Skip to main content

Finnish Language and Communication (3cr)

Code: 1001006-3358

General information


Enrollment
02.12.2025 - 14.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
14.01.2026 - 31.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Päivi Myllymäki
Course
1001006

Unfortunately, no reservations were found for the realization Finnish Language and Communication 1001006-3358. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus parittomilla viikoilla keskiviikkoisin klo 14-18, viikot 3-11,

Opintojakso on kohdennettu sosiaali- ja (erityisesti) kasvatusalan opiskelijoille eli sisällöt ja tehtävät on integroitu alan opiskeluun ja työhön.

Edellytettävät opinnot: toisen asteen (lukion tai ammatillisen koulutuksen) äidinkielen oppimäärän hyväksytty suorittaminen.

Opintojakso on viestintätaitojen, ei suomen kielen kurssi ja EU-viitekehyksen mukaan C2-tason jakso. Opiskelijalta odotetaan siis äidinkielen tasoista suomen kielen osaamista.

AIKATAULU
verkkotapaamiset:
vko 7: 11.2. klo 14.00 - 16.00
vko 11: 11.3. klo 16.00 - 18.00

Objective

The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.

Content

Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism

Materials

Tiedot oppimateriaaleista opintojakson ITSLearning-tilassa.

Teaching methods

Verkko-oppiminen: verkkotapaamiset ja itsenäinen verkko-opiskelu sekä työskentely oppimistehtävien ohjatusti parissa.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin.

Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille opintojakson suorittamiseksi..

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakson toimintatavat: verkkotapaamiset, opiskelijan itsenäinen opiskelu ja verkkotehtävät

Oppimistehtävät on integroitu sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristön teemoihin;

Oppimateriaalit ovat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti sähköisessä muodossa opintojakson ITSlearning-ympäristössä, jonne myös oppimistehtävät palautetaan.

Student workload

Opiskelijan työmäärä: 3 op. = 80 tuntia työtä

Oppimistehtävät:
- viestintäraportti (alaan integroitu, yksilötehtävä, numeroarvioitu 0 - 5)
- video-CV (yksilötehtävä; hks/hyl)
- lähdemerkintätehtävä (itsen.)
- blogitekstit (hks/hyl)

Opintojaksosta ei pidetä tenttiä. Viestinnän teoriamateriaaleihin perehtyminen mitataan tehtävien avulla.

Evaluation methods and criteria

Opintojaksolla arvioidaan numeerisesti 0 - 5.

Arviointi toteutetaan opettajan arvioinnin ohella itsearviointina ja vertaisarviointina.

Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.

Failed (0)

Opiskelija ei ole suorittanut yhtä tai useampaa oppimistehtävää hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn melko vähän.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin.
Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista viestinnän lähdetietoutta tehtävissään..
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähdepohjaiseen tietouteen.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti.
Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista aktiivisesti.

Further information

Opintojakson ITSlearning -tila on kurssin infokanava ja sisältää tehtävänannot, tehtävien palautuslaatikot ja tiedot jaksoon liittyvistä opintomateriaaleista.

Go back to top of page