Methods of painting I (10cr)
Code: KU00CW22-3001
General information
- Enrollment
- 02.09.2025 - 08.09.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.09.2025 - 06.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 4 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
- Teachers
- Erika Adamsson
- Course
- KU00CW22
Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods of painting I KU00CW22-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Maalauksen öljyliukoiset menetelmät: 9.9. -6.11.2025 (10 op)
Pääpaino opintojaksolla on pellavaöljy-pohjaisiin maalausmenetelmiin tutustumisessa ja opiskelijan lähtötason mukaan tekniikoiden syventämisessä. Harjoitellaan erilaisten maalausnesteiden käyttöä ja etsitään omaa maalauskäsialaa. Opiskellaan myös temperatekniikoita ja niiden kautta käytännönläheisesti väripigmenttien käyttöä. Opintojaksolla opetellaan tekemään perinteinen liimaus, liitupohjustus ja puoliöljypohjustus MDF-levylle ja kankaalle. Kiinnitetään huomiota maalauksen työturvallisuuteen ja ekologisesti kestäviin työskentelytapoihin. Opiskellaan kollegiaalisia taitoja, samassa työtilassa työskentelevien kanssa.
Opintojakson neljänä ensimmäisenä viikkona ( 9. -29.9.) painotetaan materiaaleihin tutustumista ja kokeiluja temperan ja öljyvärin erityyppisten maaliaineiden ja sidoaineiden kanssa. Viimeisellä opintojakson osuus (7.10 - 6.11.) painottuu maalausilmaisun sisältöihin ja muotoihin, kuten henkilökohtaiseen maalausjälkeen ja –eleeseen.
Opiskelijan välttämätön materiaalilista opintojakson ALUSSA:
4 pientä (noin 1-2 dl) lasipurkkia/lasipulloa maalineisteitä varten. Pienisuuaukkoiset lasipullot parhaita.
isompi lasipurkki siveltimien säilytykseen + rypsiöljyä
mäntysuopa
paletti tai muu alusta maalien sekoitusta varten (esim lasilevy tai kertakäyttölautasia),
öljyvärin pohjustukseen valmis-Gesso (muoviliimainen pohjustusaine)
palettiveitset
siveltimet
isompi pohjustussivellin
hengityssuojain (tavallinen kasvomaski riittää)
työvaatteet
Lisäksi tuo mukanasi maalausluokkaan: Tarpeen mukaan maalauspohja/pohjia ja oman maalauskäsialan mukaan tarvittaessa suojakäsineet. Koulu tarjoaa pienen määrän öljyvärejä, maalausnesteitä ja opintojakson harjoitusten maalauspohjat. Valmis-gesson jokainen ostaa halutessaan itse mutta koulu tarjoaa opintojaksolla opeteltavien pohjustusten materiaalit, temperaemulsiot ja väripigmentit. HUOM. Syksyn 2024 maalauskursseilla ei opiskella rimakehikon rakennusta eikä kankaan pingotusta – oletuksena on näiden hallinta ennen opintojakson alkua. Jos et osaa tehdä rimakehikkoa, voit maalata levylle tai mahdollisuuksien mukaan opetella kehikon teon Pajalla ennen maalausopintojen alkua. Työskentely on dialogia omien maalausideoiden ja palautteen välillä. Palautetta antavat sekä opettaja että opiskelijakollegat. Opettaja paikalla ti-to, opiskelijan työaika ti-pe 9-16. Huom! Ensimmäisen neljän viikon jakso on hyvin intensiivinen ja sisältää paljon opetusdemoja ja materiaalikokeiluja. Läsnäolovaatimus ehdoton yhteisissä opetustilanteissa (demot ja luennot) eikä niitä voi koirvata erillisllä tehtävillä.
Aikataulumuutokset mahdollisia, niistä tiedotetaan heti kun mahdollista.
AIKATAULU:
viikko 1 Teemat: Pohjustus ja temperaemulsio sekä temperamaalaus alusmaalauksena
ti 9.9. klo 9 Aloitusluento: Tekniikat ja pohjusteet. Tehtävät ja opintojaksoa tukeva kirjallisuus, (iso maalaussali). Luennon jälkeen Pajalle: Liitupohja. Kirjallisuutta: Veikko Kiljunen: Taidemaalarin materiaalioppi, Max Doerner: Maaliaineet ja niiden käyttö taidemaalauksessa
ke 10.9.klo 12: Tempera. Demo munaemulsion teosta. Oma pullo maalinestettä varten mukaan. Maalauskokeilija temperalla maitokartongille
to 11.9 klo 9 Pajalla: jatketaan pohjustusta. Alusmaalausta luokassa munatemperalla.
-opiskelija pohjustaa neljä pientä mdf-pohjaa maalinestekokeiluja varten tämän viikon aikana. Yksi neljästä pohjasta gessoten. Lisäksi ensimmäisen neljän viikon aikana opiskelija valmistaa rimat ja pohjustaa annetun kankaan.
viikko2 Hauserin maalineste ja öljyt (pellavaöljy, standöljy jne.)
ti 16.9.klo 9: Hauserin maalineste ja öljyt, mm Standöljy. Luento ja demo hauserin teosta. Oma pullo maalinestettä varten mukaan. Jatketaan alusmaalaukselle Hauserilla.
ke 17.9 klo 12 Luento: Öljymaalauksen materiaalioppia . Työskentelyä: kokeilu 1) tai 2)
to 18.9. 9 pikakatselmus ja reflektointi omasta oppimisesta tähän asti. Työskentely jatkuu.
