Skip to main content

Heavy-Duty Vehicles (5cr)

Code: 5011121-3008

General information


Enrollment
02.07.2025 - 05.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2025 - 18.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
Teachers
Rami Wahlsten
Teacher in charge
Rami Wahlsten
Groups
MODAjoneuvoJaKuljetustekniikkaIV
Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka IV
Course
5011121

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 43 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 05.09.2025 time 11:30 - 13:00
(1 h 30 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_2027 Frans muunto byod
Fri 12.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A309 Oppimistila byod
Mon 15.09.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3034 Helena muunto byod
Fri 19.09.2025 time 11:30 - 13:00
(1 h 30 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_B163 Vellamo muunto
Tue 23.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3034 Helena muunto byod
Tue 23.09.2025 time 14:00 - 15:00
(1 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008 Opintomatkan suunnittelu
EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod
Fri 26.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A312 Oppimistila byod
Mon 29.09.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3003 Matias muunto byod
Tue 30.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A312 Oppimistila byod
Mon 06.10.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A174 IT-tila Tiera - telakka
Thu 09.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A313 Oppimistila byod
Tue 21.10.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A306 Oppimistila byod
Tue 04.11.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A314 Oppimistila byod
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
Volvon tehdas vierailu
Fri 14.11.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A306 Oppimistila byod
Tue 18.11.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A306 Oppimistila byod
Tue 25.11.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
LEM_A306 Oppimistila byod
Thu 27.11.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
Tue 02.12.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Tue 09.12.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Raskaat ajoneuvot 5011121-3008
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija osaa:
- kuvailla ja perustella raskaiden ajoneuvojen (kuorma- ja linja-autot) rakenteiden eroja henkilö- ja pakettiautoihin
- selostaa raskaissa ajoneuvoissa käytettäviä teknisiä ratkaisuja ja toimintaperiaatteita
- toimia raskaan kalustoon liittyvissä teknisissä tehtävissä.

Sisältö:
Raskaan ajoneuvokaluston moottorit, voimansiirto, runkorakenteet, akselistot, renkaat, hidastimet, jarrulaitteet, sähkö- ja tiedonsiirtolaitteet sekä näihin kohdistuvat lakimääräykset

Objective

The student is able to
- describe and justify the differences of the structures of heavy-duty vehicles compared to cars and vans

- explain solutions and principles used in heavy duty vehicles

- work in technical duties of heavy-duty vehicle service and maintenance.

Content

Engines, drivetrains, frames, axles, tires, retarders, brake systems, electric and communication devices and legal requirements for the heavy-duty vehicles

Materials

Opettajan jakama materiaali.

Teaching methods

Luentoja ja vierailuja sekä mahdollisesti vierailujen sijaan pienryhmätyöskentelyä ja esitelmiä.

Exam schedules

Tentti 27.11.2025
1. uusinta 9.12.2025
2. uusinta 14.1.2026

Pedagogic approaches and sustainable development

Luentoja ja vierailut alan yrityksiin ja mahdollisuuksien mukaan myös ulkomaille.

Student workload

Luentotunneillatutustutaan raskaan kaluston rakenteiden, rakenneosien sekä järjestelmien perusteisiin. Paineilmajarrujen määräysten mukaisuuden toteamisen teoria on keskeinen osa luentoja.

Mahdollisuuksien sekä opintojaksolle osallistuvien kiinnostuksen perusteella opintojaksoon voidaan liittää excursio raskaan ajoneuvokaluston valmistavaan teollisuuteen.
Mahdolliseen ulkomaille suuntautuvaan vierailun matkakustannuksiin koulu ei osallistu,
Maksullisuuden vuoksi vierailuun osallistumista ei vaadita, korvaavana suorituksena voidaan toteuttaa pienryhmätyöskentelynä soveltuvasta aiheesta pidettävä esitelmä.

Kurssin aihealueiden syventämistä tuetaan erillisen laboratoriokurssin avulla (1-5 op).

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty tentti sekä harjoitustyöt.

Failed (0)

Koe suorittamatta hyväksytysti ja/tai harjoitustöitä hyväksytysti palauttamatta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Kokeesta saatu vähintään 3/10 maksimipistemäärästä ja
Kaikki vaadittavat harjoitustyöt on palautettu, mutta sisältö on laajuudeltaan tai kattavuudeltaan puutteellinen. Raportin muotoilussa ja selkeydessä on vielä parannettavaa. Teksti on kokonaista tekstiä eikä sisällä suoranaista lainaamista aihealueen teoksista.

Assessment criteria, good (3-4)

Kokeesta saatu vähintään 6/10 maksimipistemäärästä ja
Kaikki vaadittavat harjoitustyöt on palautettu ja ovat sisällöltään melko kattavia sekä muotoilu on pääosin kunnossa. Raportin teksti on sujuvaa ja sisällön osalta ok.

Assessment criteria, excellent (5)

Kokeesta saatu vähintään 9/10 maksimipistemäärästä ja
Kaikki vaadittavat harjoitustyöt on palautettu ja ovat sisällön puolesta erittäin selkeitä ja yksityiskohtaisia. Ulkoasu on viimeistelty ja huoliteltu. Teksti on monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Lisäksi on pohdittu työn suorittamiseen tai sisällön kehittämiseen liittyviä asioita.

Go back to top of page