Anatomy, physiology and microbiology (3 cr)
Code: TH00CY34-3006
General information
- Enrollment
-
02.07.2025 - 30.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
25.08.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Anu Nousiainen
- Henna Lehtola
- Course
- TH00CY34
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 14 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Wed 27.08.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
Itsenäinen työpaja - Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_2139.1
Ryhmätyö avo 1 (8 hlö)
SAL_2139.2 Ryhmätyö avo 2 (8 hlö) SAL_2139.3 Ryhmätyö avo 3 (8 hlö) SAL_2139.4 Ryhmätyö avo 4 (8 hlö) |
Thu 04.09.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Tue 23.09.2025 time 14:00 - 15:30 (1 h 30 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1166
Debriefing
|
Tue 14.10.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Thu 23.10.2025 time 12:30 - 14:30 (2 h 0 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1056d_Demi
Demi avo muunto
|
Thu 30.10.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Anatomia, fysiologia ja mikrobiologia TH00CY34-3006 |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Anatomia ja fysiologia 2 op: Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle.
- solu, kudokset ja iho
- elimistön puolustusjärjestelmä, immunologia
- luusto, lihakset (tuki- ja liikuntaelimistö)
- suuntaa ja liikkeitä ilmaisevat anatomian käsitteet
- veri
- verenkierto
- hengitys
Mikrobiologia:
- Vastustuskyky ja immunisaatio
- Infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- Käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
- Tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
- Infektioiden torjunta ja siihen liittyvät varotoimet
Opintojakso on integroitu muihin ensimmäisen lukukauden opintojaksoihin ja ajoittuu sen vuoksi lähes koko lukukaudelle.
Objective
Student
• Understands the structure and function of the human body from the cellular level to the
organ system level
- Knows the basics of the skin, the circulatory and respiratory system, and the structure
and function of the musculoskeletal system, and the factors behind them
• knows how to prevent treatment-related infections and manage the risks of infections.
• knows what the immune system and defence mechanisms mean
• knows the purpose and knowledge base related to vaccinations
• knows what treatment-related infections and infection risk management are
• knows the significance of aseptic work
Content
Contents
- Cells as basic structural and functional units of the body
- Tissue types
- Skin structure and function
- Structure and function of the circulatory system and heart, blood, immune system
- Respiratory structure and function
- Structure and function of the musculoskeletal system
· Infection risk management and hygiene recommendations
· Hand hygiene, use of protective equipment, safe treatment environment
· The most common treatment-related infections and the microbes that cause them
· Infection control and related precautions
Materials
ANATOMIA ja FYSIOLOGIA:
Ensisijainen suositus oppikirjaksi: Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O Vierimaa, H., ja Lauri, T., 2021: Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
MIKROBIOLOGIA
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos. Kappale 6. Aseptiikka ja infektioiden torjunta. s.116-135.
Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL.
Luku I
1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät….39-42
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)
Finnasta löytyy hoitoon liittyvien infektioiden torjunta e-kirjana.
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995141777205970
Kirjan tiedoissa olevasta linkistä pääsee eteenpäin. Haka-kirjautumisen Finnaan voi tehdä jo etukäteen, mutta AMK:n verkon ulkopuolelta kysyy sitä myös kirjan linkkiä klikatessa.
Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi)
INFEKTIOIDEN TORJUNNAN PERUSTEET - Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella
Teaching methods
Tiimioppiminen, itsenäinen opiskelu, sovellettu luento-opetus.
Exam schedules
Löytyvät ItsLearning -oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa..
Pedagogic approaches and sustainable development
Teematyöskentely tiimeissä.
Completion alternatives
-
Student workload
Anatomia ja fysiologia 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä.
Mikrobiologia 1 op = 27 h opiskelijan työtä, joka toteutuu tiimityöskentelynä.
Evaluation methods and criteria
Anatomia ja fysiologia: Tentti 0-5
Mikrobiologia: Tiimitehtävä ja itsenäinen verkkokurssi. HYV/HYL
Failed (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Suomeksi
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Oppimisalustana ItsLearning, jossa tämä opintojakso on yhdistetty samaan toteutukseen Hoitotyön perusteiden ja Lääkehoidon perusteiden opintojaksojen kanssa.
Mikäli esim. kysyttävää toteutuksesta, esim. tehtävistä ilmenee, yhteydenotto mieluiten sähköpostilla (tavoittaa opettajan paremmin kuin Itsin viestintäkanava.