Finnish Language and Communication (3cr)
Code: 1001006-3357
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 13.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 56 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Päivi Myllymäki
- Course
- 1001006
Unfortunately, no reservations were found for the realization Finnish Language and Communication 1001006-3357. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus tiistaisin, viikot 3-12
Opintojakso on kohdennettu sosiaali- ja kasvatusalan opiskelijoille eli sisällöt ja tehtävät on integroitu alan opiskeluun ja työhön.
Edellytettävät opinnot: toisen asteen (lukion tai ammatillisen koulutuksen) äidinkielen oppimäärän hyväksytty suorittaminen.
Opintojakso on viestintätaitojen, ei suomen kielen kurssi ja EU-viitekehyksen mukaan C2-tason jakso. Opiskelijalta odotetaan opintojaksolla siis äidinkielen tasoista suomen kielen osaamista ja myös arviointikriteerit ovat C2-tason mukaiset.
Viestinnän opintojakso toteutuu tiistaisin viikoilla 3 - 12.
AIKATAULU
13.1. koko ryhmä (a + b) klo 8.00 - 12.00 Opintojakson alkuinfo: aikataulu, tavoitteet, sisällöt, tehtävät, arviointi; kirjoittaminen ja AMK-tehtävät & klo 12.00 - 16.00 itsenäinen työskentely ryhmissä
20.1. verkko-ohjaus (a+ b) klo 9.00 - 11.00 ja 11.00 - 16.00 itsenäinen työskentely
27.1. lähitunnit a-ryhmä klo 8.00 - 12.00 ja b-ryhmä klo 12.00 - 16.00
3.2. lähitunnit b-ryhmä klo 8.00 - 10.00 ja a-ryhmä klo 10.00 - 12.00 & itsenäinen työskentely ryhmissä
10.2. itsenäinen työskentely klo 8.00 - 16.00
24.2. itsenäinen työskentely klo 8.00 - 16.00
3.3. esitysseminaari a-ryhmä klo 8.00 - 16.00
10.3. esitysseminaari b-ryhmä klo 8.00 -16.00
+ erikseen sovittava palautetunti
Itsenäisen työskentelyn päivinä opettaja on käytettävissä eli voi saada ohjausta oppimistehtävien teossa.
Opintojakson tehtävien viim. palautuspäivä on 17.3.
Lisäksi on erikseen sovittava palautetunti.
.
.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Tiedot opintojakson oppimateriaaleista löytyvät opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.
Teaching methods
Lähiopetus kampuksella, verkko-opetus, itsenäinen etäopiskelu sekä ryhmätyöskentely oppimistehtävien parissa.
Exam schedules
Opintojaksosta ei pidetä tenttiä. Viestinnän teoriamateriaaleihin perehtyminen mitataan tehtävien avulla.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakson toimintatavat: opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät ja ryhmätyöskentely.
Oppimistehtävät on integroitu sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristön teemoihin.
Oppimateriaalit ovat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti sähköisessä muodossa opintojakson ITSlearning-ympäristössä, jonne myös oppimistehtävät palautetaan.
Student workload
Opiskelijan työmäärä: 3 op. = 80 tuntia työtä
Oppimistehtävät:
- viestintäraportti (alaan integroitu, yksilötehtävä, numeroarvioitu)
- viestinnän teemaesitys (ryhmätehtävä, numeroarvioitu)
- lähteidenkäytön tehtävä (yksilötehtävä, hyv/hyl-arvioitu)
- blogitekstit (hyv/hyl-arvioitu)
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin.
Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille opintojakson suorittamiseksi.
Opintojaksolla arvioidaan numeerisesti 0 - 5:
- kirjalliset oppimistehtävät (yksilötehtävät) 1/2 arvosanasta
- ryhmän asiantuntijaesitys: 1/2 arvosanasta.
Muut tehtävät arvioidaan hyv-/hyl-kriteerein.
Rajakohdissa yksilötehtävien arvosanaa painotetaan kokonaisarvosanassa.
Arviointi toteutetaan opettajan arvioinnin ohella itsearviointina ja vertaisarviointina.
Arviointiasteikko H-5
Failed (0)
Opiskelija ei ole suorittanut yhtä tai useampaa oppimistehtävää hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn melko vähän.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin.
Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista viestinnän lähdetietoutta tehtävissään..
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähdepohjaiseen tietouteen.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti.
Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista aktiivisesti.
Further information
Opintojakson ITSlearning -tila on kurssin infokanava ja sisältää tehtävänannot, tehtävien palautuslaatikot ja tiedot jaksoon liittyvistä opintomateriaaleista.