Skip to main content

Improvement in Midwifery (5 cr)

Code: TH00BY49-3002

General information


Enrollment
01.07.2025 - 30.07.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
31.07.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Satu Halonen
Course
TH00BY49
No reservations found for realization TH00BY49-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Toteutuu EU-direktiivien mukaisessa kätilötyön ohjatussa harjoittelussa kevätukukaudella 2025 (synnytyssali, naistentautien pkl tai vuodeosasto, äitiyspkl tai -neuvola, keskola, prenataaliosasto tai lapsivuodeosasto). Ennen synnytyssaliharjoittelua tulee olla hyväksytty suoritus Synnytyksen aikaisesta kätilötyön tentistä.

Objective

The student:

• Deepens their professional skills and knowledge of nursing, nursing management and their own professional growth
• Can independently plan a patient’s overall treatment, and implement and evaluate it on the basis of the plan
• Can take overall responsibility for patient care in their working group
• Can develop care and its prerequisites in their work unit as a nursing expert
• Deepens their pharmacotherapy competence in different subfields of nursing
• Knows the specificities of clinical nursing and related recording of information, and understands the importance of recording information for nursing development
• Is able to operate in accordance with the principles of sustainable development ina care environment

Content

Contents

• Traineeship units as study units in accordance with EU/2005 directives
• Supervised midwifery internship in units carrying out nursing work for pregnant women, mothers who have given birth, healthy new-borns, new-borns requiring intensive care or gynaecological patients

Materials

Kätilö suuntaavien teoriaopintojen materiaali ja itsenäinen tiedonhaku.

Teaching methods

Tekemällä oppiminen
Oppimisen reflektointi
Käytännön ja teorian yhdistäminen
Työelämäyhteistyö

Pedagogic approaches and sustainable development

Ohjattu harjoittelu

Completion alternatives

Voi tehdä kätilön työssä opintojen aikana (Ahot, hyväksiluku-hakemus tehdään Pepin kautta ja työtodistus pitää olla hakemuksen liitteenä pdf-muodossa tai selkeällä valokuvalla). Ks kirjallinen erillisohje Messistä.

Student workload

- harjoittelun tavoitteet SUNharkka harjoittelusovellukseen toisen harjoitteluviikon alussa
- väliarviointikeskustelu lähiohjaajan kanssa ja raportti siitä SUNharkka harjoittelusovellukseen
- loppuarviointikeskustelu lähiohjaajan kanssa ja raportti siitä SUNharkka harjoittelusovellukseen (itsearviointi ja lähiohjaajan palaute)
- harjoittelussa tehtyjen tuntien kirjaaminen SUNharkka-harjoittelusovellukseen
OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS:
- 5 op = 135 tuntia, johon saa sisällyttää yhteensä 6 h harjoittelupaikkoihin perehtymistä. cv:n päivittämistä ja palautteen antamista (vakiotunnit).

Assessment criteria, approved/failed

KÄTILÖN AMMATILLINEN/PROFESSIONAALINEN TOIMINTA:

• Päätöksenteko sekä ammatillinen kasvu ja vastuu
• Eettisyys
• Turvallisuus

Tunnistaa oman vastuualueensa kätilötyössä. Kykenee näyttöön perustuvaan, itsenäiseen päätöksentekoon seksuaali- ja lisääntymisterveyden eri sektoreilla: raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen perheen, vastasyntyneen sekä naisen kätilötyössä. Osaa hyödyntää ohjausta ja tukea vastuualueensa ylittävissä tilanteissa. Osaa arvioida kriittisesti omaa toimintaansa, ottaa vastaan palautetta ja kehittää toimintaansa. Osaa toimia kätilötyön arvojen, periaatteiden ja normienmukaisesti, ymmärtää niiden vaikutukset omaan toimintaansa. Osaa kätilötyön turvalliset työskentelytavat ja ennakoivan sekä suunnitelmallisen työotteen. Toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti.

KÄTILÖTYÖN ASIAKKUUS

• Nais- ja perhekeskeinen kätilötyö
• Ammatillinen vuorovaikutus
• Opetus- ja ohjaustaidot
• Kulttuurinen sensitiivisyys

Osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen hoitosuhteen. Osaa edistää naisen ja perheen terveyttä ja hyvinvointia. Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää kumppanin ja perheen merkityksen kätilötyössä. Tunnistaa ja osaa tukea erityisen tuen tarpeessa olevia asiakkaita ja perheitä. Osaa toimia varhaista vuorovaikutusta edistävästi. Osaa ohjata naista ja perhettä voimavaralähtöisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella. Ymmärtää kulttuuristen piirteiden ja moninaisuuden merkityksen kätilötyössä. Osaa kohdata kulttuuritaustaltaan erilaisia naisia ja perheitä.