viikko 3 Liuotinvapaa maalineste
ti 23.9. klo 9 Pajalla: maalinesteen teko. Oma pullo mukaan. Työskentelyä kokeilu 3) parissa
ke 24.9. klo 12 Luento: Väriaineet I. Työskentelyä
to 25.9. klo 9-16 Työskentelyä
Viikko 4 Liquin ja liukkaille pinnoille maalaaminen
ti 30.9. klo 9 Luento ja demo: Liukkaat maalauspohjat ja Liquin maalinesteenä. Oma pullo mukaan. Työskentelyä kokeilu 4) parissa.
ke 1.10. klo 12 Luento: Väriaineet II. Työskentelyä.
to 2.10. klo 9 pikakatselmus tähän astisesta ja reflektointi oppimisesta. Työskentelyä ja kokeilujen viimeistelyä. Luonnostelua ja ideointia kankaalle tehtävää maalausta varten.
Viikko 5 Opiskelijan valitsemalla tekniikalla oman maalauksen/diptyykin aloittaminen. Tiistai-aamuisin yhteinen tapaaminen: Töiden etenemisen ja tavoitteiden seuraaminen yhdessä ryhmänä.
ti 7.10. klo 9 oman maalausidean esittely ja tavoitteet seuraavalle 4:lle viikolle. Työskentelyä
ke 8.10. klo12 luento: Lisäaineet öljymaalausilmaisussa
to. 9.10 työskentelyä oman maalauksen parissa, henk.koht. tapaamiset
itsenäisen työskentelyn viikko
viikko6
ti 21.10. klo 9 yhteinen ryhmätapaaminen: teoksen/teosten eteneminen ja tavoitteet
ke 22.10. klo 12 luento: Maalausilmaisu: Kansainvälisiä kiinnostavia nykytaidemaalareita (otanta)
to 23.10. työskentelyä, henk.koht. tapaamiset
viikko7
ti 28.10. klo 9 yhteinen ryhmätapaaminen: teoksen/teosten eteneminen ja tavoitteet
ke 29.10, klo 12 luento: Turkulaisia kiinnostavia maalareita! Tällä viikolla yhteinen galleriakierros
to 30.10. työskentelyä, henk.koht. tapaamiset
viikko8
ti 4.11. klo 9 luento: Maalaus eri materiaaleille.
ke 5.11. teoksen/teosten viimeistelyä
to 6.11. Katselmus klo 9 alkaen. Sen jälkeen opettajan työhuoneellakäynti (Ispoisissa)
Objective
The student can
- use oil-soluble techniques in their own expression
- consider and compare the effects of binders in the painting process
- recognize and consider the health and safety and environmental aspects of oil painting
- use their knowledge of color theory in practice
- understand the history of oil painting in terms of techniques and means of expression
- consider the properties of different coloring agents and their potential in painting, and to develop their own palette work
- reflect on their expressive choices in an aesthetic and ethical manner
- reflect aesthetically and ethically on their expressive choices
- develop painting expression relevant to their own artistic content or to the narrative of the painting
- deepen their knowledge of contemporary painting
Content
The student becomes familiar with the history and theory of oil-soluble methods and practices the possibilities of the techniques as part of their own expression. The course also introduces the contents and means of expression in contemporary painting and ecological and ethical issues in painting. During the course, students will carry out practical assignments in which they will study the sub-areas of oil techniques and their expressive foundations. In addition to small exercises, students will complete one or more paintings in which expression supports the content, narrative and form of the painting. Students will actively participate in lectures, tutorials and feedback discussions on materials, oil painting expression and painting content, and pass the exercises.
Materials
-opettaja ilmoittaa käytettävät kirjalliset aineistot kurssin aluksi
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, luentoihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Tavoitteellinen työskentely sisältää materiaalien kunnioituksen ja kestävän kehityksen huomioimisen sekä luokasta, oamsta työpisteestä ja materiaaleista huolehtimisen.
Student workload
tehtävät:
1.maalauspohjien pohjustus liitupohjusteella/puoliöljypohjusteella sekä mahdollisesti gessolla
2. Neljän ensimmäisen viikon aikana tehdään neljä erilaista maalauskokeilua eri maalinesteillä seuraavasti:
1) alusmaalaus temperalla+ Hauser 2) temperamaalaus 3) Liquin-maalinestekokeilu 4) Liuotinvapaa maalinestekokeilu (ns. Mallan maalineste)
3. Tavoitteiden asettaminen taiteelliselle työskentelylle ja työskentely. Valmis teos/teossarja neljän viimeisen kurssiviikon aikana itse valitsemallaan öljyliukoisella maalinesteellä.
Evaluation methods and criteria
Opiskelija osoittaa työskentelynsä kehitysvaiheet ryhmätapaamisissa ja osallistumalla keskusteluun ryhmän sekä henkilökohtaisissa ohjaustapaamisissa.
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että teoksin perehtyneisyytensä aiheeseen
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sille asetetut tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Failed (0)
Tehtävät ovat tekemättä ja osallistuminen opetukseen ja muu läsnäolo riittämätöntä menetelmän turvallisen ja ammattimaisen käytön kannalta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti ryhmän vuorovaikutustilanteisiin
1 suuri osa tehtävistä tekemättä ja osallistuminen opetukseen puutteellista
2 osa tehtävistä tekemättä ja osallistuminen hajanaista
Assessment criteria, good (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
3: tehtävät tehtynä ja läsnä opetuksessa - osaamisen perustaso
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen ja turvallisen työskentelyprosessin
4: tehtävät tehty ja läsnä kaikissa tapaamisissa ja
• kykenee edellisten lisäksi kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle