Skip to main content

Individual and Group Support and Counselling (5cr)

Code: TH00CA40-3022

General information


Enrollment
02.12.2025 - 24.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
24.03.2026 - 05.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
56 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riina Riihimäki
Katri Viippo
Course
TH00CA40

Unfortunately, no reservations were found for the realization Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3022. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Aloituskerrassa, harjoituksissa ja esityksessä läsnäolovelvoite. Läsnäolovelvoite perustuu ammatillisen vuorovaikutuksen ja menetelmätaitojen harjoittelun sekä yhteisen keskustelun kautta oppimiseen.

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten osittaiset hyväksilukuhakemukset perusteluineen kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle sähköpostitse.

Opetus tiistaisin, viikot 13-19
Ennakkotehtävä: Katso video motivoivasta haastattelusta. Tarkemmat ohjeet Itslearningissa.
24.3.2026 klo 10.00-11.30 Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot klo 12.30- 15.30 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät

31.3.2026 klo 10.00 -15.30 Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät. Motivoiva keskustelu. Yksilöohjaukset alkavat (aluksi kierros ohjatusti, sitten purku ja loput itsenäisesti)

7.4.2026 klo 9-15 Yksilöohjauksen harjoitukset (tehdään itsenäisesti ryhmissä).

14.4.2026. klo 10-15.30 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. + ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä. Ryhmänohjausharjoitusten aloitus.

21.4.2026 klo 9-15 Ryhmäohjauksen harjoitukset (itsenäisesti ryhmissä).

5.5.2026 klo 10 -11.30 Mitä olemme oppineet ohjaamisesta? Ryhmät esittävät havainnollisesti oppimansa tulokset. Tentti klo 12.30-13.15

Yksilöohjauksen ja ryhmän ohjaamisesta toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia. Ryhmät laativat esityksen ohjaamisestaan Mitä opimme ohjaamisesta -opetuskerralle.

Objective

• you are familiar with counselling theory and different perspectives on counselling
• you know how to counsel different clients and client groups systematically and in a goal-oriented way
• you know how to apply different counselling approaches and methods

Content

• counselling as a basic work method of social service professionals
• a solution- and resource-oriented approach
• a systemic approach
• motivating clients to change with the help of motivating discussion
• counselling in electric environments

Materials

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali, ja menetelmä-tiivistelmä.

Muita materiaaleja joita käytetään ohjauksen harjoituksissa:
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Teaching methods

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Exam schedules

5.5.2026 klo 12.30-13.15
1. uusintatentti: 19.5.2026 klo 9-9.45
2. uusintatentti 2.6.2026 klo 9-9.45
Uusintatentteihin ilmoittautumiset viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.

Pedagogic approaches and sustainable development

Luennot
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Student workload

1op=27 tuntia opiskelijan työtä
Yksilöohjauksen tehtävä 1 op hyväksytty / hylätty
Ryhmäohjaksen tehtävä 1 op hyväksytty / hylätty
Kontaktiopiskelu, itsenäinen opiskelu, verkko-ohjauksen materiaali ja verkko-ohjauksen reflektiotehtävä 1 op hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op 1-5 / hylätty

Oppimistehtävien tarkat kuvaukset löytyvät Itslearning-alustalta.

Evaluation methods and criteria

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali + menetelmä-tiivistelmä.

Failed (0)

Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
-- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä

Further information

Yhteydenpito sähköpostitse opettajiin

Go back to top of page