Skip to main content

Swedish in working life, oral communication (2cr)

Code: 100116-3060

General information


Enrollment
01.12.2025 - 19.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
19.01.2026 - 24.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Salo IoT Campus
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
30 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Anniina Hossi
Virtuaalihenkilö JOTY
Course
100116

Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish in working life, oral communication 100116-3060. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2026. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Objective

The student can communicate orally in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Itslearningissä

Teaching methods

Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä.

Exam schedules

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogiset toimintatavat kannustavat opiskelijaa aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen monipuolisten menetelmien ja alakohtaisten tehtävien avulla.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista oppitunneille sekä annettujen tehtävien tekemistä ajallaan.

Student workload

Alan terminologiaa ja tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää.

Oppimistehtäviin annetaan tarkat ohjeet opintojaksolla.

Evaluation methods and criteria

Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa (läsnäolovaatimus 3/4) sekä kurssitehtävien hyväksytystä suorittamisesta sekä palauttamisesta määräaikaan mennessä. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä). Läsnäolovelvoite perustuu opiskeltavan oppiaineen luonteeseen. Kieltä ja viestintää opetellaan harjoittelemalla usein muiden ihmisten kanssa.

Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä ja tehtävien määräaikoihin ei tehdä poikkeuksia, vaan niitä on noudatettava.

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia. Arviointikriteerit käydään läpi opintojaksolla ja nämä löytyvät myös itslearning-alustalta.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

Opettajaan voi olla yhteydessä sähköpostitse anniina.hossi@turkuamk.fi.

Go back to top of page