentti viikolla 43 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely.

Completion alternatives

Jos opiskelijalla on entuudestaan erittäin hyvä kielitaito, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan.

Student workload

Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, suullinen koe, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu myös hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Englanniksi

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.

Go back to top of page