KÄTILÖ SEKSUAALI- JA LISÄÄNTYMISTERVEYDEN EDISTÄJÄNÄ JA KLIINISENÄ OSAAJANA

• Naisen hoito- ja kätilötyö
• Raskauden aikainen kätilötyö
• Synnytyksen aikainen kätilötyö
• Synnytyksen jälkeinen kätilötyö
• Kätilötyö vastasyntyneen hoidossa
Osaa naistentautia sairastavan potilaan hoitoprosessin, pystyy ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnin muutoksia sekä osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla moniammatillisesti kätilötyössä. Osaa neuvoa, ohjata ja hoitaa naista ja perhettä raskauden suunnittelussa ja sen edetessä. Osaa seurata naisen ja sikiön vointia raskauden aikana. Osaa ehkäistä ennakoida ja tunnistaa raskauden riskitekijöitä ja komplikaatioita. Osaa seurata naisen ja sikiön vointia riskiraskauden aikana ja osallistua hoitoon moniammatillisen tiimin jäsenenä. Ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Osaa hoitaa itsenäisesti matalan riskin synnytyksen. Osaa ennakoida ja tunnistaa matalan riskin synnytyksen muuttumisen korkean riskin synnytykseksi. Osaa toimia korkean riskin synnytyksessä moniammatillisesti. Osaa itsenäisesti hoitaa synnyttänyttä naista ja perhettä. Osaa ennakoida ja tunnistaa synnyttäneen naisen, vastasyntyneen ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia.
Osaa ohjata synnyttänyttä äitiä ja perhettä terveyttä edistävästi ja perhekeskeisesti. Osaa ohjata ja tukea äitiä ja perhettä imetystä koskevissa asioissa. Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin. Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin. Osaa toimia vastasyntyneen vointia ja henkeä uhkaavissa tilanteissa.

KÄTILÖTYÖN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

• Näyttöön perustuva kätilötyön kehittäminen
• Yhteistyö ja johtaminen kätilötyössä

Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osallistuu kätilötyön kehittämiseen.
Osaa johtaa omaa työtään. Osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja osallistuu työyhteisön toiminnan kehittämiseen. Ymmärtää toiminnan laadun arvioinnin merkityksen kätilötyössä. Osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti kätilötyössä

Hylätty
KÄTILÖN AMMATILLINEN/PROFESSIONAALINEN TOIMINTA:

• Päätöksenteko sekä ammatillinen kasvu ja vastuu
• Eettisyys
• Turvallisuus

Ei tunnista kätilötyön vastuualuetta ja toimii epäluotettavasti. Ei pysty perustelemaan toimintaansa. Ei hyödynnä saamaansa ohjausta ja palautetta. Ei arvioi kriittisesti omaa toimintaansa. Ei osaa toimia kätilötyön arvojen ja eettisten periaatteiden ja voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti kätilötyössä. Turvallisissa työskentelytavoissa on puutteita eikä osaa ennakoida toimintaansa.

KÄTILÖTYÖN ASIAKKUUS

• Nais- ja perhekeskeinen kätilötyö
• Ammatillinen vuorovaikutus
• Opetus- ja ohjaustaidot
• Kulttuurinen sensitiivisyys

Naisen ja perheen kohtaamisessa ja kommunikoinnissa on ongelmia. Ei osaa tunnistaa ja hyödyntää naisen ja perheen voimavaroja hoitosuhteessa. Ei toimi varhaista vuorovaikutusta edistävästi. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetus- ja ohjaustaidot ovat puutteelliset. Ei osaa ottaa huomioon naisen ja perheen kulttuurisia erityispiirteitä kätilötyössä.

KÄTILÖ SEKSUAALI- JA LISÄÄNTYMISTERVEYDEN EDISTÄJÄNÄ JA KLIINISENÄ OSAAJANA
• Naisen hoito- ja kätilötyö
• Raskauden aikainen kätilötyö
• Synnytyksen aikainen kätilötyö
• Synnytyksen jälkeinen kätilötyö
• Kätilötyö vastasyntyneen hoidossa

Synnytyksen eri vaiheiden tiedollisessa osaamisessa on puutteita. Ei kykene hoitamaan matalan riskin synnytystä itsenäisesti. Ei ymmärrä moniammatillisen työskentelyn tarvetta korkean riskin synnytyksissä.
Ei osaa hahmottaa lapsivuoteisen äidin ja perheen voinnissa tapahtuvia muutoksia. Ei kykene itsenäisesti ohjaamaan ja tukemaan äitiä ja perhettä lapsivuodeajan terveysneuvonnassa ja imetyksessä.
Ei osaa hahmottaa vastasyntyneen tarpeista lähtevää hoitoa. Ei tunnista eikä osaa toimia vastasyntyneen voinnin muutostilanteissa. Ei osaa ohjattuna hoitaa sairasta vastasyntynyttä.

KÄTILÖTYÖN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

• Näyttöön perustuva kätilötyön kehittäminen
• Yhteistyö ja johtaminen kätilötyössä

Ei osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa kätilötyön kehittämisessä. Ei osaa johtaa omaa työtään. Ei osallistu työyhteisön kehittämiseen. Ei ymmärrä toiminnan laadun arvioinnin merkitystä kätilötyössä. Ei toimi taloudellisesti työssään.

Evaluation methods and criteria

Harjoittelun arviointikriteerit löydät Messin harjoittelusivuilla ja SUNHarkkasovelluksessa kuten myös alla.
Harjoittelun ohjaajien antama palaute (arviointikeskustelut väli- ja loppuarviointi) sekä itsearviointi.
Arvosana voidaan antaa, kun ohjaaja ja opettaja ovat hyväksyneet harjoittelupaikassa tehdyt työtunnit ja arvioinnit.

Harjoittelusta poissaolotunnit on korvattava harjoittelupaikassa tai työsuhteessa. Ilmoitus poissaolosta mahdollisimman pian harjoitteluyksikköön ja poissaolopäivän aikana sähköpostilla tutoropettajalle. Ole uudelleen yhteydessä opettajaan, jos poissaolo venyy muutamaa päivää pidemmäksi.

Further information

SUNHarkka sähköinen harjoittelun ohjaussovellus

Go back to top of page