Skip to main content

Dance, body and well-being 1 (2 cr)

Code: KU00DK89-3001

General information


Enrollment
25.08.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
08.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Katja Korpi
Course
KU00DK89

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 09.09.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 23.09.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 30.09.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 08.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Mon 20.10.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Tue 21.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 27.10.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Tue 28.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Mon 03.11.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
H305
Tue 04.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 07.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 11.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 12.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Tue 18.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 25.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 28.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 02.12.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 09.12.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 16.12.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Tue 16.12.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Tanssi, keho ja hyvinvointi 1 KU00DK89-3001
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso suoritetaan 1. opintovuoden syyslukukautena. Lähiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sanna Meska, Tanssikinesiologia (15 x 90min)
Sisällöt ja tavoitteet:
• Opiskelija ymmärtää kinesiologian peruskäsitteet
• Opiskelija ymmärtää kehon rakenteen pääosin
o Kudokset, joista keho rakentuu
• Opiskelija osaa anatomiset perustasot, ja nivelten liikkeen suhteessa niihin
• Opiskelija hahmottaa kehon luisen kokonaisrakenteen
o Erityisesti selkärangan ja lantion rakenteen ja toiminnan sekä näiden merkittävimmät termit/keholliset maamerkit latinaksi, englanniksi ja suomeksi
• Opiskelija ymmärtää karkeasti erilaiset niveltyypit
• Opiskelija ymmärtää lihasten perustoiminnan
• Opiskelija ymmärtää hengityksen fysiologiaa ja osaa huomioida sitä osana oman tekniikkaharjoittelun kehittämistä
• Opiskelija tutkii omaa tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.

Katja Korpi, Ravitsemus tanssissa (5 x 90min)
Tavoitteet ja sisällöt:
• Opiskelija hahmottaa, mistä monipuolinen ja ravitseva ruokavalio koostuu.
• Opiskelija ymmärtää, millainen merkitys ravitsemuksella, levolla ja unella on tanssijan hyvinnoinnille.
• Opiskelija hahmottaa, miten omaa jaksamista voi tukea ravitsemuksen avulla.
• Opintokokonaisuus sisältää luentoja, keskustelua, itsereflektiota ja oppimistehtäviä.

Ajoitus: syksy 2025

Objective

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.
Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen kestävässä tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Content

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakso sisältää oppimistehtäviä.

Materials

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement s. 1-96

Teaching methods

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englanninkielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Student workload

Opiskelija tutkii omaa tanssin tekniikkaharjoitteluaan tekniikkatunneilla, kirjaa auki omat keholliset haasteensa ja rakentaa itselleen yksilöllisen suunnitelman.
Muut oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja vaaditussa laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Go back to top of page