Midwifery Work During Childbirth (7cr)
Code: TH00BY31-3006
General information
- Enrollment
- 16.10.2025 - 19.01.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 19.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Tiina Murto
- Marjatta Häsänen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY31
Unfortunately, no reservations were found for the realization Midwifery Work During Childbirth TH00BY31-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Muutokset mahdollisia. Ajankohdat tarkentuvat lukujärjestysten julkaisun jälkeen.
Toteutus säännöllinen synnytys kevätlukukaudella 2026
Info ja orientaatio / Marjatta Häsänen ja Tiina Murto
Teoriatapaamiset:
Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto.
Avautumisvaiheen kätilötyö
Ponnistus- ja jälkeisvaiheen sekä tehostetun tarkkailun vaiheen kätilötyö
Artikkelityöpaja
Luokassa tapahtuvaa harjoittelua:
Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto
Avautumisvaihe
Ponnistus- ja jälkeisvaiheen kätilötyö
Ompelu
Simulaatiot: yo sisällöistä
KTG verkkokurssi
Syyslukukausi 2026: Epäsännöllinen synnytys
Synnytyslääkärin luennot 6 h. Riskisynnytys ja synnytyksenaikaiset häiriöt
Teoriatapaamiset:
Epäsäännölliset synnytykset kätilön näkökulmasta
Fetus mortus
Kotisynnytys ja vesisynnytys opintojakson kokoavina teemoina.
Luokassa tapahtuva harjoittelu:
Hartiadystokia ja perätila.
Simulaatio: yo sisällöistä, esim
Sektio
Luokassa tapahtuvien harjoittelujen, taitopajan sekä simulaatioiden poissaoloa korvaava suoritus seuraavan toteutuksen mukana tai mahdollisessa rästikerrassa.
Lähi- yksilö tentti syyslukukaudella 2026 koko opintojaksosta.
Objective
The student:
· Can plan, implement, record and evaluate the basic and obstetric care of the woman giving birth at all stages of childbirth
· Understands the course of childbirth and the changes in it from the point of view of the woman giving birth and the foetus
· Can guide, advise and care for women giving birth and their families
· Can independently plan and implement pain relief during childbirth using nursing methods
· Can administer medical pain relief during childbirth in cooperation with a doctor
· Can independently handle low-risk childbirths
· Can anticipate and identify low-risk childbirths that turn into high-risk births
· Can act as a member of a multi-professional team in high-risk childbirths
· Can prevent, identify and intervene in time in connection with changes in a new-born’s health
· Can care for a new-born
· Learns about the causes, symptoms and care of pathological pregnancies and deliveries and know how to act appropriately.
· Knows the most important and up-to-date pharmacology in the field
· Can interpret cardiotochography
· Students will learn to assist the parturient woman in cases of shoulder dystocia.
· Can stitch tears caused by childbirth and episiotomy
Content
Contents
• Midwifery at Different Stages of Parturition
• Planning, implementation and evaluation of normal childbirth care in various operating environments
• Assessment of the condition of the foetus and monitoring methods
• Pain relief during childbirth
• Clinical skills of midwifery during childbirth
• Stitching of tears caused by childbirth and episiotomy
• Assessment and monitoring of the new-born’s health after childbirth and during intensified observation
• Emergency care of new-borns
• Support for early interaction and first-time breastfeeding
• Midwifery in high-risk deliveries
• Changes in the condition of the foetus and the parturient woman
• Problems in childbirth
• Clinical skills in high-risk deliveries
• The areas of responsibility and operation of different professional groups in a complicated delivery
• Obstetrics and Pharmacology
• Pathological pregnancy
• Interpretation of cardiotochography
• Shoulder dystocia
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021 . Toimittaneet Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. EDITA.
Välilihan repeämän ehkäiseminen ponnistusvaiheessa: Kätilötyön suositus 2018.
NEUKO tietokanta
STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat
THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola
Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1
Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/
Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)
Isätietoa PDF (ladattu Itsiin)
Teaching methods
Info ja orientaatio
Teorialähikerrat
Luokassa tapahtuva harjoittelu
Simulaatiot
KTG verkkokurssi
Lääkäriluennot: riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt
Tentti
Itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Tentti sekä uusintakerrat (1&2) syyslukukaudella 2026
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen. oppimistapaamisiin valmistaudutaan teemoihin soveltuvien ennakkotehtävien mukaan joko lukemalla ja/tai tehtävien avulla
Käytännön harjoitusten avulla teoriatiedon soveltaminen.
Itsenäinen opiskelu.
Lähi- ja etätapaamiset.
Vertaisoppiminen ja oppimisen jakaminen.
Tekoälyn käytön ohjeistus ITS-oppimisalustalla.
Completion alternatives
-
Student workload
Info ja orientaatio
Teorialähikerrat
Luokassa tapahtuva harjoittelu
Simulaatiot
KTG verkkokurssi
Lääkäriluennot: riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt
Tentti
Itsenäinen opiskelu
7 op= yht 189 h, josta toteutuu 4 op kevätlukukaudella 2026 (säännöllinen synnytys) ja 3 op syyslukukaudella 2026
Evaluation methods and criteria
Luokassa tapahtuva harjoittelu hyväksytty/ hylätty
Simulaatiot: hyväksytty/ hylätty
KTG-verkkokurssi hyväksytty/ hylätty
Yksilötentti numeerisena arvosana 0-5
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Luokassa tapahtuvassa harjoittelussa on 100% läsnäolovelvoite.
Rästiin jäänyt kerta/ kerrat käytännön harjoituksista ja / tai simulaatioista tulee korvata seuraavan toteutuksen aikana K27-S27 tai mahdollisena rästipäivinä 2026.
Huom. synnytyssaliharjoittelu edellyttää Syntymän hoihon kätilötyön hyväksyttyä arvosanaa.
Max poissaolomäärä on kaksi poissaolokertaa (simulaatiot ja luokassatapahtuva harjoittelu)