Skip to main content

Finnish language and professional communication skills (5cr)

Code: KH00CZ65-3017

General information


Enrollment
01.12.2025 - 05.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
05.01.2026 - 05.06.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Engineering and Business
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Anne Antero
Virtuaalihenkilö JOTY
Course
KH00CZ65

Unfortunately, no reservations were found for the realization Finnish language and professional communication skills KH00CZ65-3017. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course. It is aimed at business administration students.

The course is compulsory, but if your school education language is not Finnish or Swedish, you can choose a S2 course that corresponds to your language skills level.

Objective

Opintojakson jälkeen osaat

* toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
* ymmärtää asiantuntijan tekstitaidot ja kirjoittaa asiatyylisiä tekstejä tieteellisen kirjoittamisen perusteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
* hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
* suullisen asiantuntijaviestinnän hyvät käytännöt ja soveltaa niitä tilanteen mukaisesti
* esiintyä asiantuntevasti, tavoitteellisesti sekä tilanteen mukaisesti kohderyhmien edellyttämällä tavalla
* hyödyntää kieli- ja viestintätaitojasi ajattelun ja asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen
* arvioida ja kehittää viestintäosaamistasi saamasi palautteen pohjalta

Content

* Asiantuntijan tekstitaidot sekä opiskelu- ja työelämätekstien laadinta
* Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
* Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
* Ammatillinen, vuorovaikutteinen viestintä ja tavoitteellinen ryhmätyöskentely
* Esiintymistaidot, tiedon jakaminen, vaikuttaminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Materials

Oppimateriaalina ovat kurssin tuntimateriaali, ITSissä oleva oppimateriaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet, APA7-lähdeviittausohjeistus sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta. Tutkimusraportin kirjoituspohja on opintojaksoraporttipohja (ei opinnäytetyöraporttipohja tai itse tehty kirjoituspohja). Kirjoituspohjan käyttöohjeita on kirjoituspohjan käyttöohjeessa (Messin ont-sivut).

Teaching methods

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, prosessikirjoittaminen, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osan tehtävistä voi tehdä vain lähitunneilla.

Exam schedules

Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on itsenäisesti tehtävissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin (2 harjoitustehtävää), oppituntien ja APA7-ohjeistuksen avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sen voi tehdä vain kerran. Tenttiä ei voi uusia tai tehdä määräajan jälkeen.

Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kestävä tulevaisuus edellyttää viestintätaitoisia työntekijöitä, jotka osaavat vaikuttaa ja toimia vastuullisesti monenlaisissa organisaatioissa. Viestinnän opintojakso tukee tätä tavoitetta. Opintojaksolla opiskelijat oppivat ilmaisemaan näkemyksiään luotettaviin lähteisiin perustuen sekä kirjallisesti että suullisesti. Opiskelijat harjoittelevat esittämään näkemyksiään rakentavasti, kuuntelemaan muita ja viemään osaltaan eteenpäin muutoksia, jotka tukevat kestävän kehityksen tavoitteita. Lisäksi näitä geneerisiä taitoja painotetaan opintojakson toteutuksessa ja menetelmissä, millä vahvistetaan opiskelijoiden kykyä toimia tiimeissä ja yksilöinä vastuullisina viestijöinä.

Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.

Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt osallistua pienryhmän työskentelyyn tai palauttaa tehtäviäsi määräpäivinä, ilmoittaudu seuraavaan vastaavaan toteutukseen ja varaa toteutuksen tarvittava työaika.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti tai osallistumatta lähitunneille ja pienryhmätyöskentelyyn.

Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisiin sopivaa esimerkiksi työssä tai harrastuksissa aiemmin hankittua osaamista ja näyttöä osaamisestasi, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä laatimalla ahot-portfolion ja osoittamalla osaamisesi ohjeessa mainituilla tavoilla. Ota yhteyttä kurssin vastuuopettajaan, kun suunnittelet ahotointia. Jos lähetät ahot-portfolion kurssin alkamisen jälkeen, osallistu kurssille ahot-päätökseen asti kurssin suoritusehtojen mukaisesti.
Jos olet suorittanut vastaavan kurssin aiemmin toisessa korkeakoulussa, lähetä hyväksilukuanomus Pepissä ja osoita se KT-vastaavalle.

