Practical training in different occupational therapy areas 1 (4cr)
Code: TH00CL84-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 14.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 14.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 27
- Degree programmes
- Degree Programme in Occupational Therapy
- Teachers
- Eetu Väre
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
- Groups
-
MTOIMK25Occupational Therapist
- Course
- TH00CL84
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 19 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 14.01.2026 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Info_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
|
Wed 11.02.2026 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
MT_info Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
|
Fri 13.02.2026 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Terapiavälineet_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
|
Tue 17.02.2026 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Purku_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
|
Tue 17.03.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
VQ simulaatio_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
|
Tue 14.04.2026 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
MT näyttö_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005 |
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Info xx
Lapset ja kouluikäiset:
Leikin arviointi: Kuvitteellisen Leikin ilo 3-5v
Arviointimenetelmä: VMI 5-14v
Käytännön toteutus itsenäisesti työparin kanssa.
Simulaatioharjoitus
Yhteinen purkupäivä xx
Mielenterveys
11.2. 2h Opintojakson info
- OPHI-II
- VQ
- SPM-2
* Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti ja toteutus asiakkaan kanssa
- Tt-koulutuksen mittarien lainaus ja käyttö vain koululla.
17.3. 4t: VQ-mittarin käytön harjoittelu koululla (simulaatio)
14.4. 4t: Näyttöpäivä / harjoittelun purku (mt)
Objective
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
Content
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Materials
Lasten ja kouluikäisten osuus:
Teoria tieto Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
Karen Stagnitti, Kuvitteellisen leikin ilo (amk:n kirjasto)
Beery VMI (manuaalia voi lainata koulussa)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ("manuaali"/ohjeustu lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta)
Mielenterveyden osuus:
Teoriatieto Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
De las Heras ym. 2016. Toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmä (VQ-FI): versio 4.1. The volitional questionnaire. Suomi. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu 2016.(AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Kielhofner, G ym. (1999). OPHI-II: Toimintahistoriaa ja toimintakykyä arvioiva haastattelu. Occupational Performance History Interview. Suomi. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. (AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Parham ym. 2021. SPM-2: Sensory Processing Measure: manual. Second edition. Torrance: Western Psychological Services. (AMK:n kirjasto, materiaalia myös Itsissä)
Teaching methods
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.
Lasten ja kouluikäisten osuus: Opiskelija tekee lapselle Kuvitteellisen leikin ilon sekä VMI-arvioinnin. Arvioinnit tehdään parin kanssa, kummallakin oma asiakas. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta. Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 3-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, VMI:n voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Mielenterveyden osuus: Opiskelija tekee aikuiselle asiakkaalle OPHI-II -haastattelun, VQ-havainoinin ja SPM-2 -arvioinnin. Arvioinnit tehdään itsenäisesti. Opiskelija etsii itse arvioitavan aikuisen asiakkaan/asiakkaat. Ennakkotietona: arvioitavana aikuisena voi olla esim. ystäviä, tuttavia, sukulaisia ym, mutta ei toista tt-opiskelijaa. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Exam schedules
Lasten ja kouluikäisten osuus:
Ei tenttejä vain kirjalliset työt palautetaan
Mielenterveyden osuus:
Poissaolotilanteessa VQ-menetelmän käytännön harjoittelu koululla korvataan seuraavassa toteutuksessa.
Ei tenttejä, vain kirjallinen raportti palautetaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein. Opintojakson sisällöt tukevat sosiaalisen kestävyyden periaatteita.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoisia tapoja
Student workload
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 108h opiskelijan työtä
2op 54t Heli
2h info
16h arviointehin perehtyminen ja opponointi
7hx2 päiväkodissa
20h arviointien raportointi
4h purku
2op 54t Mielenterveys /
2 t info
4t käytännön harjoittelu koululla
32 t itsenäinen harjoittelu sisältäen arviointeihin perehtymisen ja mittareiden kokeilun asiakkaan kanssa
12 t kirjallinen raportti: palautus 10.4. klo16.00
4 t harjoittelun purku
Tekoälyn käyttö raportin laadinnassa on kielletty.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Hylätty:
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.
Qualifications
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Lasten neurologia, Psykiatria
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyden ja toiminnallisuuden tukeminen
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Further information
Itslearning