Skip to main content

Practical training in different occupational therapy areas 1 (4cr)

Code: TH00CL84-3005

General information


Enrollment
02.12.2025 - 14.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
07.01.2026 - 14.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
16 - 27
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Eetu Väre
Johanna Säteri
Heli Arokki
Groups
MTOIMK25
Occupational Therapist
Course
TH00CL84

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 19 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 14.01.2026 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Info_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Wed 11.02.2026 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
MT_info Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Fri 13.02.2026 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Terapiavälineet_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Tue 17.02.2026 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Purku_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Tue 17.03.2026 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
VQ simulaatio_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Tue 14.04.2026 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
MT näyttö_Toimintaterapian soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu 1 TH00CL84-3005
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu

Info xx
Lapset ja kouluikäiset:
Leikin arviointi: Kuvitteellisen Leikin ilo 3-5v
Arviointimenetelmä: VMI 5-14v
Käytännön toteutus itsenäisesti työparin kanssa.
Simulaatioharjoitus

Yhteinen purkupäivä xx


Mielenterveys
11.2. 2h Opintojakson info
- OPHI-II
- VQ
- SPM-2
* Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti ja toteutus asiakkaan kanssa
- Tt-koulutuksen mittarien lainaus ja käyttö vain koululla.

17.3. 4t: VQ-mittarin käytön harjoittelu koululla (simulaatio)

14.4. 4t: Näyttöpäivä / harjoittelun purku (mt)

Objective

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.

Content

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu

Materials

Lasten ja kouluikäisten osuus:
Teoria tieto Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
Karen Stagnitti, Kuvitteellisen leikin ilo (amk:n kirjasto)
Beery VMI (manuaalia voi lainata koulussa)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ("manuaali"/ohjeustu lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta)

Mielenterveyden osuus:
Teoriatieto Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen opintojaksolta
De las Heras ym. 2016. Toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmä (VQ-FI): versio 4.1. The volitional questionnaire. Suomi. Helsinki: Metropolia ammattikorkeakoulu 2016.(AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Kielhofner, G ym. (1999). OPHI-II: Toimintahistoriaa ja toimintakykyä arvioiva haastattelu. Occupational Performance History Interview. Suomi. Helsinki: Psykologien kustannus Oy. (AMK:n kirjasto, tt-koulutuksen manuaaleja voi lainata kampuksella ollessa tarkasteluun)
Parham ym. 2021. SPM-2: Sensory Processing Measure: manual. Second edition. Torrance: Western Psychological Services. (AMK:n kirjasto, materiaalia myös Itsissä)

Teaching methods

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.

Lasten ja kouluikäisten osuus: Opiskelija tekee lapselle Kuvitteellisen leikin ilon sekä VMI-arvioinnin. Arvioinnit tehdään parin kanssa, kummallakin oma asiakas. Arvioitavan lapsen opiskelija etsii itse. Tämä tapahtuu soittamalla päiväkoteihin ja sopimalla asiasta. Ennakkotietona: sopiva lapsi on normaalisti kehittyvä, iältään 3-7v. mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, VMI:n voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Mielenterveyden osuus: Opiskelija tekee aikuiselle asiakkaalle OPHI-II -haastattelun, VQ-havainoinin ja SPM-2 -arvioinnin. Arvioinnit tehdään itsenäisesti. Opiskelija etsii itse arvioitavan aikuisen asiakkaan/asiakkaat. Ennakkotietona: arvioitavana aikuisena voi olla esim. ystäviä, tuttavia, sukulaisia ym, mutta ei toista tt-opiskelijaa. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Exam schedules

Lasten ja kouluikäisten osuus:
Ei tenttejä vain kirjalliset työt palautetaan

Mielenterveyden osuus:
Poissaolotilanteessa VQ-menetelmän käytännön harjoittelu koululla korvataan seuraavassa toteutuksessa.
Ei tenttejä, vain kirjallinen raportti palautetaan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein. Opintojakson sisällöt tukevat sosiaalisen kestävyyden periaatteita.

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia tapoja

Student workload

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 108h opiskelijan työtä

2op 54t Heli
2h info
16h arviointehin perehtyminen ja opponointi
7hx2 päiväkodissa
20h arviointien raportointi
4h purku


2op 54t Mielenterveys /
2 t info
4t käytännön harjoittelu koululla
32 t itsenäinen harjoittelu sisältäen arviointeihin perehtymisen ja mittareiden kokeilun asiakkaan kanssa
12 t kirjallinen raportti: palautus 10.4. klo16.00
4 t harjoittelun purku

Tekoälyn käyttö raportin laadinnassa on kielletty.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Hylätty:
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.

Qualifications

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Lasten neurologia, Psykiatria
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyden ja toiminnallisuuden tukeminen

Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä

Further information

Itslearning

Go back to top of page