Skip to main content

News Video (5cr)

Code: KU00CU50-3002

General information


Enrollment
01.12.2025 - 07.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
08.01.2026 - 16.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Media
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Johanna Ailio
Rami Kallio
Teacher in charge
Johanna Ailio
Course
KU00CU50

Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 71 h 15 min.

Time Topic Location
Thu 08.01.2026 time 08:30 - 14:00
(5 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Fri 09.01.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Fri 09.01.2026 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Mon 12.01.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Tue 13.01.2026 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Wed 14.01.2026 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Thu 15.01.2026 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Fri 16.01.2026 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Mon 19.01.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Mon 19.01.2026 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Thu 29.01.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Thu 29.01.2026 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B156 Luuppi muunto
Tue 10.02.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
Wed 11.02.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
Tue 24.02.2026 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Wed 25.02.2026 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Uutisvideo KU00CU50-3002
LEM_B155 Karuselli muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla käydään läpi kuvauksen, äänityksen ja leikkauksen perusteet yhteisillä luennoilla ja tämän lisäksi tehdään kaksi harjoitusta, joista toinen on opintojakson lopputyö.

Opintojaksolla harjoitellaan Adoben Premiere-editin käyttöä Rami Kallion johdolla.

Ensimmäinen on kuvakerronnan harjoitus, joka toteutetaan mobiililla. Sen voi editoida puhelimella tai Premiere-editissä harjoituksena. Tehtävänanto on its-alustalla ja se arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla. Johanna Ailio antaa siitä henkilökohtaisen palautteen its-alustan kautta.

Lopputehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen uutisjuttu, jossa on kaksi haastateltavaa ja oma spiikki sekä uutisaiheeseen sopiva videokerronta. Jokainen kuvaa ja on toimittajana yhdessä uutisjutussa, joko vain omassaan (yksin tehtävä työ) tai sitten parin kanssa vaihtaen. Jokainen opiskelija arvioidaan asteikolla 0–5. Arviointikriteerit ovat alla.

Uutisen toteutusta edeltävät idea- ja toimituspalaveri, jossa käydään opettajan johdolla läpi jokaisen oma uutisaihe. Uutisjuttu kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa editpalaveriajan, jossa saa palautetta omasta uutisjutustaan. Opintojakson päätteeksi ne katsotaan yhdessä ja jokainen saa palautteen ryhmältä ja opettajalta kontaktiopetuksessa. Poissaolo tästä tilaisuudesta korvataan kirjallisella palautteella kaikkien muiden jutuista.

Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis25jour-lukujärjestyksessä.

Objective

After completing the course, the student is able to

• name the narrative means of moving images
• explain the production process of a news video
• explain basic video and audio terminology
• use video and audio recording equipment
• carry out the work process of moving image post-processing
• operate a fleet reservation system
• produce a short news video in accordance with the principles of responsible journalism
• comply with the principles of sustainable development in the production process
• assess one's own and others' competence and develop their operations based on feedback

Content

Liikkuvan kuvan kerronnan perusrakenteet ja terminologia, teknisilmaisullinen perusvälineistö ja koulun kalustonkäytön käytännöt. Opiskelijat toteuttavat uutisvideon.

Materials

Turkuamk.itslearning.com: Videouutinen, kevät 2026

Teaching methods

Luennot ja harjoitukset, itsenäinen työskentely yksin tai pienryhmässä. Loppupurussa kaikki antavat ja saavat palautetta toistensa toteutuksista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kontaktiopetuksessa käydään läpi kuvakerronnan teoriapohja sekä videouutisen rakenne. Työparin kanssa tätä harjoitellaan käytännössä. Lopputyö toteutetaan itsenäisesti tai työparin kanssa kuitenkin niin, että opettaja kommentoi keskeneräistä työtä editpalaverissa.

Journalismissa on erittäin oleellista noudattaa kestävän kehityksen periaatteita, koska journalismin tehtävänä on turvata demokratiaa, tasa-arvoa ja moniäänisyyttä. Eettinen journalisti ottaa myös työskentelyssään huomioon ekologisen kestävyyden.

Tekoälyn käyttö on sallittua ideointivaiheessa. Ota kuitenkin huomioon, että AI ei keksi mitään uutta, se koostaa ajatuksia aikaisemmin julkaistusta materiaalista.

Completion alternatives

Opiskelija toimittaa portfolion, jossa osoittaa hallitsevansa videon perusteet. Se sisältää tehtävänantoon sopivan videonäytteen, josta hän kirjoittaa reflektiivisen kuvauksen: missä ja miksi teos on tehty, mikä on ollut opiskelijan rooli sen syntymisessä ja mitä hän on oppinut sitä tehdessään.

Student workload

Opintojaksolla omaksutaan tietoa luennoilla ja harjoitellaan käytännössä kuvaamista ja äänitystä sekä editointia Premiere-leikkausohjelmalla. Luentoja seuraavat harjoitukset ja lopputyö, joka on kuvattu yllä.

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu asteikkoon hylätty/1–5. Arvioinnin kohteena on kunkin opiskelijan videon toteutus: idea ja siitä tehty synopsis, kuvaus, äänitys ja editointi.

Failed (0)

Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttävää suoritusta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelijan teos on julkaisukelpoinen ja tehtävänannon mukainen. Se sisältää kuitenkin merkittäviä teknisiä puutteita tai työprosessi on ollut haparoivaa ja myöhästelevää. Osallistuminen palautteeseen on passiivista.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelijan työprosessi on oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen. Opiskelija perehtyy myös itsenäisesti taustoihin voidakseen hoitaa teoksen valmiiksi. Teoksen idea ja journalisteilla näkökulma ovat kirkkaat ja kiinnostavat yleisöä. Teos on teknisesti ja ilmaisullisesti hyvä ja osoittaa luovuutta.

Assessment criteria, excellent (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan työprosessi osoittaa erityistä aloitteellisuutta ja perehtyneisyyttä. Hän on palautetilanteissa rakentava ja kriittinen. Opiskelijan teos on erityisen luova ja ilmaisullisesti taitava. Hän osoittaa vahvaa välineen hallintaa.

Go back to top of page