Skip to main content

Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation (2 cr)

Code: TE00CS28-3007

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Industry
Teaching languages
Swedish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Construction Architect
Teachers
Jaana Kaartovuori
Course
TE00CS28
No reservations found for realization TE00CS28-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Tunneilla tehdään erilaisia suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä, kuuntelutehtäviä ja palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita sekä treenataan sanastoa. Kurssin aikana opiskelilat tekevät ja palauttavat sovitussa aikataulussa kirjallisia tehtäviä Itsissä.
Lähitunteja on 2h viikossa lukkarin mukaan.
Kurssin loppupuolella pidetään suulliset keskustelut pienryhmissä / palautetaan video-CV ja kirjallinen tentti.

Objective

The student is able to communicate in writing in typical workplace communication situations.

Content

The student is able to:
- Introduce themselves, their education, work experience, and tasks.
- Describe their work environment and the functions of their field as part of the surrounding society.
- Communicate in a work-oriented manner.
- Use key terminology in their field.

Target level: At least B1.

Materials

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.

Teaching methods

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Kotitehtäviä tulee joka kerta.

Exam schedules

Kirjallinen tentti ja suulliset keskustelut pienryhmissä vkoilla kampuksella / Video-CV erikseen sovitusti kurssin loppupuolella.

Tämän jälkeen 2 uusintamahdollisuutta.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Ohjattuja tapaamisia n. 26 h (sisältäen suulliset näytöt ja kirjallisen tentin), itsenäinen työskentely n. 55 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja läsnäoloa (vähintään 75 % lähitunneista), koska tunneilla harjoitellaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Tällöin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta.
Voidakseen osallistua kokeeseen, tulee tunneille tulee osallistua vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla (75%), hyväksytysti tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän video-CV:n tai suullisen keskustelun perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Itsissä.
Tekemällä ohjeiden mukaisesti pelkästään video-CV:n ja osallistumalla tunneille, voi suullisesta osasta saada max. arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Failed (0)

Osallistuminen opetukseen alle 50% eli ei ole riittävää näyttöä arviointiin tai tehtäviä palauttamatta tai kirjallinen tentti hylätty tai tentti 1, mutta poissaoloa yli 25%.
Suullinen hylätty, jos video-CV tai suullinen esitys tekemättä hyväksytysti.

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Assessment criteria, good (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Assessment criteria, excellent (5)

Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Further information

Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojaksokokonaisuus ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvosanansa.

Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning).

Go back to top of page