Student workload

Kurssin tehtäviä ovat

1. Pientehtävät 1-5, ryhmä- ja yksilötehtäviä
2. Opinnäytetyön analyysi, ryhmätehtävä
3. Tutkimusraportti, ryhmätehtävä
4. Vuorovaikutusseminaari, ryhmäkeskustelutehtävä
5. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, yksilötehtävä
6. Kolmen pointin puhe, yksilötehtävä, joka käsitellään pienryhmissä lähitunnilla

Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia, joka koostuu lähitunneista, harjoitustehtävistä, pientehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmätyöskentelystä.

Evaluation methods and criteria

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin tehtävät arvioidaan seuraavasti:
1. Pientehtävät, ryhmä- ja yksilötehtäviä, (opettaja arvioi)
2. Opinnäytetyön analyysi, ryhmätehtävä (opettaja arvioi)
3. Tutkimusraportti, ryhmätehtävä (opettaja arvioi)
4. Vuorovaikutusseminaari, ryhmäkeskustelutehtävä (vertaisarviointi)
5. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, yksilötehtävä, (monivalintatentin automaattinen arviointi)
6. Kolmen pointin puhe, yksilötehtävä, joka käsitellään pienryhmissä, (itse- ja vertaisarviointi)

Arviointitapa on jatkuva arviointi, ja opiskelija voi seurata edistymistään opintojaksolla ITSin arviointikirjastaan.

Tehtäväkuvaukset ovat näkyvillä ITS-työtilassa aloitustunnin jälkeen koko opintojakson ajan, ja tehtäväkuvauksiin sisältyy kunkin tehtävän arviointikriteerit. ITS muistuttaa tehtävien määräpäivistä, minkä lisäksi opintojaksoesittelyssä on tarkka aikataulusuunnitelma, joka mahdollistaa ajankäytön suunnittelun ja työkuormituksen ennakoinnin.

Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi arvosanaan. Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä aikataulun mukaisesti.

Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
100–91 pistettä, arvosana 5
90–81 pistettä, arvosana 4
80–71 pistettä, arvosana 3
70–61 pistettä, arvosana 2
60–51 pistettä, arvosana 1
50 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).

Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla ITSin työtilassa. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

Opettaja voi pisteiden perusteella tulevaa arvosanaa perustellusta syystä korottaa (esim. ammatillista viestintää edistävä vuoropuhelu opintojakson aikana) tai laskea (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).

Jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla kurssilla), arvosanasi voi olla enintään 4. Kiitettävä suoritus edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta. Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään neljän (4) viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä kuitenkin niin, että opettaja rekisteröi opintojakson arvioinnin Peppiin viimeistään 21 päivää opintojakson päättymisen jälkeen tutkintosäännön mukaisesti. Opintojakson päättymispäivä on merkitty toteutussuunnitelmaan.
Jos koulusivistyskielesi on ruotsi, ilmoita siitä opettajalle opintojakson alussa. Saat silloin opintojakson arvioinnin kaksiosaisena, toinen kotimainen kieli suullinen ja toinen kotimainen kieli kirjallinen. Tämä arvioinnin merkitsemistapa ei vaikuta mitenkään opintojakson suoritustapaan.

Tekoälyn käyttöä ohjeistetaan opintojakson aloitustunnilla ja erikseen kunkin tehtävän yhteydessä.

Failed (0)

Opintojakso hylätään, jos
- hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi pakollisen tehtävän puuttumisen vuoksi tai myöhässä palauttamisen vuoksi
- opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen (yksi poissaolo ei vaikuta)
- opiskelija ei ole osallistunut pienryhmän työskentelyyn lainkaan tai hyvin vähän
- kokonaispistemäärä on 50 pistettä tai vähemmän.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut pienryhmän työskentelyyn jonkin verran.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 51–60.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 61–70.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta.
Opiskelija on osallistunut pienryhmän työskentelyyn merkittävästi.
Opiskelija on osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 71–80.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 81–90.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on osallistunut ja sitoutunut pienryhmän työskentelyyn ja edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan. Kaikki kurssin tehtävät on tehty ja palautettu määräaikoina.
Arvosana on 5, kun pistemäärä on 91–100 ja edellä mainitut edellytykset täyttyvät.

Qualifications

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason tai äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa.

Further information

Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot (ja kysymykset ja vastaukset) ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.

48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos opiskelija ei vastaa opettajan viestiin 24 tunnin kuluessa, hänet poistetaan pienryhmästä ja kurssi päättyy siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja tai opettajan työvapaata.

Go back to top of page