Skip to main content

Ballet IIa (2cr)

Code: 2011490-3008

General information


Enrollment
25.08.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
02.09.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
2011490

Realization has 24 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 03.09.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Mon 08.09.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 15.09.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 22.09.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 29.09.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 01.10.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 06.10.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Mon 20.10.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 27.10.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 29.10.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 03.11.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 05.11.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 10.11.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 12.11.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 17.11.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 19.11.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 24.11.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 26.11.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Baletti IIa 2011490-3008
LIN_C108 Vulcan
Mon 01.12.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Palautteet, Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 03.12.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Palautteet, Baletti IIa 2011490-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) vanhoissa tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa sekä pyrkiminen baletin liikkeiden yhdistämiseen liikesarjoiksi ja kokonaisiksi tansseiksi
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen vanhoissa ja tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa, uusissa liikkeissä keholliseen tuntemiseen pyrkiminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas) kaikissa harjoitteissa
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua, hengitys liikkeiden polttoaineena
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio kaikissa liikkeissä ja liikesarjoissa
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu tangossa ja keskilattialla
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, jatkuvan virtauksen harjoittelu, miten virrata tilaan ja tilassa sekä kehonosien välillä
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen rytmittämällä vanhoja tuttuja liikkeitä uudella tavalla sekä nopeammin
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen kehittäen vertikaaliakselin ympäri meneviä liikkeitä
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo ja myötätunto omaan baletin tekemiseen

Oppisisältö:
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu ja kärkitossuilla harjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointiharjoittelu
- silmät kiinni harjoitukset
- PBT (Progressing Ballet Technique) -harjoituksia lihasmuistin vahvistamiseksi

Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä kohti useamman tekniikan liittämistä toisiinsa. Lisätään perusliikkeisiin mukaan vaativampaa koordinaatiota ja tasapainon elementtejä. Pyritään kohti flowta, liikkeiden sitomista ja ketjuttamista toinen toisiinsa.
Omat improvisaatio ja koreografiakokeilut liiketeemoista.

1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella kaikista lähtöasennoista.
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla



Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Objective

Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.

Content

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä kuutena opintojaksona (I-III opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b; II a + b; III a + b.

Materials

Opettajan tunnilla jakama oppimateriaali.

Teaching methods

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.

Exam schedules

Tunnin videointi 6.10.
Näytetunti ke 26.11 Vulcan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.

Completion alternatives

Opintojakson toteuttaminen lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson oppiminen perustuu ryhmässä tekemiseen ja vuorovaikutukseen ryhmän muiden opiskelijakollegojen kanssa. Jos opiskelijalla jää poissaoloja vaadittuun opintojakson hyväksyntään hän sopii oman tutoropettajansa kanssa opintojakson tekemisen tavoista hops-keskustelussa.

Student workload

Tunnin videointi 6.10.
Opiskelija kirjoittaa itsearvioinnin videotallenteen pohjalta. Itsearvioinnin palautus 21.10. mennessä.
Henkilökohtainen palautekeskustelu syyslukukauden lopussa.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin (6.10. ja 26.11.)
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää

Go back to top of page