Research and Development Methods (5 cr)
Code: MS00CY23-3005
General information
- Enrollment
-
02.07.2025 - 01.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Project Management
- Master of Engineering, Project Management
- Master of Business Administration, Management of Social and Health Services and Business
- Teachers
- Ulla Seppälä-Kaven
- Course
- MS00CY23
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin sovittuun pävämäärään mennessä.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan kampuksella:
25.9.2025 9.00-16.00
25.11.2025 9.00-16.00
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.
Tehtävien yhteydessä muistutetaan kansainvälisen ja kestävän kehityksen näkökulmista.
Objective
After completing the course, the student is able to:
-formulate research problem and research questions for developmental challenges
-search, summarize, and refer to the previous relevant research of the discipline
-apply the methods and tools for acquiring qualitative and quantitative information required in development
-analyse, refine and present the collected information to support decision-making
-evaluate the validity, reliability, and ethics of the information and research
-plan, initiate, and execute the necessary development procedures (thesis project)
-apply the methods and tools on continuous development
Content
-Triangulation
-Knowledge based development: data collection methods
-Knowledge based development: analysing data and presenting knowledge
-Research ethics
-Modelling and developing operations as a system
Materials
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Teaching methods
Yksilöoppimistehtävät (harjoitustyöt), ryhmätehtävä ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely sekä vertaisarvioinnit.
Exam schedules
Ei tenttiä
Pedagogic approaches and sustainable development
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä - ryhmätyö
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
Itsearviointi
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Aiemmin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutoropettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelija on suorittanut aiemmin ylemmän korkeakoulun mukaisen koulutuksen mukaisesti 5 op:n kokonaisuuden Tutkimus- ja kehittämismenetelmät opintoja, opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja lähettää todistukset kurssiopettajalle. Opiskelija tekee kuitenkin opintojaksoon kuuluvan tallennetun opinnäytetyön suunnitelman ja siihen liittyvät vertaisarvioinnit. Arviointi tapahtuu aiemmin suoritettujen opintojen sekä opinnäytetyön suunnitelman arvioinnin perusteella.
Evaluation methods and criteria
Ennakkotehtävät ja itsearvioint: Hyväksytty/Hylätty.
Ryhmätyö: 1-5
Opinnäytesuunnitelma ja vertaisarvioinnit: 1-5
Failed (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä tehtäviä ei ole tehty. Tekoälyä on käytetty vastoin sopimuksia.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein
Further information
Viestintä tapahtuu pääasiassa Itslearning-oppimisalustan keskusteluosiossa. Muista aina ilmoittaa mistä kurssista ja ryhmästä on kyse.
Klinikoista lisää tietoa Opinnäytetyöklinikoiden omalla sivulla.
Tiedonhallinnan -osuus toteutetaan omalla kurssialustalla.