Fluid Therapy (3cr)
Code: TH00BY17-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Saimi Ristimäki
- Sanna Ojala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY17
Unfortunately, no reservations were found for the realization Fluid Therapy TH00BY17-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• lääkelaskenta
Objective
The students:
• Students will learn the physiological basics of intravenous medication, fluid therapy and nutritional care
• Students will learn the responsibilities and roles of nurses as medication administrators at the different phases of intravenous fluid therapy, medication and nutritional care
• Students will be able to identify the need for fluid therapy and parenteral nutrition and plan, perform and evaluate their safe administration
• Students will be able to use reliable pharmacotherapy databases in the planning, provision and evaluation of intravenous pharmacotherapy, fluid therapy and nutritional care
• Students can prepare and dose intravenous medications and can make the required dose calculations according to the physician’s instructions
• Students will understand the indications for using venous catheters and the operating principle and maintenance of venous catheters and know how to perform intravenous pharmacotherapy and fluid therapy in an aseptic and safe manner
• Students will learn to monitor patients and evaluate the effects and effectiveness of intravenous pharmacotherapy
• Students will know the basics of blood transfusion and how to perform a blood transfusion
Content
Contents
• Physiology of fluid therapy
• Infusion fluids, intravenous medications and parenteral fluids
• Operating methods that promote patient and occupational safety and infection prevention in fluid therapy
• Pharmacotherapy plan and the pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and documentation
• Indications for using various venous catheters and their operating principles and maintenance
• Preparing and administering intravenous medications
• Blood products and blood transfusion
• Pharmacotherapy technology
• Key sources of information in pharmacotherapy and fluid therapy
• Dosage calculation
Materials
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet -kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito; ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2022. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2022. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit
Teaching methods
Lähi- ja Verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
• Tentit ja tietotestit
• Harjoittelu luokassa
• Lääkelaskupaja
• Itsenäinen oppiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
• Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
• Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
• Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
• Simulaatiot
• Käänteinen oppiminen
• Lääke-ja nestehoidossa syntyvien jätteiden turvallinen käsittely ja hävittäminen
• Nestehoidon tarpeen arviointi, lääkehävikin hallinta, aseptiset toimintatavat ja infektioiden torjunta
• Työturvallisuuden ja asiakasturvallisuuden huomointi nestehoidon näkökulmasta
Completion alternatives
vastaava opintojakso
Student workload
Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
• Lähi- ja verkko-opetus
• Ryhmätentti
• Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
• Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
• Lääkelaskut
• Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
• Itsenäinen työskentely
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Evaluation methods and criteria
Pistarit ja Ryhmätentti, HYL- K5
Tehtävät ITS , HYV/HYL
Lääkelaskut, HYV/HYL
Prekliiniset harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL
Further information
Sähköposti ja ItsLearing-viestityökalu