Skip to main content

Theatre history (5cr)

Code: 2011506-3011

General information


Enrollment
21.08.2025 - 28.02.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 15.04.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Anna Hellstén
Course
2011506

Unfortunately, no reservations were found for the realization Theatre history 2011506-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Monimuotototeutuksen opiskelijoille suunnattu teatterihistorian itsenäisen työskentelyn opintojakso

Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.

Tavoitteet
• Tavoiteena on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on ohjata opiskelijaa hahmottamaan oma teatteritoimintansa osaksi historiallista jatkumoa ja arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla.

Opintojakson voi suorittaa lukuvuoden 25-26 aikana. Oppimistehtävien viimeinen palautuspäivä on 15.4.2026

Objective

Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet

Content

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt

Materials

Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 55
Eurooppalaisen teatterin historiaa

https://disco.teak.fi/euteatteri/


Näytelmät löydät kirjastoista/netistä/omasta hyllystä. Jokamies löytyy It´sistä pdf-muodossa. Näytelmistä saa valita minkä tahanssa version, käännöksen tai painoksen, muista mainita lähteet esseesi lopussa.


Lukulista 2025–2026

Luku 1 Teatterin alkumuodot ja antiikin Kreikka
- Sofokles: Antigone
- Euripides: Medeia

Luku 2 Antiikin Rooma ja keskiajan teatteri
- Jokamies

Luku 3 Englannin renessanssi ja Shakespeare
- William Shakespeare: Myrsky
- Pedro Calderón de la Barca: Elämä on unta

Luku 4 Italia, Ranska ja Molière
- Molière: Saituri
- Jean Racine: Faidra

Luku 5 Valistus, Saksa ja romantiikka
- Johann Wolfgang van Goethe: Faust I

Luku 6 Realismia kohti ja siitä pois
- Henrik Ibsen: Nukkekoti
- Anton Tsehov: Vanja-eno

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu

Student workload

Jokaisesta aineiston luvusta 1-6 sekä siihen liittyvästä näytelmätekstistä kirjoitetaan reflektoiva essee, joiden palautus on viimeistään 15.4.2026.

Esseiden ohjeistus:

Valitse toinen aikakauteen liittyvistä näytelmäteksteistä ja kirjoita teoriaa yhdistellen siitä 3–4 sivun reflektoiva essee, jossa

•Esittelet valitsemasi näytelmän
•Aihe, teema, tyylilaji, hahmot, dialogi yms. erityispiirteet kuvailtuna
•Pohdi miksi kyseinen teksti on merkittävä ja miksi sitä voidaan pitää "klassikkona"

•Esittelet aikakauden, jossa näytelmä on kirjoitettu
•Missä, kuka, minkälaisissa olosuhteissa, kenen toimesta ja muita mahdollisia erityispiirteitä
•Pohdi miten kirjoittamisen ympärillä olevat olosuhteet ovat vaikutteneet tekstiin

•Reflektoi miten kyseinen näytelmäteksti sijoittuu omaan teatterikäsitykseesi, onko kyseessä uutta vai tuttua tematiikkaa, mitä laatuja,ajatuksia, suuntia laitat itsellesi tästä aikakaudesta muistiin tai mitä kohti et halua kulkea jne.


Esseet palautetaan It´slearning alustan palautuslaatikkoon. Muista mainita mahdollisesta tekoälyn hyödyntämisestä jokaisen palautuksen yhteydessä. Kerro myös miten olet käyttänyt tekoälyä kyseisessä reflektioesseessäsi.

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävien laatu. Oman ajattelun liittäminen opiskeltavaan aiheeseen.

Jokaisesta esseestä saa it´sissä lyhyen sanallisen palautteen. Opintojakso arvioidaan numerolla kokonaissuorituksen jälkeen. 15.4.2026 mennessä suoritettu opintojakso arvioidaan 31.5.2026 mennessä.

Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava oppimistehtäviin kirjattujen ohjeiden mukaisesti.

Failed (0)

Vajaat tai puuttuvat oppimistehtävät.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Ohjeen mukaisten oppimistehtävien palauttaminen määräaikaan mennessä.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi

- opintojakson sisältöjen liittäminen omaan aiempaan teatteritoimintaan oppimistehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi

- reflektiokyvyn osoittaminen sekä oman taiteenalan kehityksen analysointi oppimistehtävissä.

Further information

It´s Learning

anna.hellsten@turkuamk.fi

Go back to top of page