User-Centered Approach Project (10 cr)
Code: TE00CX45-3002
General information
- Enrollment
- 02.08.2025 - 31.08.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 01.09.2025 - 19.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Technology Industry
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 12.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Fri 26.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Fri 10.10.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Fri 31.10.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Fri 14.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Käyttäjälähtöisyyden projekti TE00CX45-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tämä moduuli pohjautuu Johdanto käyttäjälähtöisyyteen, käytettävyyteen ja ergonomiaan 5 op. Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchaus-menetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2025. Lähiopiskelupäiviä ovat perjantait työjärjestyksen mukaisesti. Pyritään toteuttamaan käynti Turun AMK:n Kunnon kodissa.
Objective
The student understands the basic principles of user-orientation and is able to apply different methods of user information acquisition according to the products, services, user groups and operating environments to be designed. In addition, the student is able to analyze the collected data in order to define possible new needs.
Content
User-orientation and information acquisition project.
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Teaching methods
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Exam schedules
Ei tenttejä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, ja se perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen vähenee ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
1 op tarkoittaa 27 h opiskelijan työtä. 10 op on 270 h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 4 x 8h ja lopetuskerta 4h (Hannu, Mervi)
1 h opetusta on 45 min.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut niiden pohjalta. Poissaolot ja myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Failed (0)
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kaikki tehtävät (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti. Ryhmätyöskentely on ollut heikkoa, ja/tai on ollut poissaoloja.
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn. Ei poissaoloja.
Assessment criteria, excellent (5)
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa. Ei poissaoloja.
Further information
Pääasiallisesti itsLearning, mutta myös sähköposti ja puhelin.