Ideating methods and introduction to prototyping (5cr)
Code: TE00CX55-3002
General information
- Enrollment
- 08.12.2025 - 11.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Technology Industry
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Course
- TE00CX55
Unfortunately, no reservations were found for the realization Ideating methods and introduction to prototyping TE00CX55-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus: tammi-maaliskuu 2025.
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö: Luovuus, megatrendit, kestävä kehitys, ideoinnin menetelmät, prototypoinnin mahdollisuudet sekä fasilitointi.
Objective
Students are able to use creative ideation methods and apply comprehensive and user-oriented design thinking to find new design opportunities.
Content
The course consists of the following components:
- Creative thinking and ideating methods
- Prototyping in ideating
Materials
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Teaching methods
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen sekä vertaisoppiminen
Etäopiskelu
Harjoitustyöt
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Exam schedules
Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata opettajan antaman palautteen perusteella kerran.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogiikka, jossa olennaista on tekemällä ja kokeilemalla oppiminen ja tiedon jakaminen vertaisoppimalla.
Oppimisalustana itsLearning
Etäkontaktitunnit (3h / ilta) 1-2 kertaa viikossa (ti, ke, to)
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Sosiaalinen kestävyys ilmenee avoimen AMK:n opinnoissa mm. parantamalla nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Kestävä kehitys voi esiintyä yhtenä sisältönä harjoitus- ja projektitehtävissä.
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta Zoomissa ja harjoitustöistä työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Evaluation methods and criteria
Opinnoissa arvioidaan tehtyjen harjoitussuoritusten ja työskentelyn laatu sekä vastuunottoa omasta oppimisesta. Osallistuminen vähintään 50% lähitunneille.
Harjoitustöistä annetaan palautetta itsLearning kautta ja/tai suullisesti etätapaamisissa.
Arviointeina käytetään sekä itse-, vertais- sekä opettajan tekemään arviointia.
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Failed (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla. Poissaolot ylittävät 50%.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista sekä oman että ryhmän toiminnan osalta.
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävät on tehty erittäin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan sekä ryhmän toiminnasta.
Further information
Turun AMK:n sähköposti ja itsLearning. Tarvittaessa myös puhelin.
Opinnot vaativat pakollista läsnäoloa, jotta vertaisoppiminen, oppimiskeskustelut ja tiimityöt mahdollistuvat sovituissa tapaamisissa. Jos poissaoloja kuitenkin tulee esim. sairastumisen vuoksi, opiskelija tutustuu annettuun materiaalin, tekee annetut tehtävät itsenäisesti, ja palauttaa itsLearningiin.