Finnish Language and Communication (3cr)
Code: 1001006-3339
General information
- Enrollment
- 02.07.2025 - 29.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 29.09.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Common Studies
- Teachers
- Sirpa Rajala
- Course
- 1001006
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 18 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 30.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
Mon 06.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
etänä
|
Wed 22.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Tue 28.10.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
etänä
|
Tue 11.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Tue 25.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Seminaariesitykset, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Tue 02.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Seminaariesitykset, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3339 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Syyslukukausi 2025. Lähiopetus kampuksella ja Teamsissa lukujärjestyksen mukaisesti. Tiedot löytyvät Lukkarikoneesta ja Tuudosta.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaalit on linkitettynä Itslearning-työtilassa.
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta ja verkosta:
- KOTUS: Ohjepankki (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin). > haku internetistä
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus
Exam schedules
Kurssilla ei ole tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Toimintatapoina portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
Student workload
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, noin 18 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- media- ja ammattikielitehtävä TAI opintokäynti TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- portfolion kokoaminen, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 10 h.
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset tehtävät: 2/3 arvosanasta
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 1/3 arvosanasta.
Tarkemmin tehtävien arviointikriteerit esitetään Itslearningissa tehtävien yhteydessä.
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. Kurssin suorittaminen edellyttää tehtävien hyväksyttyä arviointia.
Failed (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Further information
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Jos suomi ei ole äidinkielesi tai koulusivistyskielesi ja olet opiskellut S2-opintoja lukiossa tai ammattikoulussa, voit suorittaa Suomi 5 -opintojakson tai suorittaa SUVI-opinnon myöhemmin opiskelujen aikana.
Laita moi@turkuamk.fi sähköpostia ja kysy, mikä olisi sinulle hyvä kurssivalinta.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone ja älypuhelin/kamera.