Skip to main content

Family Work in Child Protection Community Care and Foster Care (5cr)

Code: TH00CA71-3003

General information


Enrollment
02.12.2025 - 24.02.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
24.02.2026 - 14.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
56 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Noora Kumpulainen
Laura Närvi
Susanna Virta
Course
TH00CA71

Unfortunately, no reservations were found for the realization Family Work in Child Protection Community Care and Foster Care TH00CA71-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson vastuuopettaja Niina Vuoristo

Opetuspäivä tiistai klo 8.00 - 14.00
3.3.2026 Mentalisaatioteoria / LN
10.3.2026 Lapset puheeksi -keskustelu / NV
17.3.2026 Perheen tilanteen arviointi ja avohuollon perhetyö / SV
24.3.2026 Lapset puheeksi neuvonpito / SV
31.3.2026 Sijaishuollon perhetyö, vanhempien tukeminen ja vertaisryhmätoiminta / LN ja NK
klo 8.15 -11.00 NK: Vanhempien tukeminen
klo 12.00 -16.00 LN: Voikukkia-vertaisryhmätoiminta (Kasper)
7.4.2026 Lapset puheeksi keskustelun purku ja portfolion purku kolmessa ryhmässä (3 tilaa koko päiväksi) / LN, SV, NK, NV

Objective

• you understand the concept of and different work orientations related to family work
• you know how to support a child’s or young person’s parents
• you are able to apply a systemic approach to work in child protection
• you know how to use different working methods and tools to support your work

Content

• assessment of family situations
• supporting and providing peer support group activities for the parents of children in foster care
• family work in community and foster care
• the Let’s talk about children discussion
• mentalisation theory

Materials

Ilmoitettu Itslearningissä: ennakkotehtävissä ja opettajien diaesityksissä.

Teaching methods

Luento-optetus
Itsenäiset tehtävät
Portfolio

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen
Yhteiskunnallinen oppiminen

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Ennakkotehtävät ja lähiopetus 1 op
Portfolion työstäminen 1 op
Lapset puheeksi -koulutus 3 op

Itsenäiset tehtävät täyd. / hyv. Palautus ennen ko. teeman lähiopetusta.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 14.4.2026.
Tehtäviä ei oteta vastaan 14.4.2026 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.

Evaluation methods and criteria

Opetukseen osallistuminen vähintään 50%: hyv. / hyl
Ennakkotehtävät / posisaolon korvaavat tehtävät, palautus 14.4: hyv. / hyl
Portfolio hyl / T1-K5

Portfolio tehtävän palautusajankohdat: Ensimmäinen palautus 14.4.2026, toinen palautusajankohta 18.8.2026. Täydennetyt portfoliot tulee palauttaa viimeistään 22.9.2026.
Seuraava palautus seuraavan toteutuksen palautusajankohdat.

Opintojakson arvosana määräytyy portfolion arvosanan mukaisesti. Arviointikriteerit kuvattu portfoliotehtävän ohjeistuksessa.

Failed (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen vähintään 50%.
Opiskelija ei suorita arviointikohteita vähintään T1 tasolla.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Englanniksi

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Further information

Opintojaksoon liittyvät asiat Itselarning.
Henkilökohtaiset asiat sähköpostitse jakson vastuuopettajan kanssa.

Go back to top of page