Ballet IIa (2cr)
Code: 2011490-3008
General information
- Enrollment
- 25.08.2025 - 31.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 02.09.2025 - 12.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
- Teachers
- Heidi Alppirinne
- Course
- 2011490
Realization has 24 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 03.09.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Mon 08.09.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 15.09.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 22.09.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 29.09.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 01.10.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 06.10.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Mon 20.10.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 27.10.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 29.10.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 03.11.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 05.11.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 10.11.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 12.11.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 17.11.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 19.11.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 24.11.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 1
Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
|
Wed 26.11.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_C108
Vulcan
|
Mon 01.12.2025 time 10:45 - 12:15 (1 h 30 min) |
Palautteet, Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 2
Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
|
Wed 03.12.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
Palautteet, Baletti IIa 2011490-3008 |
LIN_Tanssi 2
Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) vanhoissa tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa sekä pyrkiminen baletin liikkeiden yhdistämiseen liikesarjoiksi ja kokonaisiksi tansseiksi
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen vanhoissa ja tutuissa liikkeissä ja liikesarjoissa, uusissa liikkeissä keholliseen tuntemiseen pyrkiminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas) kaikissa harjoitteissa
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua, hengitys liikkeiden polttoaineena
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio kaikissa liikkeissä ja liikesarjoissa
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu tangossa ja keskilattialla
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, jatkuvan virtauksen harjoittelu, miten virrata tilaan ja tilassa sekä kehonosien välillä
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen rytmittämällä vanhoja tuttuja liikkeitä uudella tavalla sekä nopeammin
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen kehittäen vertikaaliakselin ympäri meneviä liikkeitä
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo ja myötätunto omaan baletin tekemiseen
Oppisisältö:
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu ja kärkitossuilla harjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointiharjoittelu
- silmät kiinni harjoitukset
- PBT (Progressing Ballet Technique) -harjoituksia lihasmuistin vahvistamiseksi
Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä kohti useamman tekniikan liittämistä toisiinsa. Lisätään perusliikkeisiin mukaan vaativampaa koordinaatiota ja tasapainon elementtejä. Pyritään kohti flowta, liikkeiden sitomista ja ketjuttamista toinen toisiinsa.
Omat improvisaatio ja koreografiakokeilut liiketeemoista.
1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella kaikista lähtöasennoista.
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla
Keskilattialla:
Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla
Objective
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Content
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä kuutena opintojaksona (I-III opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b; II a + b; III a + b.
Materials
Opettajan tunnilla jakama oppimateriaali.
Teaching methods
Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.
Exam schedules
Tunnin videointi 6.10.
Näytetunti ke 26.11 Vulcan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.
Completion alternatives
Opintojakson toteuttaminen lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson oppiminen perustuu ryhmässä tekemiseen ja vuorovaikutukseen ryhmän muiden opiskelijakollegojen kanssa. Jos opiskelijalla jää poissaoloja vaadittuun opintojakson hyväksyntään hän sopii oman tutoropettajansa kanssa opintojakson tekemisen tavoista hops-keskustelussa.
Student workload
Tunnin videointi 6.10.
Opiskelija kirjoittaa itsearvioinnin videotallenteen pohjalta. Itsearvioinnin palautus 21.10. mennessä.
Henkilökohtainen palautekeskustelu syyslukukauden lopussa.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin (6.10. ja 26.11.)
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun
Failed (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
- toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää