Physiology and Biomechanics in Physiotherapy (5cr)
Code: TH00CL20-3006
General information
- Enrollment
- 01.12.2025 - 09.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.03.2026 - 28.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
Unfortunately, no reservations were found for the realization Physiology and Biomechanics in Physiotherapy TH00CL20-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Tarkempi toteutussuunnitelma löytyy opintojakson ITS -alustalta opintojakson alkaessa. Opintojakso etenee alustavan suunnitelman mukaan teemoittain seuraavasti:
1. Orientaatio - HUOM! Opintojakson aloitustunti on läsnäoloa vaativa tunti tutkintosäännön mukaisesti
2. Hermoston anatomia ja fysiologia
Motoriikan säätely ja aistit motoriikan tukena
3. Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät
4. Biomekaniikka fysioterapian tukena
5. Vitaalitoimintojen anatomia ja fysiologia (pääsoin itsenäisesti opiskeltavat osuudet)
HUOM! Opintojakson tentin uusinnat sijoittuvat kesä/syyslukukauden puolelle!
Objective
The student is in physiotherapy process able to
• explain the structures and the principles of physiology of the central and peripheral nervous system of a human,
• explain the development and maturation of the human nervous system during the first year of life,
• explain the structures and the principles of physiology of respiratory and circulatory organs,
• explain the principles of muscle physiology,
• explain the structural and neural factors affecting on power output,
• explain biomechanical features in basic movements
Content
Anatomy: structures of central and peripheral nervous system, development and maturation during the first year, structures of the respiratory and circulatory system.
Physiology: structure and functions of the nerve cell, motor behavior regulation and sensory functions in motor regulation (neurophysiology), muscle and load physiology, heart rate regulation, blood circulation and regulation, respiratory physiology, respiratory diffusion and respiratory regulation.
Biomechanics: base of support, gravity, center of gravity, internal and external forces and how they affect human movement, muscle work and basics of human movement analysis
Materials
Biomekaniikka:
Kauranen, Nurkka, 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Johdanto s. 9-11,
1.2 Biomekaniikan tutkimus s. 16-17
1.4. Liikkumisen biomekaniikka ja
1.4.1. Perusliikkuminen 24-27.
4.2.2 Pyörimisliike 4.3
Voima s. 228 asti (ei väliaineen vastusta)
4.4 Voiman vääntökyky
Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät:
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
1.6 Poikkijuovaisen lihaskudoksen fysiologia (s.93-115)
1.7 Lihasväsymyksestä lihasvoimaan (s.117-130)
Faskiat liikkeen näkökulmasta:
C Stecco 2015. Functional Atlas of the Human Fascial System. kpl Myofascial expansions s, 67-72 ja epimysial fascia 86-95 Keltaisella pohjalla päivitetty materiaalit 27.8. Pihlman, Luomala 2016. Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. S. 15-31, 37-48 (52) (DOMS ja retinaculum mielenkiinnon mukaan)
Hermosto, anatomia:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
kpl 4 s. 104-107, 114-133 Hermosto. s.133-145 Ääreishermosto
Sobotta; Head, neck and neuroanatomy: hermostoon liittyvät kuvat – vrt diamateriaali.
kirjan alusta kallon luut, kpl. Brain and spinal cord
Sobotta; Musculoskeletal System, ääreishermojen kulku ja ihohermotus vartalon ja raajojen alueella – vrt. diamateriaali: plexus brachialis, lumbalis ja vartalon alueen hermotus
Hermosto, fysiologia
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Kappale 2 Solut, erityisesti s.46-51, 64-76, 107-114. Tarvittaessa (sen mukaan mitä muistat aikaisemmista opinnoista) myös s. 17-18 Sähkö, 21-22 Ainemäärä ja konsentraatio sekä Diffuusio, 24-30 Vesi, Hapot ja emäkset ja pH-asteikko sekä 39-43 ATP ja solujen energia-aineenvaihdunta
Aistit ja motoriikan säätely:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
s. 148-155 Yleistä aisteista (jos koet tarvetta; aistit kokonaisuudessaan. Pitää osata reseptorit, hermorata ja aivoalueet, jossa aistimus tulkitaan)
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
s. 27-46 Aistien merkitys. Liikkeiden ja liikkumisen säätely
tai
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely.
