Family Work in Child Protection Community Care and Foster Care (5cr)
Code: TH00CA71-3003
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 24.02.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 24.02.2026 - 14.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 56 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Course
- TH00CA71
Unfortunately, no reservations were found for the realization Family Work in Child Protection Community Care and Foster Care TH00CA71-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson vastuuopettaja Niina Vuoristo
Opetuspäivä tiistai klo 8.00 - 14.00
3.3.2026 Mentalisaatioteoria / LN
10.3.2026 Lapset puheeksi -keskustelu / NV
17.3.2026 Perheen tilanteen arviointi ja avohuollon perhetyö / SV
24.3.2026 Lapset puheeksi neuvonpito / SV
31.3.2026 Sijaishuollon perhetyö, vanhempien tukeminen ja vertaisryhmätoiminta / LN ja NK
klo 8.15 -11.00 NK: Vanhempien tukeminen
klo 12.00 -16.00 LN: Voikukkia-vertaisryhmätoiminta (Kasper)
7.4.2026 Lapset puheeksi keskustelun purku ja portfolion purku kolmessa ryhmässä (3 tilaa koko päiväksi) / LN, SV, NK, NV
Objective
• you understand the concept of and different work orientations related to family work
• you know how to support a child’s or young person’s parents
• you are able to apply a systemic approach to work in child protection
• you know how to use different working methods and tools to support your work
Content
• assessment of family situations
• supporting and providing peer support group activities for the parents of children in foster care
• family work in community and foster care
• the Let’s talk about children discussion
• mentalisation theory
Materials
Ilmoitettu Itslearningissä: ennakkotehtävissä ja opettajien diaesityksissä.
Teaching methods
Luento-optetus
Itsenäiset tehtävät
Portfolio
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Yhteiskunnallinen oppiminen
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Ennakkotehtävät ja lähiopetus 1 op
Portfolion työstäminen 1 op
Lapset puheeksi -koulutus 3 op
Itsenäiset tehtävät täyd. / hyv. Palautus ennen ko. teeman lähiopetusta.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 14.4.2026.
Tehtäviä ei oteta vastaan 14.4.2026 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Evaluation methods and criteria
Opetukseen osallistuminen vähintään 50%: hyv. / hyl
Ennakkotehtävät / posisaolon korvaavat tehtävät, palautus 14.4: hyv. / hyl
Portfolio hyl / T1-K5
Portfolio tehtävän palautusajankohdat: Ensimmäinen palautus 14.4.2026, toinen palautusajankohta 18.8.2026. Täydennetyt portfoliot tulee palauttaa viimeistään 22.9.2026.
Seuraava palautus seuraavan toteutuksen palautusajankohdat.
Opintojakson arvosana määräytyy portfolion arvosanan mukaisesti. Arviointikriteerit kuvattu portfoliotehtävän ohjeistuksessa.
Failed (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen vähintään 50%.
Opiskelija ei suorita arviointikohteita vähintään T1 tasolla.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Englanniksi
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
Further information
Opintojaksoon liittyvät asiat Itselarning.
Henkilökohtaiset asiat sähköpostitse jakson vastuuopettajan kanssa.