Skip to main content

Dance analysis 3 (2 cr)

Code: KU00CH36-3003

General information


Enrollment
25.08.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
02.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
English
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
KU00CH36

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 10.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 17.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 01.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 06.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 22.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 27.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 31.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Fri 07.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Mon 10.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 14.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Mon 17.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 19.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 24.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 24.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 01.12.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 01.12.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 05.12.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 08.12.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 10.12.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Dance analysis 3 KU00CH36-3003
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Observation and Analysis within the system of Rudolf Laban’s Effort Category
- Getting to know the eight basic Effort combinations in “Action Drive”
- Applying Effort combinations in own improvised moving
- Observing and reflecting other student’s movement on Effort application
- Learning to describe movement within the terminology of Laban Movement Analysis
(here “Effort”)

Observation and Analysis within the system of Rudolf Laban’s “Space Category”
- Getting to know and understanding Rudolf Laban and his thoughts on “Harmony” within
the Category Space
- Learning about “Affinity and Disaffinity” in Rudolf Laban’s system for Movement Analysis
- Getting to know and moving the “Dimensional Scale, Defense Scale, Diagonal Scale”
- Affining “Space Category” with “Effort Category”
- Learning and understanding movement observation in “Shape Category”

Objective

Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.

Tanssin liikeanalyysi: Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita motiivikirjoitusta.

Tanssin teosanalyysi: Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.

Content

Opintojakso rakentuu tanssin liikeanalyysin ja tanssin teosanalyysin osioista.

Opintojakso-osat sisältävät oppimistehtäviä.

Materials

Extracts of following literature :
- Hackney, Peggy: Making Connections-Total Body Integration through Bartenieff Fundamentals;
Routledge; NY; 2002
- Laban/Bartenieff Movement Studies Susanne Montag-Wärnå (CLMA)
- Hutchington-Guest, Ann and Curran Tina: Your Move, Routledge; NY; 2008
- Kennedy, Antja (edit.): Bewegtes Wissen – Laban/Bartenieff Bewegungsstudien verstehen und
erleben; Logos Verlag GmbbH; Berlin, 2010/2014
- Laban, Rudolf: The Mastery of Movement; Dance Books Ltd.; Hampshire UK; 1980/2011

Teaching methods

- Lectures, reading, movement improvisation, reflection on movement experiences,
discussions, writing, creating movement material
- Getting to know the eight basic Effort combinations in “Action Drive”
- Applying Effort combinations in own improvised moving
- Observing and reflecting other student’s movement on Effort application
- Learning to describe movement within the terminology of Laban Movement Analysis
(here “Effort”)

Motif Writing by Ann Hutchington Guest and the “Language of Dance Center”
- Getting to know and understand the movement notation concept of “Motif Writing”
- Applying and exercising the very basic knowledge of movement notation in”Motif
writing”

Pedagogic approaches and sustainable development

- lectures, reading, movement improvisation, reflection on movement experiences,
discussions, writing, creating movement material
- individual creating processes, group discussions, reflections in pairwork

Student workload

Kontaktiopetus 20 x 90min työohjelman mukaisesti. Loput työajasta on varattu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen reflektointiin.
Oppimistehtävät annetaan kontaktiopetuksessa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.

Failed (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Go back to top of page