s.156-179, 1.4.4 Aistijärjestelmät ja palaute motoriikan säätelyssä.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen; kpl 1.3.3-1.3.4 (s.62-97; menee osittain hieman liiankin syvälle asiaan…)
Hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistö
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 268-312
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 356-376
Mahdollinen oppikirja myös Leppäluoto ym 2024. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan. Tästä kirjasta löytyvät muut teemat biomekaniikkaa, voimantuottoa ja faskioita lukuunottamatta. Vaihtoehtoiset sivut tästä kirjasta kirjattu ITSiin
Teaching methods
Monimuotoiset, sisältäen itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävien tekemistä, flipped learning -pedagogiikan mukaisesti tunneille valmistautumista ja vuorovaikutteisille luennoille osallistumista. Tunneille valmistaudutaan perehtymällä itsenäisesti toteutussuunnitelmassa osoitettuun oppimateriaaliin. Tapaamisissa ennakkoon opiskeltua työstetään pareittain, pienryhmissä tai koko ryhmänä monimuotoisin tavoin.
Exam schedules
Varsinainen tentti viikolla 22 lukujärjestyksen mukaisesti
Ensimmäinen uusinta viikolla 36 lukujärjestyksen mukaisesti
Toinen uusinta viikolla 40 lukujärjestyksen mukaisesti
Pedagogic approaches and sustainable development
flipped learning, sosiokonstruktivismi
Completion alternatives
Ei ole. Opintojakson lähiopetukseen on suositeltavaa muttei pakollista osallistua. Joka tapauksessa kaikki edellä kuvatut oppimistehtävät pitää olla tehtyinä toteutussuunnitelman mukaisesti
Student workload
Oppimistehtävät:
- aina ennakkoon valmistautuminen tapaamisiin ITSin tarkemman toteutussuunnitelman ohjeistuksen ja lukumateriaalin mukaisesti
Tenttiin osallistumisen edellytyksenä ja hyväksytyn arvosana saavuttamiseksi pitää olla palautetuna ITSlearning alustalle oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä, Tervetuloa opintojaksolle -osiossa. Näiden arviointi on hyväksytty - hylätty.
Numeerisesti arvioitava tentti, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä
kokonaismitoitus on 5 x 27 tuntia, yhteensä 135 tuntia
Evaluation methods and criteria
Tenttiin osallistumisen edellytyksenä ja hyväksytyn arvosana saavuttamiseksi pitää olla palautetuna ITSlearning alustalle oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä Tervetuloa opintojaksolle -osiossa. Nämä tehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty-hylätty
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu 100%:sti numeerisesti arvioitavaa tenttiin, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä edellä kuvatun aikataulun mukaisesti
Tekoälyn käyttö itsenäisen opiskelun yhteydessä on sallittua mutta sen käytössä kannattaa käyttää ankaraa lähdekritiikkiä. Oppimistehtävien teon yhteydessä tekoälyn käyttäminen on sallittu mutta sen käytösä pitää kertoa. Tentissä tekoälyn käyttö on kielletty koska niissä on tavoitteena osoittaa omaa osaamista.
Failed (0)
Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija palauttaa vaaditut oppimistehtävät toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa
Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
Tenttivastauksessa pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
Esseevastaus on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
Assessment criteria, good (3-4)
Tason 1 kriteerit täyttyvät, lisäksi:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä systemaattisesti
Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena, vastaus osoittaa asian ymmärrystä osittain
Esseevastaus on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
Assessment criteria, excellent (5)
Tason 3 kriteerit täyttyvät, lisäksi:
Opiskelija käyttää fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä asiantuntevasti
Esseevastauksessa näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja ymmärrys esseen aiheesta
Qualifications
Ei edeltävyysehtoja
Further information
Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 10 opiskelijalle
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa
Lukkarit julkaistaan 1.12.2025 tienoilla ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä PFYSIS25