Journalistic Writing (5 cr)
Code: KU00CU47-3002
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 20.10.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 21.10.2025 - 12.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
- Teachers
- Anna Kuusela
- Course
- KU00CU47
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 57 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 21.10.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Fri 24.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Fri 31.10.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Tue 04.11.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 11.11.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 18.11.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 25.11.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Tue 02.12.2025 time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Fri 05.12.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Tue 09.12.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Journalistinen kirjoittaminen KU00CU47-3002 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Evaluation scale
H-5
Objective
After completing the course, the student is able to
• state key journalistic news criteria
• brainstorm journalistic stories
• prepare functional interview questions and conduct a technically successful interview and deconstruct it into text
• write a news item
• name different types of journalistic stories
• act responsibly in the news production team and understand the roles of the editorial staff
• assess one's own and others' competence and develop its operations based on feedback
• comply with the principles of professional ethics and the Guidelines for Journalists in their work
Content
The students learn the news criteria, the special characteristics and structure of the language of the written news, and also familiarise themselves with other types of journalistic texts. Brainstorming and writing news stories and giving feedback on these. Practice working in the editorial office and working in a team. Follow the Guidelines for Journalists in the story process.
Materials
Luentodiat ja muu opetukseen liittyvä aineisto, Itslearning-kurssialusta Journalistinen kirjoittaminen S25.
Teaching methods
Johdantoluennot ja vuorovaikutteiset ja itsenäiset oppimistehtävät sekä toimitustyön kaltainen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä: juttujen ideointi, toteuttaminen ja loppuun vieminen, palautteen antaminen ja saaminen.
Exam schedules
Ei tenttejä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Oppiminen sekä luennoilla että yhdessä toimien ja itsenäisesti työskennellen Journalistin ohjeiden ja ammattietiikan mukaan.
Completion alternatives
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt toimittamalla portfolion, jossa on vaaditut tehtävät ja niihin liittyvä reflektointi. Missä ja miten jutut on julkaistu tai mihin kontekstiin ne on kirjoitettu? Mitä osaamista erilaiset jutut osoittavat?
Student workload
Opintojaksolla perehdytään uutistyön perusteisiin ja Journalistin ohjeisiin sekä harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Uutistyön prosessi käydään läpi yhdessä jutun ideoinnista, sisällöstä ja rakenteesta kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Opiskelijat ideoivat, toteuttavat ja julkaisevat omia uutisjuttujaan Tutka-verkkojulkaisuun (www.tutka.pro). Opiskelija hoitaa jutun teon ja tiedonhankinnan kuten haastattelut, tiedotustilaisuudet tms. omalla ajalla ja sovittuja aikatauluja noudattaen. Opiskelija myös kirjoittaa jutun omalla ajallaan.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opintojaksolla kirjoitettavat jutut kuvitetaan Kuvajournalismi-opintojaksolla.
Opiskelija kirjoittaa Journalistinen kirjoittaminen -kurssista itsereflektion, jossa erittelee omaa oppimistaan.
Evaluation methods and criteria
Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu, itsenäisen työskentelyn sujuvuus ja aikatauluissa pysyminen. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen sekä ryhmässä työskentely. Oman oppimisen reflektointi.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä. Tekoälyn käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.
Failed (0)
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai tehtävät eivät täytä tehtävänannon mukaisia kriteerejä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia, ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja rakentavasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.
Further information
Opettajaan Anna Kuuselaan saa parhaiten yhteyden sähköpostitse (anna.kuusela@turkuamk.fi) tai Itslearningin viesti-työkalulla lukukauden mukaisina työaikoina.