Skip to main content

Special Features of Care of the Elderly (5 cr)

Code: TH00CK61-3019

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Milka Laaja
Johanna Kurtti
Jaana Lumme
Johanna Kero
Course
TH00CK61

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 18 h 45 min.

Time Topic Location
Fri 05.09.2025 time 09:00 - 09:45
(0 h 45 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Fri 05.09.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
RAV - Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Fri 21.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Wed 26.11.2025 time 08:15 - 15:45
(7 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Fri 05.12.2025 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Tue 09.12.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Tue 09.12.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Simulation 1 MED D2018,Simulation 2 MED D2020,Simulation 3 MED D2022,Debriefing 1 MED D2032,Debriefing 2 MED D2033,Debriefing 3 MED D2034
Thu 11.12.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3019
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ensimmäiselle INFO-kerralle osallistuminen on pakollista tutkintosäännön mukaisesti
-Jos olet estynyt osallistumasta INFOon, sovi luokkatoverisi kanssa kuka edustaa sinua. Edustaja vastaa nimnenhuudossa edustettavansa kohdalla edustavansa häntä. Edustaja huolehtii edustettavan informoinnissa kurssiin liittyvissä asioissa ja huolehtii esim. ryhmätöihin mukaanpääsystä.

• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Objective

SPECIAL FEATURES OF CARE OF THE ELDERLY 5 ETCS IKHO

The course includes 1 ETCS of studies in English

Objectives
• knows the ethical principles of the care of older people and understands old age as a life stage.
• knows and recognises changes related to ageing.
• is familiar with and able to use methods of nursing to assess and maintain the health, functional capacity and resources of an older person as well as digital devices and applications.
• can assess the need for care of elderly patients who have suddenly become ill.
• is familiar with the most usual memory disorders, their care and service chain, and the principles of encountering and directing people with memory disorders.
• is familiar with the significance of nutrition in the care of an elderly person and is able to plan, implement and assess the nutrition of older people in different situations in cooperation with a multprofessional network of experts.
• knows how to plan, implement and assess safe and effective pharmacotherapy for older people.
• can guide older people as users of different services, including digital services.
• is able to assume responsibility for coordinating the overall care of an older person in the care team.

Content

Contents
• Old age as a life stage and changes related to ageing
• Assessing the functional capacity and resources of older persons and supporting them in different environments
• Nursing of an elderly person with sudden illness
• Nutrition of the elderly, its implementation and guidance in different situations
• Memory disorders and nursing for people with memory disorders
• Legislation related to the care of older people and services for the elderly
• Safe and effective implementation of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the inclusion of the elderly person's family and friends in care
• Assessment of functional capacity
• Gerotechnology and digital services in the care and services of older people
• Coordination of the overall care of the elderly in the care team

Materials

Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)
Tekoälyn käyttö tehtävissä on sallittua. Mikäli tekoälyä käyttää, sen käyttö tulee selkeästi kertoa (lähdeviittaus + merkintä lähdeluetteloon). Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

Pedagogic approaches and sustainable development

Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luokkaharjoittelu
Learning cafe
Simulaatio-oppiminen

Simulaatiossa, prekliinisillä tunneilla ja learning cafeessa läsnäolovelvollisuus.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea aikaisemmalla työkokemuksella.
Jos sinulla on aikaisempia korkeakouluopintoja, jotka vastaavat tämän kurssin sisältöjä, varmista hyväksiluvun mahdollisuus opintojakson opettajilta.

Student workload

1 op. vastaa 27h opiskelijan työtä. 5op. = 135h.
Tuntimäärään sisältyy ennakkotehtävät, verkkokurssit, ryhmätyöt, luokkaharjoittelu, simulaatio, luennot ja tentti.

Evaluation methods and criteria

Tehtävät 2,75 op, HYV/HYL
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Luokkahrjoittelu 0,5 op, HYV/HYL
Simulaatio 0,5op HYV/HYL
Tentti 1op, numeerinen arviointi 0-5

Failed (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Tehtävien vastauksissa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia, toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Tehtävien sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia, tai lähteitä ei ole käytetty ollenkaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tehtävien sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Tehtävien sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran. Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia.
Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.

Assessment criteria, excellent (5)

Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Tehtävien sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden.
Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti ja kriittisesti.
Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.

Further information

Sähköposti

Go back to top of page